Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-03-25, 20:01
camjon camjon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5
Standard Sjukvård och försäkringar - ny Aten

Hej!
Min man flyttade ner till Aten för någon månad sedan för att jobba, båda han och jag är svenska medborgare. Idagsläget är endast han skriven i Grekland då jag fortfarande jobbar i Sthlm. En fråga till er som kanske har lite erfarenheter. Vad måste jag tänka på om jag bor i grekland men är skriven i Sverige? Går det att nyttja deras socialförsäkring dvs kan jag gå till ett sjukhus för en förkylning? eu kortet är ju till för akuta fall av sjukdomar.

En till fråga. Vet någon om hur det fungerar om jag flyttar ner till min man utan att arbeta och skriver mig i grekland och om jag då täcks av någon socialförsäkring? Och vad händer om man blir gravid som svensk medborgare i Grekland, är skriven där och vill föda i Grekland? Täcks man av socialförsäkringen.

Tacksam för svar.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-03-26, 14:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sjukvård och försäkringar - ny Aten

Svaret på din fråga är ganska omfattande. Har du inte sett den här sidan kan den ge dig en del kunskap. http://europa.eu/index_sv.htm

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-03-26, 20:48
camjon camjon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Sjukvård och försäkringar - ny Aten

Tack, jag har varit inne på sidan och läst lite men det är som du säger väldigt omfattande. Skulle vara skönt att kunna prata med någon expert ibland är det svårt att läsa sig till allt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-03-26, 22:27
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Sjukvård och försäkringar - ny Aten

Hej!
Jag tycker ni ska kontakta FK utlandsavd. Gotland Kundcenter 0771-524 524 för just era frågor.

Yanna
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-03-27, 08:55
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Sjukvård och försäkringar - ny Aten

Hje,

Jag ska försöka svara enkelt och kort på en stor fråga.

1. Ditt "blå kort" gäller i 1 år efter att du skrivit dig ur Sverige.

2. Om din man har sina krävda 2 år med IKA kan han skriva in dig i sin hälsobok och du har full försäkring under 1 år. Även minderåriga barn kan skrivas in i hans hälsobok.

3. Inte ens grekerna vill föda barn i Grekland, eller ligga på sjukhus. De flesta betalar extra för privatläkare vid graviditet och ytterligare extra vid förlossning (läs mutor). Om något inträffar under förlossning så hamnar man generellt på det offentliga sjukhuset och har alltså förlorat pengarna.

Reglerna ändras från dag till dag känns det som just nu. Trots att jag försökt sätta mig in i systemet har jag aldrig 100% koll. Även min grekiske sambo, född och uppvuxen här, får ofta revidera sina "sanningar".

Lycka till!
Kikh
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT