Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-10-13, 17:55
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 69
Standard Hur tar man sig till Ikaria ?

Hej,

Inget direktflyg fr Sthlm så jag förstår man måste flyga till tex Samos. Vilket flygbolag ? Har kollat Airtours men det var inte så billigt - kanske finns andra alternativ. Hur är det om man flyger till Aten ? Kan man ta båt därifrån till Ikaria också ?...

Ni som brukar åka till Ikaria - Hur söker ni fram bästa resa ??


Kan också passa på att fråga var man bör bo - Armenistis ? Kanske förslag på pensionat finns också ??

Är Ikaria lik någon annan Ö rent "stämningsmässigt" ?

Jag har allra bäst gillat Naxos,Antiparos, Amorgos, Samos och Patmos samt Geogioupolis och Kalives på Kreta.
För att inte välja en av dessa favoriter utan hitta ngt nytt så har jag nu spanat in Ikaria. Parga känns också lockande samt Thassos. Hjälp...hur välja ?? Kefalonia går i alla fall bort för den ön motsvarade inte mina extrema förväntningar jag byggt upp. Trol till stor del pga hotellet ...kanske ön och lilla Skala annars hade varit underbart ? men ibland blir det lite mysko.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-10-13, 19:51
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Hur tar man sig till Ikaria ?

Citat:
Inget direktflyg fr Sthlm så jag förstår
Stämmer!

Citat:
till tex Samos.[/B] Vilket flygbolag ? Har kollat Airtours men det var inte så billigt - Hur är det om man flyger till Aten ? Kan man ta båt därifrån till Ikaria också ?...
Nä, flygstolarna har inte varit så billiga de sista åren till Samos.
Mina små eftrforskningar infö sommaren gör att vi tänker flyga till aten. Även om båt. Nissos Mykonos, kostar 60-65 euro, blir det nog billigare. I somras gick den vid 21-tiden från Pireus och kom till Evdilos efter tre på natten. Hur tidtabellen ser ut till sommaren vete gudarna, kan var snarlik.
Citat:
Kan också passa på att fråga var man bör bo - Armenistis ? Kanske förslag på pensionat finns också ??
Armenistis har flera små hotell och pensionat och så stränderna förståss.

Citat:
Är Ikaria lik någon annan Ö rent "stämningsmässigt"
Nej!
Men mycket lik Kreta i topografin. Storleksskillnaden är enorm.

Välj Ikaria!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-10-14, 10:11
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Hur tar man sig till Ikaria ?

Jag har varit på Ikaria två ggr (hösten 08, försommar 09). Första gången flög vi till Athen från Stockholm och därefter inrikes till Ikaria. Funkade hur bra som helst. Har för mej att inrikesbiljetten kostade nåt i stil med 50 euro per person. Inrikesbolagen har ju också sina driver emellanåt, så man kan komma billigare undan också. Hem åkte vi båt från Evdilos till Piraeus. Funkade oxå OK. Kostade runt 40 euro, vill jag minnas (får givetvis åt andra hållet också). Andra gången flög jag från Athen till Samos och därefter båt (Samos Spirit) till Ikaria. Lite bökigare och Samos Spirit är ju inte världens snabbaste färja direkt... Och sen motsvarande resa tillbaks.
Jag skulle välja via Athen på nåt sätt. Speciellt om man kan komma över en skapligt billig biljett dit från Sverige.
Hur man än väljer, och om man kan tänka sej att köra bil på Ikaria, hyr en bil som ni kan ta direkt vid ankomsten. Om ni inte har tur att passa bussen från flygplatsen (alt Agios Kirikos) måste ni ta taxi upp till Armenistis, som kostade ungeför motsvarande två dygnshyror för bil i somras.
Det givna stället att bo är förstås Valeta Studios.
/Thomas
PS. Missa inte att ta (minst) några dagar på Fourni. DS.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-10-14, 11:10
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 69
Standard Sv: Hur tar man sig till Ikaria ?

Tack för svar - får kolla vidare ang flygen för helst vill jag nog flyga till Samos. Det låter i teorin så bra i alla fall, men med Airtours var man tvungen att mellanlanda så det tog ganska många timmar till Samos. Transfer fr Samos flygplats till Pythagorion är ju i alla fall bara några min...fast färjan till Ikaria kanske går från tex Samos stad ??? i så fall blir det bussresa eller taxi en längre bit efter flyget och sen en skrutt-båt ?? Personligen är det ok med en gungig båt, bara kul, men min sambo är sjukt båträdd samt båtsjuk så han kommer inte klara av en gungig liten båt.Hm... Aten går rätt snabbt o flyga till occh lär vara enklare att hitta billigt flyg till ? Inrikesflyg lät ju smidigt och flott !
Nu är jag väl negativ men lägger man sen till boendekostnad för 2-3 veckor för oss tre...det känns som det kommer gå på en förmögenhet.
Tälta/campa vill vi inte göra om man säger som så. Bor gärna enkelt men en stor terass/balkong med utsikt vill jag inte vara utan , typ Valeta Studios alltså !! Men vad betalar man för Valeta i aug ?!
Men stort tack för info !!! och Fourni låter intressant. Har läst resebrevet här på Kalimera också ! Får luska vidare och hoppas trilla över ett superklipp //Lena
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-10-14, 11:32
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Hur tar man sig till Ikaria ?

Båtarna från Samos till Ikaria går från Samos stad (drygt 20e med taxi från flygplatsen). Båten är inte SÅ skruttig, däremot går den väldigt långsamt (nästan 4 timmar). Detta gäller alltså Samos Spirit. Sen går det förstås även andra, snabbare, båtar (typ 2 timmar, och något dyrare) ibland.
Om ni absolut MÅSTE åka i augusti kan det ju dra iväg lite kulor. Tvåpersonerslägenheterna på Valeta kostade 30e både i september 08 och juni 09, kan tänka mej att priset rasar upp till 50 i augusti.
/Thomas
PS. Jag och min särbo brukar alltid åka två veckor i september och vi har de senaste 3-4 åren alltid landat på nästan exakt 10000 per person, inklusive allt (resor, boenden, vespa, mat, ect). Utan att direkt snåla. Min "extraresa" i somras (juni, två veckor) gick på lite mindre, men då var vi fler i sällskapet (fast själva resekostanden blev nån tusenlapp dyrare, pga sen bokning) DS.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT