Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-18, 15:46
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Popis grill igen!

Är det någon som har varit hos tanterna Popi den senaste tiden?
Är det fortfarande halvdåligt där,som några nämde förut?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-28, 11:51
lyckos avatar
lycko lycko är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Bromma
Inlägg: 17
Standard Sv: Popis grill igen!

Hej Malin!
För ett år sedan var det OK. Bättre än de flesta andra i stan.
Vi åker dit om två dagar och kan rapportera efter den 20 sept.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-28, 13:14
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Popis grill igen!

Tack för svar! Vi får väl göra nytt försök där. Själv har jag aldrig blivit besviken.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-09-18, 22:55
mattias mattias är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Popis grill igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Malina
Är det någon som har varit hos tanterna Popi den senaste tiden?
Är det fortfarande halvdåligt där,som några nämde förut?
Var där nu i slutet av Augusti efter att man läst rekomendationer här på Kalimera och i guideboken Ö-luffa av Wilmaguide.

Blev dock väldigt besviken. Tanten som tog upp beställningen var inte alls speciellt vänlig och stressade på oss. Väldigt pushig och man fick upplevelsen av att dom bara ville ha våra pengar och att vi skulle gå. Tog inte en sekund till att ens vara trevlig eller ett leende. Åt Souvlaki och den var bränd i kanterna och knappt färdig inuti.

Dålig service och maten var inte speciellt bra var min upplevelse.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-09-19, 10:19
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Popis grill igen!

Jag och gubben var där i början på september och vilken besvikelse.
Sur och stressig var mamman som tog upp beställningen, och maten vi fick var väldigt dålig. Kycklingen som min man fick var det torraste jag sett.

Mamman och döttrarna bar svart så min man och jag undrade om de hade sorg, därav de otrevliga bemötandet.

Missnöjda gick vi därifrån.

Kan istället rekomendera ett annat ställe där maten var väldigt god och lite variation från det vanliga. Det heter TYPOGRAFIO cafe restaurante, ligger inne i staden. Lite dyrare men väl värt priset.

Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-09-20, 21:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Popis grill igen!

Ja, efter alla dessa dåliga betyg så är det inget ställe som jag kommer att hedra med min närvaro. Det finns nog MÅNGA andra bättre ställen som kan vara värt ett besök.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-10-11, 15:28
lyckos avatar
lycko lycko är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Bromma
Inlägg: 17
Standard Sv: Popis grill igen!

Tyvärr sämre än förra året...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-10-11, 15:39
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Popis grill igen!

Som tur är,(kanske) var vi aldrig på Popis den här gången.Men otrevligt bemötande... Snarare tvärtom! En av döttrarna hälsar vänligt på oss och till och med kramas(!),de gånger vi gått förbi,även om vi inte stannar och äter.Det har hon gjort nu i ca 7 år!!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-10-30, 21:57
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 69
Standard Sv: Popis grill igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Är det någon som har varit hos tanterna Popi den senaste tiden?
Är det fortfarande halvdåligt där,som några nämde förut?
Popis grill...ha ha!!! ja, mkt märklig "familj" - de säljer ju vin innannför madame Popis som sitter uppstagad på typ 10 plaststolar med 18 dyner utanför...Det fanns endast en enda sorts vin,,,ingen därinne visste dock vad en flaska kostade??? inte ens ungefär cirka sisådär?! bara tant Popis utanför - the "Manager" el "Mama"!!?? Hon "räknade ut" vad vinflaskan kostade på ett block till oss - typ 50-60 kr el nåt.MMMmmmm aha!!!...jösses....vi valde att inte äta där även om det som snurrade runt på spettet såg fullt ätligt ut.
En annan "pittoresk" typ på denns promenad är "Toaborsten" - ja mannen/männern som jobbar på (äger?) Limonakia-... det finns förlåt två olika design av toaborste som jobbar där. Dels han som steker o dels han som springer omkring o serverar. Jag finner det tyvärr rätt löjeväckande när personer kämpar för att verka "genuina" o sen tar skjortan betalt för några stackars brända bläckfiskbitar!Ush o fy - sånt trams.
Gå till rest ovanför!! gå upp genom gränden o där finns ett litet torg med uteservering plus stor rest innanför o balkong mot strandpromenanden - superdundertrevligt ställe med humana priser och VÄRLDENS godaste calamares!!!! Jag lovar dig!!! oj oj!! voj voj !!

Hoppp o hej, vicken utsvävning.

Lena : )
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-10-30, 23:55
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Popis grill igen!

Citat:
En annan "pittoresk" typ på denns promenad är "Toaborsten" - ja mannen/männern som jobbar på (äger?) Limonakia-... det finns förlåt två olika design av toaborste som jobbar där. Dels han som steker o dels han som springer omkring o serverar. Jag finner det tyvärr rätt löjeväckande när personer kämpar för att verka "genuina" o sen tar skjortan betalt för några stackars brända bläckfiskbitar!Ush o fy - sånt trams.
Lena : )[/
quote]


Förlåt..... men jag tror du hugger på mitt favoritställe . Dit går jag varje kväll när jag är på Naxos, och grundar med en ouzo/meze (= en tallrik med grillad bläckfisk a la/2.50 euro!) Mycket smaklig !

Det händer vi tar en "Salatouri" ibland , (en delikatess) som dom bara har där & hos grannen "Armanaki".

Då undrar jag vad du menar ? " Springer runt och är löjeväckande ". "Toaborste" ??? De måste du förklara för mig/oss !
Va är det jag/vi inte fattar ! Är de kanske ngt fördomsfullt om Greker eller icke/Nordbo , som jag/vi missat ?

/ mvh Tom (som gäst i Grekland , ej vill kalla ngn för "Toaborste" )
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-10-31, 00:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Popis grill igen!

För mig är Limanaki en liten pärla, en oas på den annars trista hamnpromenaden.

Salatouri, Tom - är det salladen med potatis? Den åt jag senast i så fall, underbart god.

För en tallrik bläckfisk betalade jag 8 euro - mycket pengar men jag tycker att det är rätt att ta betalt för fisk! Den var perfekt välgrillad och slår vilken fesen kalamari som helst. Kalamari ska för övrigt inte jämföras med ochtapodi, det är två olika fiskar.


Senast redigerad av inkfish den 2006-10-31 klockan 00:56.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-10-31, 08:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Popis grill igen!

På Limanaki har jag ätit mycket gott men på ett stort fint ställe med balkong en trappa upp har jag ätit en trist turistanpassad måltid och servicen den var rent undermålig.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-10-31, 09:40
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Popis grill igen!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
För mig är Limanaki en liten pärla, en oas på den annars trista hamnpromenaden.


Salatouri, Tom - är det salladen med potatis? Den åt jag senast i så fall, underbart god.
Hej.
Vad salatouri innehåller vet jag inte helt , men det är någon slags fisksallad med lök och kryddor .
När man beställer det i kvinnligt sällskap, blinkar kyparna menande med ögat . Vad nu dom kan mena med det ?? http://www.kalimera.nu/dcforum/DCForumID30/229.html

Salladen har diskuterats här tidigare.
/ Tom
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-10-31, 12:20
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 69
Standard Sv: Popis grill igen!

Frisyren ! Har du inte sett en toaborste? sen kan man undra varför han var tvungen att se så otroligt sotig ut hela tiden ? Jag fattar att det osar men......Nej de var inte så kul de gubbarna - inte den kvällen i alla fall, men det var sent och avslaget på ngt vis. Fick bara för oss att vi MÅSTE äta grillad fisk där då Kalimera hyllar denna "pärla".Det var inte så gott heller med den grillade bläckfisken - tyvärr?. Jag har dock ätit en fantastiskt god grillad bläckfisk ngn stans uppe i de vindlande gränderna. Det kanske blir lite olika fr gång till gång?? fast det borde det väl inte bli !
Nåväl rest ovan som ngn sa var turistslät - tja, kanske den är...vi brukade bara sitta på lilla gården ibland och äta främst calamares med en god dipsås som jag fick komponera själv eftersom de inte verkar servera dip till i Grekland? Nåväl , jag gillar inte calamares alls i vanliga fall då de kan smaka fettiga o sega o meningslösa men dessa var fantastiska.
Blir nog Naxos i sommar igen så vi måste väl ge en chans till trots att den pyttelilla o mkt sparsmakade tallriken var svindyr.
L
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-10-31, 15:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Popis grill igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Hej.

Salladen har diskuterats här tidigare.
/ Tom
Visst ja! Då kunde jag ju ha testat den, var bara där en kväll... Men det jag åt var fantastiskt gott så jag kan inte säga att jag led
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-10-31, 15:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Popis grill igen!

Dip som någon skrev är för greker alla dessa fantastiska förrätter som ex fava.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-11-08, 13:22
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 69
Standard Sv: Popis grill igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Dip som någon skrev är för greker alla dessa fantastiska förrätter som ex fava.

Eva

Ja fast fava passar nog inte någe vidare till knapriga calamares ? jag föredrar ngt mayo el gräddfilsliknande.
Jag undrar förresten om denna fava - när vi var på Santorini åt vi en fantastisk fava - fick höra att denna ärta/böna ? endast växte på Santorini...?? nåväl, när vi åkte vidare hittade vi favva överallt och jag tro inte (?) att den kom fr Santorini.
Nåväl, man kan göra sin egen lilla favva av gula ärtor - smakar snarlikt måste jag säga.

Lena
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-11-09, 09:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Popis grill igen!

Varför ska du ha dip till knapriga kalamares? majonäs eller något liknande förstör ju bara smaklökarna. När sonen friterar kalamares njuter vi av läckerheterna tillsammans med andra små grekiska rätter. Fava är väldigt vanligt på Santorini men även på många andra ställen i Grekland och jag köper alltid med mig ett par påsar gula linser att tillaga av. Inte använder vi den som dipsås utan tillsammans med många andra rätter. Personligen älskar jag att göra fava eller en rödlinsröra och servera tillsammans med en sallad på fina körsbärstomater, ruccola, getost och lite god olivolja.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-11-10, 13:39
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 69
Standard Sv: Popis grill igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Varför ska du ha dip till knapriga kalamares? Eva
Jo, jag tycker det passar bra med ngn form av dip till calamares - oftast i alla fall - beror på .Blir lite träligt annars om man bara äter calamares o inte som en smårätt bland smårätter.En del har smör på brödet också..inte jag dock, kanske e jag lite konstig - föredrar melizanosalata eller tzatziki då. En sk vinkännare som provar vin skulle aldrig äta ost tillsammans med en dyrgrip till vin - det förstör smaklökarna totalt nämligen, men de får gärna bli förstörda då oxå för mig
Lena

Senast redigerad av Zanét den 2006-11-10 klockan 19:08. Anledning: För långt citat
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT