Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-10-14, 05:22
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
.....

Sunny(som funderar på att stanna kvar på Naxos forever...)
Det skulle jag inte heller ha emot!
(Fast jag tycker chora är lite för stort)
Birgitta.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-10-14, 09:48
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Alltså,ni VET hur det är bara man kliver av planet i Grekland så känner man dofter av diesel blandat med kryddor och kanske en pust av matlagning.

Åh så bra beskrivet,jag blir alltid nästan tårögd när jag stiger ut ur planet och stannar upp och andas in just detta,det är GREKLAND
Monica
Själv tycker jag dorfen av hav, diesel och heta avgaser ombord på färjorna är det som verkligen luktar Grekland. Ibland kan man få en svag känning hemma i Sverige på varma sommardagar om en gammal traktor eller lastbil åker förbi...
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-10-14, 12:19
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Mätt på Grekland

Jag har nu bott 5 halvår på Lesvos. Jag har inte ångrat mig en minut. Är inte riktigt säker på längre, vad som är hemma. Skala Mistegnon eller Bunkeflostrand. Hustrun gillar också att vara här, men inte riktigt lika länge. I år har hon varit här 14 veckor mot mina 24. För henne är Bunkeflostrand hemma och Skala Mistegnon kommer in som god två.
Vi har lärt känna ett annat Grekland än det vi upplevde som turister. Vi bor i en by med 22 helårsboende och totalt ca 500 grekiska turister under juli och augusti. I övrigt har vi haft några turkiska, tyska, danska, norska, engelska och spanska turister här, totalt 50 gäster. Vi räknar bara dom som stannar minst 5 dagar.
Vi har inte semester! Vi bor här och lever ett grekiskt liv tillsammans med våra grannar. Vi delar deras glädje och sorg och ser på mycket nära håll hur det är att vara grek idag. Byborna är nog mer öppna mot oss, som dom upplever som nästan bybor, än mot tillfälliga besökare. Greker eller ej. Vi har fått insikter vi aldrig hade kunnat få som turister. Vi har fått vänner, i alla generationer, vi inte vill vara utan. Vi hittar fortfarande nya smultronställen på vår stora ö. Vi var här på Lesvos första gången 1997 och bodde på ett hotell ca 5 km söderut mot flygplatsen. Kärlek vid tredje ögonkastet, det regnade de första två dagarna.Kärleken består.
På lördag är det dags för mig att starta resan till Bunkeflostrand. Jag har valt att göra resan, som en semesterresa, den andra i år genom Europa. Övernattar i Thessaloniki, Padova, Nürnberg och Berlin. Två nätter på vardera plats. Dessutom en natt på färjan från Igoumenitsa till Ancona. Jag har slutat bo på hotell. Har istället bokat in mig på enkla B&B under vägen. Betalar i snitt €30 per natt. Hade i år också tur med båtbiljetterna. Båda rederierna hade kraftiga rabatter (30%) de dagar jag åker.

Kärleken består. Bilresan nästa år startar omkring 1/5, men jag gör ett en veckas vinterbesök i februari.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-10-15, 20:40
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Mätt på Grekland

javisst kan man nu så här på hösten tycka att nästa år hittar vi ett nytt resmål, men då har man inte tänkt färdigt. Vi har under många, många år rest till massor av länder världen över. Visst var det otroligt på atollöarna utanför Fijii, visst vara xx, yy otroligt,
men med eftertankar så konstaterar man snabbt att ett annat land på så nära håll som Grekland och som bjuder på så mycket, finns inte. Alla de variabler som finns i Grekland är det svårt att hitta någon annan stans. Karibien, Mexico, Australien, Indonesien,Spanien- ja visst är det otroliga resmål, men Du fastnar lätt i en omgivning som passar oss nordbor.
Ta gärna en time out, men gör en lista på plus och minus på alternativen, så ser Du snabbt ...................
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-10-16, 18:31
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Mätt på Grekland

Vi var i norra Spanien i somras. Vacker grön natur - och regn emellanåt. Det hände att vi misströstade och började prata lyriskt om Grekland. Så tog vi ännu en klunk av det fylliga vinet serverat i vackra stora glas.

Spanien vin(n)er för tillfället.

Aina
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-10-16, 19:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av AGGE Visa inlägg
Inkfish, där sa du precis det jag känner! Kan inte ens föreställa mig att bli mätt på Grekland för det skulle vara som att bli trött på att leva.
Lite drastiskt uttryckt men - I'm with you

När jag är i Grekland tänker jag nästan varje dag: vilket privilegium det är att ha det här ...

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Och har man rest med dem tidigare har man dessutom 200 kr i "Trogen" rabatt per person!

Katitzi
Hm, det fick inte jag. Men det gör inte så mycket, jag gjorde en bra affär ändå. Prisskillnaden mellan Apollo och Airtours var jättestor.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-10-21, 18:48
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Mätt på Grekland

När man tar sina första steg på grekisk mark känner solen som värmer i nacken hör någon som ropar ella ella då får jag alltid en tår i ögat jag älskar Grekland och längtar ständigt ner.Och vilken tur att man inte var född i Australien Lustigt men vi träffade oxå på ett par från Australien som tyckte vi var lyllos som bodde i Europa med så många sevärdheter och framförallt Grekland nära.
Snart åker boka fingret upp till nästa sommar vet bara inte vart men det löser sig nog
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-12-22, 17:52
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Falun
Inlägg: 360
Standard Sv: Mätt på Grekland

Man är inte sämre än att man kan ändra sig. Julklapp till Gunsan och mig, Chania 3-15/8 med Norwegian. Paelochora i 12 dagar på Soula, alltså inget flängande, bara slappa
//Berra
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-12-22, 17:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
Man är inte sämre än att man kan ändra sig. Julklapp till Gunsan och mig, Chania 3-15/8 med Norwegian. Paelochora i 12 dagar på Soula, alltså inget flängande, bara slappa
//Berra


Precis! Härlig julklapp! Vi gav oss en Spanienresa istället.....

Jag ger Grekland tre resor nästa år, dryga 40 dagar
GOD JUL ALLA!!

Lissi
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-12-22, 18:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Mätt på Grekland

När man läser svaren ser man en liten trend till önskan att kunna bo liksom till vardags, hyra något kanske. Ni som känner att det vore en bra sak : börja fråga runt vid nästa resa. Det finns massor av lediga bostäder och hyrorna är rimliga på de flesta håll. Problemet blir väl snarast att hitta den som har anvaret för det lediga huset vars ägare kanske är i Darwin eller Florida eller Bryssel för att jobba ihop till kostnaderna för huset - som man byggde när det var lätt att låna...men fråga , fråga.

Att köpa kan vara ett för stort steg, men långtidshyra borde kunna vara lämpligt.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-12-23, 15:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
Man är inte sämre än att man kan ändra sig. Julklapp till Gunsan och mig, Chania 3-15/8 med Norwegian. Paelochora i 12 dagar på Soula,
Man blir aldrig mätt på Grekland.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-12-23, 21:17
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Man blir aldrig mätt på Grekland.
Så sant som det var sagt!!!

MVH zakka
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT