Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-24, 22:13
Greekgeek Greekgeek är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 54
Standard Naxos eller Paros??

Vi är en familj med två barn, 11 och 13 som varit i Grekland några gånger nu. Vi tycker om att bo i en mysig by med lite shopping, mysiga gränder, gummor som sitter utanför husen och pratar, bystrand och trevliga tavernor och barer. Vi har älskat Parga och Pythagorion! Nu vill jag visa Kykladerna för familjen som jag luffade runt i på den gamla goda tiden Vi tänkte flyga till Santorini, stanna några nätter och sedan åka till, ja var? Naxos eller Paros?? Och om Paros, var där? Parikia eller Naoussa? Hur litet/stort är Naoussa?
Tacksam för svar!
Åsa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-26, 11:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Naxos eller Paros är hugget som stucket. Båda öarna är bra. Jag gillar Naoussa väldigt mycket, men där finns ingen fin strand i byn, men det är en otroligt mysig by med trånga gränder med små affärer, kaféer och tavernor. Med badbåt når ni väldigt fina stränder. Byn är inte stor, men heller inte liten. Väljer ni Naxos och vill bo nära en bra strand passar Agios Prokopios eller Agia Anna bäst. För att uppleva ”lite shopping, mysiga gränder, gummor som sitter utanför husen och pratar” för ni åka in till Naxos stad. Tyvärr finns det ingen fin strand där.

Det finns andra öar som också är lätta att nå från Santorini. Milos, Sifnos och Serifos är några exempel.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-26, 20:17
Greekgeek Greekgeek är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 54
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Tack! Ska kolla de andra öarna!
Åsa
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-27, 19:48
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Naxos eller Paros??

Jag skulle välja Naoussa över Parikia. Naoussa är mysigt med fina gränder och finns fina stränder i närheten. Varför inte spenderar några dagar på både Naoussa och Naxos? Båtresan är knappt 45 mins och Naxos är också fint. Vi har varit 2 ggr på både öar med våra barn som är nu 8 och 11 och trivdes bra. Vi bodde på Agios Prokopios i Naxos men jag tycker även Plaka är fint. Kan lätt ta buss eller taxi in till Naxos stan på kvällen ...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-28, 15:01
Greekgeek Greekgeek är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 54
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Tack för synpunkter! Blir sugen på Nauossa... Är stränderna vid byn helt usla, eller är de ok? Ska nu försöka hitta litet hotell med pool och helst utsikt...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-09-28, 16:35
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Naxos eller Paros??

Kolla på mina albumn under min profil för bilderna av stränderna. Jag tycker att kolymbythes i Naoussa ( tar badbåten från hamnen över ..tar typ 10 min) och agios prokopios i Naxos är fina stränder. Kan rekommendera windmill apartments i Naoussa och agios prokopios hotell i Naxos om ni leta boende. Trevliga ägare, pool, litet kök, nära till stranden.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-09-29, 08:27
Greekgeek Greekgeek är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 54
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Va bra att det var så korta turer med badbåtarna! Kollade Windmill såg bra ut. Jag "råkade" boka Zuomis i Naoussa Försöker nu få besked vilka som flyger och när till Santorini. Vill bara ha flygstol då vi vill vara lite på Santorini och kanske även Naxos. De andra öarna Kalimera föreslog hade inte så tät båttrafik, vilket gör mej lite nervös, kör på lite säkrare kort första ö- luffen med familjen...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-09-29, 08:56
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Naxos eller Paros??

Batbåtarna går ofta och tar verkligen inte lång tid. Sedan finns det buss till santa Maria strand ...bussen stannade direkt utanför windmill apartments. Om jag minns rätt zoumi är på samma gatan. Bussen tar kanske 15 mins. Finns en strand 5 mins från windmill och zoumi som är helt ok...var lite blåsigt när vi var där sist så vi åkte ofta över till kolymbythes ...vi gick alltid till stranden längst bort eftersom solstolarna var gratis där. Var även på en annan strand som heter monastiri, man kan ta badbåten dit..var också fint där. Naoussa är verkligen fint på kvällen med mysiga gränder så tror inte att ni komma ångra er.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-09-29, 10:41
Greekgeek Greekgeek är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 54
Standard Sv: Naxos eller Paros??

å, det låter toppen! Tack för tipsen!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-09-29, 12:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Kolymbithres är en av mina grekiska favoritstränder och ovanför den på Tavernan Vigla åt jag för 10 år sedan en av mina bästa grekiska luncher. Jag är nog sån att för att en strand i Grekland ska falla mig riktigt i smaken bör det finnas en bra taverna inom räckhåll. Hoppas den finns kvar.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-09-30, 11:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Citat:
Ursprungligen postat av Greekgeek Visa inlägg
å, det låter toppen! Tack för tipsen!!
Här finns lite bilder från några av stränderna nära Naoussa. Kolymbithres är en av mina absoluta favoriter i övärlden.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kolymbithres är en av mina grekiska favoritstränder och ovanför den på Tavernan Vigla åt jag för 10 år sedan en av mina bästa grekiska luncher. Hoppas den finns kvar.
Den finns kvar, och är fortfarande lika bra.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-09-30, 12:36
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Åh, dit ska vi försöka ta oss då, på hemvägen från Amorgos! Kolymbithres och Vigla. Hoppas de där badbåtarna går såpass sent som vi kommer dit, strax efter mitten av oktober. Vi ska bo på ΧΑΡΑ, som ju betyder 'glädje' i Naoussa och hos EYTYXIA (på Titika), som betyder 'lycka' på Amorgos. Måste vara ett gott omen...
Jag har aldrig träffat någon grekinna med de namnen tidigare (inte Titika heller, om det nu är hennes namn), men jag känner mest folk i Dodekaneserna. Kanske är det lite olika namn i olika områden? Namn är roligt!
Hoppas ni får en fin luff i Kykladerna!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-09-30, 21:57
Greekgeek Greekgeek är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 54
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Aussie och Kalimera, vilka härliga bilder!
Jag är övertygad, Nauossa blir bra för oss! Vigla ska vi naturligtvis prova, tack för tipset Eva! Tack detsamma, LaRose!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-10-02, 14:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Naxos eller Paros??



Här ser du badbåten som lagt till i Kolymbithres, och Naoussa ser du i bakgrunden. Det är inte speciellt långt. Stranden består av fler små stränder som omges av fantastiskt vackra klippor. Vattnet är att likna vid en lagun.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-10-02, 19:32
Greekgeek Greekgeek är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 54
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-10-03, 12:48
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Kolymbitres og Santa Maria er flotte strender.... liker dere å sykle så er det flott å sykle rundt Naoussa, og det er ca. 3 km. til disse strendene.
Kommer man med sykkel er man ikke avhengig av verken båt eller buss... og den første stranden ved Kolymbitres er mindre folksom, har solsenger og et lite esel som vandrer rundt på stranden og tigger litt kos og mastog
Monastiri som ligger ennå en km. videre fra Kolymbithres er også fin, men langgrunn. Derifra er det også flere vandringstier, bl.a. til fyrhuset som man kan se fra båten like før man ankommer Paros.

Trendene i Naoussa er helt greie...og Piperi beach var bedre nå enn da jeg var der for noen år siden. PÅ Senia har man fantastisk utsikt, herligt vertskap, basseng, nære sentrum og bare noen trappetrinn ned til stranden med hotellets gratise solstoler.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-10-03, 12:57
Greekgeek Greekgeek är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 54
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Cykla var en bra idé! Är det ok väg till kolombitres, beträffande trafik,mm? Senia har jag tittat på, men det var tyvärr lite dyrt...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-10-03, 16:59
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Greie veier og lite trafikk.... ser ikke noe i veien for at en 11 & 13 åring kan sykle der om de er vant med å sykle. Sykler man mot/til Santa Maria finnes flere strender med mindre mennesker om man ønsker det. Veien mot Santa Maria er minst trafikkert.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-10-03, 19:35
Greekgeek Greekgeek är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 54
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Va bra!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-10-03, 23:34
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Naxos eller Paros??

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg


Här ser du badbåten som lagt till i Kolymbithres, och Naoussa ser du i bakgrunden. Det är inte speciellt långt. Stranden består av fler små stränder som omges av fantastiskt vackra klippor. Vattnet är att likna vid en lagun.
Virkelig et l e n g t e bilde
HERLIG
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT