Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-28, 19:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Om å se det vi helst vil se

Et norsk vennepar, la oss kalle dem Ola og Kari, var på besøk i Nafplio. En dag befant vi oss i utkanten av en naboby, Asini, hvor vi ventet på en greker som skulle komme og plukke oss opp og ta oss med til kveldens middag.
Vi sto like utenfor en lav, gammel fabrikkbygning, og inne ved grunnmuren lå en del tomme plastflasker, sammenkrøllet sjokolade- og ispapir, tomme sigarettpakker etc.

”Se på søppelet, typisk gresk”, sa Ola.

Da hadde han tilbrakt en uke i Nafplio, uten å sette bena utenfor gamlebyen. Nafplio er den reneste byen jeg vet om, ikke bare i Hellas, men hvor som helst. Hele dagen går gatefeiere rundt med vognene sine, det finnes knapt et tyggegummipapir på avveie.

Men det hadde Ola aldri kommentert.

Og jeg tenker, kanskje ser vi bare når vi får fordommene våre bekreftet? Kanskje tenker verken Ola eller andre over hvor rent og fint det er i Nafplio (og sikkert mange andre greske byer), men siden alle vet at grekerne ikke er noe flinke med søppelet sitt, legger vi straks merke til det når vi ser en bulkete tom Mythos-boks i en grøftekant, eller en utrangert vaskemaskin i en fjellside.

Å få fordommene sine bekreftet er jo bare deilig! Da blir merkelappene vi setter på folk enda tydeligere, vi kan rettferdiggjøre dem og kanskje heve oss litt over ”de andre”.

Det samme har jeg merket i Norge. Siden folk vet jeg er halvt gresk, iallfall i hjertet, får jeg stadig høre at ”grekerne er så late” og ”de pensjonerer seg når de er 50”. Når jeg forteller at A: grekerne har flere arbeidstimer per år enn de fleste andre i verden, inkludert Norge og B: bare svært få kan pensjonere seg som noen-og-femtiåringer, og det er sosiale grunner for de få som kan det, sier de noe sånn som at ”Men jeg har jo vært i Hellas, alle sitter jo på café hele tiden.”

Og ja visst sitter ganske mange grekere ganske ofte på café. De har siesta eller en frikveld, og prioriterer café og venner framfor PlayStation, frossenpizza og sit-coms på tv. De er sosiale livsnytere. (Så lenge det varer, vel og merke, reduserte inntekter blant den jevne greker fører etter sigende til mindre ut-gåing.)

Men igjen, er det ikke deilig å få fordommene sine bekreftet? De som bor ved Middelhavet er latere enn oss. Vi nordboere jobber hard og fortjener hver eneste fritime vi har, ”de” er fattigere enn oss fordi de bare sitter på café. Eller noe sånn. At den samme servitøren kommer med omeletten vår om morgen, den greske salaten til lunsj og souvlakien til middag, ser vi kanskje ikke.
For det bekrefter ikke fordommene våre.

Tilbake til den gamle fabrikkbygningen utenfor Asini.
”Har du egentlig sett etter hvor mye søppel som ligger i gatene i Stavanger”, spurte jeg Ola.
”Nei, jeg har da bedre ting å gjøre enn det”, svarte han.
  #2  
Gammal 2010-07-28, 19:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Om å se det vi helst vil se

Utmärkt sammanfattad analys Admirala!

Jag stöder dig till 100 procent.

"Du ser grandet i din grannes öga, men ej bjälken i ditt eget"

Arne
  #3  
Gammal 2010-07-29, 01:05
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Om å se det vi helst vil se

Är det inte något om att sopa rent framför sin egen dörr
  #4  
Gammal 2010-07-29, 01:10
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Om å se det vi helst vil se

Ofullständig mening ... tryckte fel. Att skriva vid den här tidpunkten på dygnet är kanske inte så klokt.
  #5  
Gammal 2010-07-29, 06:45
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Om å se det vi helst vil se

Citat:
Det samme har jeg merket i Norge. Siden folk vet jeg er halvt gresk, iallfall i hjertet, får jeg stadig høre at ”grekerne er så late” og ”de pensjonerer seg når de er 50”. Når jeg forteller at A: grekerne har flere arbeidstimer per år enn de fleste andre i verden, inkludert Norge og B: bare svært få kan pensjonere seg som noen-og-femtiåringer, og det er sosiale grunner for de få som kan det, sier de noe sånn som at ”Men jeg har jo vært i Hellas, alle sitter jo på café hele tiden.”
Tack.
  #6  
Gammal 2010-07-30, 21:39
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: Om å se det vi helst vil se

Godt skrevet, Admirala! Det er så sant så sant
Astri
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT