Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-13, 08:14
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard 18 årsgräns för cigarettköp

När jag nyligen var i Sverige 1 vecka, åkte jag ut till Tyresö för att hälsa på en vännina. Då jag skulle ta bussen hem från Centrum stod ett gäng tonåringar där och hängde.

Fram kommer en lite kille och frågar om jag kan köpa cigaretter till honom,
han tiggde och bad snälla, snälla du. Jag blånekade såklart och varnade honom att börja med eländet då jag själv är rökare. Eftersom jag har en son i hans ålder önskar jag bara att alla nekar till detta.

Han gick fram och frågade många efter mig och alla nekade.
Det gjorde mig glad att folk stod emot, och jag tycker att systemet med 18 årsåldersgräns är jättebra. Om jag jämför med Grekland där småkillar och tjejer röker väldigt tidigt och nästan alla faller för grupptrycket. Som alla vet röker greker mest hela tiden. Och det är inte lika upplyst här om farorna med eländet. Inga antirökkampanjer som Sverige har haft.

Nu ska ju inte jag snacka så mycket eftersom jag själv använder eländet, men kanske just därför att man har erfarenheten av att hur svårt det är att sluta. Och man önskar att man aldrig hade börjat.

Ska ta tag i detta beroende, för mina barn tjatar hela tiden på mig och samvetet är inte det bästa.

Bravo Sverige som har denna policy

Monica
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-13, 10:10
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: 18 årsgräns för cigarettköp

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Om jag jämför med Grekland där småkillar och tjejer röker väldigt tidigt och nästan alla faller för grupptrycket. Som alla vet röker greker mest hela tiden. Och det är inte lika upplyst här om farorna med eländet. Inga antirökkampanjer som Sverige har haft.
Da vi var på Rhodos nå i april/mai kom greske smågutter i 10-12 års alderen bort til oss og spurte om å få sigaretter, noe de selvsagt ikke fikk, men det var nok noen som gav dem sigaretter, for småguttene røkte nesten hele tiden.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-13, 10:18
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: 18 årsgräns för cigarettköp

Gör som ICA på Teg i umeå.. Släng ut skiten
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-13, 10:43
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Sv: 18 årsgräns för cigarettköp

Hej!
Jag är tyvärr inbiten rökare och tycker att det är befriande att komma till kreta där ingen kastar onda blickar för att man tar ett bloss. I Sverige betraktas man som paria. Snar blir det väl förbjudet att röka även ute i det fria! Bra med 18 årsgräns för snus och cigarettköp. Önskar att ingen fastnar i nikotinberoendet.

aake
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-13, 11:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: 18 årsgräns för cigarettköp

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Gör som ICA på Teg i umeå.. Släng ut skiten
Ja det är fantastiskt vilket föredöme den affären är. På sjukhusets kiosk är det nu också slut med försäljning av tobak. Så vi gör våra framsteg här uppe i norr. I dagarna har det också kommit ny forskning som visar att rökning ökar risken för fler cancersjukdomar än man tidigare trott. För att inte tala om Kol. Jag slutade själv att röka för många år sedan efter att ha varit på en föreläsning som hölls av en relativt ung kolpatient som hade livet bakom sig.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-13, 13:26
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: 18 årsgräns för cigarettköp

Det ligger ett förslag hos regeringen att införa 18 års gräns även i Grekland, förhoppningsvis driv detta igenom inom kort! Detta avhandlades intensivt i tv nyheterna under veckan du Monica var i Sverige


Camilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-13, 22:16
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: 18 årsgräns för cigarettköp

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Det ligger ett förslag hos regeringen att införa 18 års gräns även i Grekland, förhoppningsvis driv detta igenom inom kort! Detta avhandlades intensivt i tv nyheterna under veckan du Monica var i Sverige


Camilla

Det låter bra, hoppas det går snabbt till ett beslut kommer.

Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-14, 13:35
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: 18 årsgräns för cigarettköp

Hoppas verkligen att det blir åldersgräns även i Grekland...jag får ont i magen nu för tiden så fort jag ser någon tända en cigarett.. jag rökte själv förut men slutade när 2 av mina närmsta vänner dog i lungcancer,det var hemskt att se dom tyna bort inför mina ögon nu har även min far drabbats av sjukdomen kol....tyvärr så måste man uppleva något sånt här för att få upp ögonen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT