Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-08-07, 19:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Jo, det går. Men som Marianne säger så är det bara tillfälligt. Jag har efter drygt 40-talet resor ner råkat ut för det en gång. Jag tror det var -83. Vi hade varit nere och luffat som bröllopsresa i fyra veckor. Och när vi kom hem var jag hjärtligt trött på att stå i kö på banken för att växla pengar och se kassören ta kaffepaus när kön är 10 meter lång. Att allt skulle skrivas för hand, båtar som kanske skulle gå och all byråkrati... Dessutom kändes det som att jag svettades olivolja och vitlök i en vecka efter att vi kommit hem... Nä, dit skulle jag inte tillbaka på länge...

Det tog två månader så satt vi och planerade nästa års resa till Grekland... Så det är en högst tillfällig känsla vill jag påstå! Och den känslan har inte infunnit sig sedan dess!

Men för att vara lite seriös så tror jag att det finns en viss "tröskeleffekt" när det gäller Grekland. Och det tar nog några resor att nå dit. Men man måste helt enkelt acceptera vissa saker när man är där. Gör man inte det så kan det bli väldigt fel. P-vakter, elektriker, bygg och VVS-killar och några andra yrkesgrupper ligger ju farozonen för nervsammanbrott när de är där...

Numera när det "händer något", vilket det i princip alltid gör, så sätter jag mig ner och väntar... Den försenade färjan kommer inte fortare för att jag börjar gapa osv... Det löser sig alltid. Och så får man nästan alltid hjälp av Grekerna när det kör ihop sig. De försöker alltid hjälpa till.

Jag har en standardkommentar i alla sådana situationer: Ellada, agapi mou! Det brukar framkalla vissa skratt hos Grekerna, för de är ofta lika frustrerade över saker som inte fungerar som vi är! Men de är vana....

Ang längd på resa måste den ju vara ytterst personlig! Allt från hemförhållanden, ekonomi, ålder, erfarenhet osv påverkar. Egentligen tror jag inte man kan diskutera det pga att vi alla har så olika förutsättningar.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-08-07, 21:11
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Ellada, agapi mou!
Vad betyder det, Peter?
Ditt inlägg får mig att tänka på när vi var på posten i Chora för att köpa frimärken. Det var komiskt! Inte särskilt lång kö, två öppna luckor, men tid tog det. Det stämplades, posttjänstemännen/kvinnorna gick från det ena stället till det andra, lade saker i fack, hämtade papper, stämplade på nytt, skrev under, försvann, kom tillbaka... Jag sa till min man:
"Det här skulle ju vara ett perfekt jobb för mig: inte stressa, jobba i lugn arbetstakt och inte behöva le eller vara trevlig!"
Jag tror jag fick en lite deja vu-känsla från tågluffning i öststatsländer...

Aina
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-08-07, 22:01
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Jag håller med om att man anpassar sig till resans längd. Vi har varierat mellan 4 veckor och nu senast i sommar, 10 dagar. Och det var helt ok med 10 dgr också. Vi koncentrerade oss på det vi ville göra och vi fick ut minst lika mycket som på tre veckor.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-08-07, 23:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Ellada, agapi mou!
Vad betyder det, Peter?
Aina
Grekland jag älskar Dig!! eller har jag fel?? Plötsligt blir jag osäker....
Kanske det är "Grekland älskar Du mig?" Jag tror på det första!..Fast egentligen vet jag ju att jag älskar Grekland så det sistnämnda vore ju kul att få ett jakande svar på....

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-08-07, 23:28
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Peter, du skriver så bra, det är ju så det är, inte åker man till Grekland för att det är som det är här hemma! Man får ta det onda med det goda. När det kör ihop sig i Grekland, så försöker jag finna den humoristiska sidan i det hela, se det som är annorlunda. Det är ju det som gör att det blir en upplevelse, allt det som är annorlunda, och man kan inte bara välja det som är positivt annorlunda...

Man får "coola ner sig" och lita på att det ordnar upp sig. Och det gör det. Fast kanske på ett annorlunda sätt än vi är vana vid.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-08-07, 23:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt? (OT)

Kanske lite OT, men jag skriver ändå

På mina första resor till Grekland blev jag de första dagarna grymt irriterad och stressad för att saker och ting läs: bussar och båtar inte gick i tid. Det la sig alltid efter någon, några dagar.
Nu för tiden önskar jag att vi kunde plocka med den grekiska "coolheten", -hittar inget bra svenskt ord för det, hem.
Jag är rätt övertygad om att vi i våra ekorrhjul-liv skulle må bra av det.
// Helén
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-08-09, 16:01
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Ellada, agapi mou!
Vad betyder det, Peter?
Ordagrant betyder det: Grekland, min älskling! Men kan nog egentligen tolkas som Lissi säger också:

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Grekland jag älskar Dig!!
Fast egentligen borde det heta: Ellada, sagapo!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-08-09, 16:07
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Säg inte det Stina! Även Kastrup kan väl gå?? Behövs övernattning innan så finns "Hotell Kalimera " öppet här i Lund

Lissi - som också gärna reser
Tack Lissi! Håller tummarna för att det blir fina priser till Samos i september..

//Stina
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-08-09, 21:50
Claes Rosengren Claes Rosengren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 1
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Det beror på en själv, hur och vad man väljer att göra. Kom hem igår efter 2 veckor i södra Kykladerna. Flygstolar med Apollo/SAS T o R Thira (Santorini), med bokad logi första natten. Hamnade i Perivolos med fin strand. Dock den nya trenden med bar-dunk som går in i märgen. Stackars lokalbefolkning! Grekerna förstör för sig själva, tyvärr. Kanske dumt åka under de turisthetaste veckorna men vi ville ha garanterat solväder. Vi drog snabbt till Amorgos. Toppen!!! Bodde 5 nätter i Katapola hos Pension The Big Blue, där ägaren Stefanidis i sig var en solstråle. Härlig ö utan horder av turister. De som åker till småöarna ser nog charmen med lugnet, naturen och de små badvikarna! Vidare till Schinoussa 3 dygn - underbar liten ö! Bodde på det fina Grispos Villas. Sedan Naxos och rum intill Agios Prokopios hos sympatiska Danis Studios lite på sidan om. Fy f-n, så trist. Turister överallt, tänkte på Benidorm i Spanien... Barerna förstörde vår och många andras stämning - bara för att de tror att de flesta ungdomar vill höra detta superbasdunk, som genomsyrade det mesta av den i sig fina sandstranden. Vi drog snabbt iväg till Folegandros för 3 dygn - underbar ö igen! Avslutade med ett dygn i Fira på Thira, eftersom vi flög hem därifrån. Fira var riktigt bra. Lite kul med att klooa affärer på slutet av resan. Flera gånger sade vi att vår resa känns så lång - och njutbar - tack vare "ö-luffningen". Nästa gång ska vi besöka andra öar i Kykladerna men undvika Naxos, Paros och Mykonos, som många greker varnar för. De styrs av barerna och månglarna. Alltså, njut av alla de mindre öarna innan de också är likriktade. Då blir man inte mätt på Grekland!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-08-10, 17:26
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Oj då, jag har svårt att förstå att man redan efter 14dagar kan känna sig "mätt" på
Grekland. Kanske är det tidens stress med snabba klipp och ständiga aktiviteter som
påverkar. Jag har de senaste 15 åren alltid sett till att vara minst 3 veckor på resa (ofta 4-5)
i Grekland. Självklart ö-luffning. Dock inte längre med ryggsäck utan med "trolly".
Som pensionär med lite reumatism börjar ryggsäcken bli besvärlig. Men visst är det
underbart att sitta på en båt eller under ett pinjeträd och bara njuta. Läsa en stund,
slumra in och drömma om snön som yr hemmavid (nåja inte vid denna årstiden) eller
kanske det var lågtrycken som löst veckolång parkeringsbiljett i Norden.
Håller med om att en härlig fjällvandring (utan mygg) eller en båttur längs den svenska kusten är minst lika bra som Medelhavet, men....... Numer går turen till Grekland under sept/okt, denna gång bara 3 veckor. Vi sticker den 2 sept och jag bara längtar..... jag är ju så mätt på regn.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-08-10, 17:45
snorfuss avatar
snorfus snorfus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 74
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Definitivt!! Fjällvandra är nog det enda i livet man ALLTID vill göra om och om igen!
Kan bara hålla med....
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-08-10, 19:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

..nä det ÄR nog inte möjligt att bli mätt på Grekland

Bara efter en månad sen sista resan har jag bokat en ensamvecka på Tinos..(var annars??).
Jag ska vara där 23-30 oktober.Jag hoppas på lika härligt väder som förra året.

Lissi - alldeles jätteglad vid tanken!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-08-10, 20:02
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..nä det ÄR nog inte möjligt att bli mätt på Grekland

Bara efter en månad sen sista resan har jag bokat en ensamvecka på Tinos..(var annars??).
Jag ska vara där 23-30 oktober.Jag hoppas på lika härligt väder som förra året. Lissi - alldeles jätteglad vid tanken!
- grattis, Lissi - jeg forstår så godt din glede
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-08-10, 20:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Vsst kan man vara mätt på Grekland, men man blir ju snart hungrig igen
// Helén
Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-08-10, 20:59
kostas kostas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Österbotten, Finland
Inlägg: 19
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Claes Rosengren Visa inlägg
Bodde 5 nätter i Katapola hos Pension The Big Blue, där ägaren Stefanidis i sig var en solstråle.
Heter inte ägaren till The Big Blue Phanis? Eller finns det flera pensionat med samma namn??
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-08-11, 09:22
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Oj då, jag har svårt att förstå att man redan efter 14dagar kan känna sig "mätt" på
Grekland. Kanske är det tidens stress med snabba klipp och ständiga aktiviteter som
påverkar.
Jag tror det handlar om höga förväntningar på semestern efter ett arbetsår, att vi åkte charter för tredje året i rad, att vi reser en familj med tonåringar där alla ska bli nöjda, att läsningen här på Kalimera ytterligare höjer förväntningarna på Grekland... Hur fantastiskt Grekland än är kände jag en tomhet mitt under all sol.

Jag jämför med första Samos-semestern för tre år sedan. Då hade vi inte varit utomlands på över tio år, barnen hade aldrig flugit. Vi var nollställda och sög in varenda upplevelse.

Eller förra sommaren då jag reste ungefär en vecka i Spanien med en kompis, vi bokade boende vartefter vi behövde det, tog reda på busstider etc. Vi gjorde inga jättespännande saker, men det var ett annat sätt att resa, intensivare...

Igår var jag på Utö över dagen med barnen. Då kände jag den ro jag sökte efter i Grekland, men bara tidvis fann.

Ingen charter nästa år, säger jag bestämt. I övrigt ska det förhandlas med familjen. "Eller ska vi åka på varsin semester?" som maken sade vid ett tillfälle...

aina
Svara med citat
  #37  
Gammal 2009-08-11, 09:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Vi åkte för första gången helt utan barn, lämnade det vuxna barnet och tonåringen hemma, kände för allra första gången under en semester att det skulle bli skönt att åka hem.
Dryga två veckor är max vad jag vill vara i Grekland på min semester, vill vara hemma och njuta av allt som sommaren kan erbjuda här hemma också. Är vädret bra så finns det enligt mig ingen bättre plats att vara på än vid/i havet!
// Helén
Svara med citat
  #38  
Gammal 2009-08-11, 11:27
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av kostas Visa inlägg
Heter inte ägaren till The Big Blue Phanis? Eller finns det flera pensionat med samma namn??
Jo, nog heter han Phanis alltid. En riktigt skön lirare. Han verkar ha ett finger med i allt som händer i katápola.

För att anknyta till ämnet, så förstår jag att man kan bli mätt på ett ställe, om man inte "flyter med". Har man ouppfyllda förväntningar finns inte mättnaden långt bort. För mig är semester att helt ställa om min livsrytm och mina krav på livet. Utan det skulle jag aldrig överleva.Jag har kommit att älska Paros, inte för festerna eller stränderna eller de många mediokra tavernorna, utan för dess mångfacetterade befolkning, dess förmåga att faktiskt ha många intressanta små affärsrörelser som är öppna året om.

Sitter nu och förhandlar om tjänstledigt mellan 1:a April och 31:a Augusti.
Destination: Paros.
Syfte: Leva.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2009-08-11, 11:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Oj då, jag har svårt att förstå att man redan efter 14dagar kan känna sig "mätt" på Grekland.
Människor är olika. Alla är inte som du. Det kan väl inte vara särskilt svårt att förstå
Citat:
Kanske är det tidens stress med snabba klipp och ständiga aktiviteter som påverkar.
Om du blir mätt på något kanske det beror på det, men för det allra flesta beror det säkerligen på helt andra saker, som till exempel att man trivs med variation, man har nära och kära därhemma som man inte vill vara ifrån så länge, man uppskattar andra resmål och andra aktiviteter eller att man helt enkelt tycker att det räcker i till exempel 7-10 dagar med det Grekland har att ge på en semester.

Själv har jag inte varit i Grekland på snart två år (men gjort flera andra resor) och har inga planer på att åka dit i höst heller. Jag är mätt på Grekland och vill uppleva annat. Inte är jag ensam om det heller, jag vet flera andra gamla kalimerafantaster som känner likadant, för att inte tala om många andra fd greklandsresänerer. Det är absolut inget konstigt eller ovanligt med det, även om den uppfattningen ibland tycks vara den enda rådande i det här forumet. Det är iofs inte heller konstigt...
Svara med citat
  #40  
Gammal 2009-08-11, 16:57
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

[QUOTE=Lissi;177201]..nä det ÄR nog inte möjligt att bli mätt på Grekland

Jag ska vara där 23-30 oktober.Jag hoppas på lika härligt väder som förra året.



Sorry lite off topic.... då får det bli en repris från förra året? jag är kvar i Aten till söndagen....vill du se "mitt" Aten?

Jag blir förövrig aldrig MÄTT på Grekland...försöker varje sommar uppleva någon ny ö eller stad, by, finns hur mycket som helst att utforska..

Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT