Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-05-15, 18:46
PlatyYialoss avatar
PlatyYialos PlatyYialos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 61
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Då har jag precis skrivit till George, tack för tippset. Hej förresten det var ett tag sedan, ni ser ut att ha det bra, så även vi.

Bengt
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-05-15, 22:33
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Vad vet ni om färjestrejk 31 maj? Är det endast i Pireus? Ska åka från Skopelos till Skiathos just den dagen.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-05-15, 23:13
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av eva_bbe Visa inlägg
Vad vet ni om färjestrejk 31 maj? Är det endast i Pireus? Ska åka från Skopelos till Skiathos just den dagen.
Färjestrejken är utlyst fick jag höra när jag ringde till Grekland. Färjestrejk omfattar troligtvis alla hamnar. Försök åka en dag senare eller tidigare, om du kan. Problemet börjar alltid när man redan betalade biljetter. I dagens läge "hjälper" grekerna turister att välja exempelvis Turkiet till semesterland. Grekerna "skjuter" sig själva i foten. De skrämmer bort turister.

Har du redan köpt biljetter är det problem att få dem tillbaka. Har du inte köpt resan ännu, rekommenderar jag dig att åka i år till exempelvis Kroatien. Där hittar du öar och skärgårdar som liknar de grekiska. I Kroatien strejkas det inte numera. Men när du köper en resa - undvik Airtours. De ger olika besked och blåser folk på pengar. De är "duktiga" på det.

Enigma
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-05-16, 09:05
barnfamilj barnfamilj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 19
Standard Sv: Strejk den 20 maj

apropå färjestrejken den 31/5 hur länge pågår den? Finns det risk att den förlängs? Vi befinner oss förhoppningsvis på naxos vid tidpunkt men behöver vara inne i Athen senast den 3:e då vi flyger hem behöver vi vara oroliga?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-05-16, 10:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Bengt, blir det något Platy Yialos för er denna sommar?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-05-16, 11:50
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av barnfamilj Visa inlägg
apropå färjestrejken den 31/5 hur länge pågår den? Finns det risk att den förlängs? Vi befinner oss förhoppningsvis på naxos vid tidpunkt men behöver vara inne i Athen senast den 3:e då vi flyger hem behöver vi vara oroliga?
Se det så här ...
Bättre att redan vara där och vara strandsatt.
Än att sitta i sverige och du får inte flyga ut ur landet och resan är borta.
Är nervös innan vi åker 19 Juni att det ska vara flygstrejk .. Då vet jag inte vad jag gör...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-05-16, 12:00
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: västerås
Inlägg: 134
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Är det inte samma där, att generalstrejken endast håller på i ett dygn? Vi får hoppas det för er skull! Visst är det inget fel med att sitta fast i grekland enligt mig, men det är ju otroligt jobbigt när man inte vet när man kommer hem igen!

Också jättenervös över att det blir flyg/färjestrejk när vi åker 14 juni. Får hoppas att vi slipper strejk då!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-05-16, 12:07
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Jag skall resa från Sundsvall till Rhodos den 19.e med planerad ankomst 02:15 den 20:e. Går strejken igång 00:00 då blir ju det problem. Men någon skrev att flygledarna inte var inblandade.... Men flygplatspersonal och alla andra-kan man få sina väskor och transport till hotellet-känns osäkert det här. Nu ångrar jag att jag bokat till Grekland, tyvärr, trodde aldrig det skulle inträffa..
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-05-16, 12:19
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Paphianna Visa inlägg
Men flygplatspersonal och alla andra-kan man få sina väskor och transport till hotellet-känns osäkert det här.
Och transferbussarna? Blir det till att gå?
Mja, jag tror ju nånstans att dom löser sånt här på turistorterna, dom allra flesta där lever av oss turister så dom hjälps nog åt att lösa dessa problem bara flygen kan landa.
Eller är detta min önskedrömmar, vad tror ni andra?
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-05-16, 12:22
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
En strejk i turistsäsongens början kan bara betyda en sak: färre turister i Grekland i sommar, och det kommer ta tid att bygga upp varumärket Grekland igen.
Virkelig triste greier. - For egen del, rakk lykkeligvis ikke å bestille billetter verken for mai/juni eller september. Vil nå se hvordan dette utvikler seg, kanskje høsten kan bli aktuell.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-05-16, 12:22
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Paphianna Visa inlägg
Jag skall resa från Sundsvall till Rhodos den 19.e med planerad ankomst 02:15 den 20:e. Går strejken igång 00:00 då blir ju det problem. Men någon skrev att flygledarna inte var inblandade.... Men flygplatspersonal och alla andra-kan man få sina väskor och transport till hotellet-känns osäkert det här. Nu ångrar jag att jag bokat till Grekland, tyvärr, trodde aldrig det skulle inträffa..
Åker ni charter? Hamnade i ett liknande läge för ca 10 år sedan, alltså flygledarstrejk i Grekland. Då ringde Apollo oss dagen innan och tidigarlade avgången från Arlanda så planet hann landa innan strejken bröt ut.
Kanske ni har samma tur?

Lycka till! Katitzi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-05-16, 12:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Då ringde Apollo oss dagen innan och tidigarlade avgången från Arlanda så planet hann landa innan strejken bröt ut.
Kanske ni har samma tur?

Lycka till! Katitzi
Då vill det till att man har bokat anslutningen till Arlanda med god marginal
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-05-16, 12:53
PlatyYialoss avatar
PlatyYialos PlatyYialos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 61
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Bengt, blir det något Platy Yialos för er denna sommar?
Hej igen Monica

Vi har inte planerat något i år. Vi skall riva huset hemma och bygga ett nytt så tiden går till detta projekt. Det betyder dock inte att det inte blir något, bara att det blir lite senare och inte under juli/augusti.

Vi tittade på en hel del bilder i går och inser att vi inte kan vara utan Kalymnos, så det blir nog en resa på något sätt.

Det är härligt att läsa dina små strofer om livet på ön och inte minst om folklivet i "stan". Vi älskar att ta del av folkmyllret och att bara vara.

Bengt
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-05-16, 12:55
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Då vill det till att man har bokat anslutningen till Arlanda med god marginal
Ja, särskilt som planet gick före 5.00 på morgonen!
Katitzi
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-05-16, 18:17
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Tackar, Ja det vore ju strålande om avresan kunde tidigareläggas, planet kommer ju från Rhodos och vänder ner med oss, kan de åka tidigare så kanske......Jag talade med en representant för Apollo idag och hon sa väl också typ att "de lever ju på turisterna så de brukar fixa till det på något sätt". Håller tummarna och är glad att planet går från Midlanda som är 10 minuters resa för mig, slipper åtminstone oroa mig för anslutningar..
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-05-16, 20:38
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Paphianna Visa inlägg
Tackar, Ja det vore ju strålande om avresan kunde tidigareläggas, planet kommer ju från Rhodos och vänder ner med oss, kan de åka tidigare så kanske......Jag talade med en representant för Apollo idag och hon sa väl också typ att "de lever ju på turisterna så de brukar fixa till det på något sätt". Håller tummarna och är glad att planet går från Midlanda som är 10 minuters resa för mig, slipper åtminstone oroa mig för anslutningar..
Destovärre för oss...
Vi ska flyga till Kos, fvb till Kalymnos den 26 maj med hemresa den 2 juni 23 nånting... Hoppas verkligen att det inte händer nåt! Vill varken ha askmoln eller strejker! Vi flyger från Arlanda och har lite trassel med tågen till och från Sundsvall... :-(

/Eva
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-05-16, 22:12
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Ikaros2 Visa inlägg
Yr stemmer aldri!!! Se på Underground.
Yr stemmer oftest svært så bra. Siden jeg delvis oppholder meg i Hellas, og alltid sjekker været på Yr, kan jeg forsikre om at varslene er temmelig presise.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-05-18, 15:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av eva_bbe Visa inlägg
Vad vet ni om färjestrejk 31 maj? Är det endast i Pireus? Ska åka från Skopelos till Skiathos just den dagen.
Den gäller alla hamnar, enligt det grekiska rederi som jag mailade med igår.

Jag har för första gången någonsin bokat färjebiljett hemifrån, har aldrig behövt det innan eftersom jag alltid åker i lågsäsong. Men nu ska jag med en båt som kan bli alternativet för de som inte kommer iväg den 31 maj, därför har jag förbokat.

Jag tror iofs inte att så många ska åt samma håll som jag just den dagen, det blir väl jag och tre till på hela båten
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-05-18, 15:54
Martina E Martina E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Borås
Inlägg: 60
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Hej
Var kan man hålla koll på om det planeras strejker framöver?
Skall resa till Grekland den 13 juni och stanna i två veckor, så det kan vara bra att ha lite koll känns det som....
//Martina
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-05-18, 18:43
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Martina E Visa inlägg
Hej
Var kan man hålla koll på om det planeras strejker framöver?
Skall resa till Grekland den 13 juni och stanna i två veckor, så det kan vara bra att ha lite koll känns det som....
//Martina
http://www.easytravelreport.com/index.html
http://www.axiaplus.gr/
http://www.gsee.gr/default.php
http://www.adedy.gr/adedy/site/home/ws.csp
http://www.swedenabroad.com/Start____11979.aspx

Vissa sidor är på engelska och vissa är på grekiska. Du behöver installera Googles översättningsverktyg för att kunna läsa de grekiska sidorna.
Lycka till!

Enigma
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT