Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-16, 14:34
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Otäcka ormar och fullbokade färjor

Jag trodde att jag hade allt klappat och klart inför min Greklandresa som tar sin början om ett par veckor i Aten.
Vi skulle ta en sväng till Milos, Folegandros och Sifnos hade vi tänkt. Men nu när jag skummar igenom olika inlägg hittar jag oroande uppgifter om att färjorna var fullbokade (fast det var knappt mitten av juli) förra året ut från Aten till dessa öar. Måste jag verkligen förboka??
Och som grädde på moset har jag nu snappat upp något om att det finns ormar på de här öarna!!
Vi som brukar ge oss ut i svår terräng för att ta oss ner till "Stranden" som man nästan inte ska kunna ta sig till, alternativt snorkla och simma runt som galningar (vattenormar??). Hittills har jag inte haft en tanke på det när vi besökt andra öar, utan varit lyckligt ovetande om att ormarna kanske spanade på oss från trädgrenen vi nästan gick in i...
Det är möjligt att jag överreagerar men det känns helt klart inte lika roligt längre.....
Kanske är det ett tecken på att vi ska välja andra öar ändå trots allt..
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-16, 14:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Otäcka ormar och fullbokade färjor

På Folegandros har jag vandrat en del utan att se några ormar men de kanske finns där ändå. På fastlandet runt Parga såg jag orm flera gånger så där måste det vara betydligt vanligare med orm än på Folegandros.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-16, 16:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Det finns ormar över hela Grekland. En eller ett par öar sägs vara helt ormfria, men att det stämmer tror jag inte man ska ta för givet.
Inga ormar i Europa är aggressiva. Alla är skygga och skyndar sig undan när de känner att någon kommer.

Bara ett fåtal av ormarna i Grekland är giftiga. De gör allt de kan för att inte hamna i en situation där deras enda utväg är att bita, eftersom de måste hushålla med sitt gift så de har det när de är på jakt efter föda.

Skulle man trots det bli biten av en huggorm bör man vara uppmärksam på sitt allmäntillstånd och uppsöka läkare om man på något sätt känner sig dålig. Det är dock mycket ovanligt med allvarliga komplikationer, och de få dödsfall som har inträffat har varit människor som varit mycket gamla och/eller haft hjärtfel eller andra sjukdomar som sätter ned motståndskraften.

Cirka hälften av alla huggormsbett är dessutom "torrhugg". De kan nämligen bita utan att använda giftet och det gör de ofta när de bara vill komma loss. Att de skulle få för sig att en människa är lämplig föda är helt uteslutet.

I forumet om Djur och natur finns två ganska nya ormtrådar där du kan läsa mer.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-17, 10:56
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Nu känner jag mig lite lugnare tack
Plus lite mer allmänbildad (tack Elisabet).
Får se om jag vågar mig till Milos eller om jag stannar på Naxos, om jag nu åker dit...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-17, 11:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Trafiken på Naxos är mångdubbelt farligare för ditt liv och din hälsa än ormarna på Milos är.

Låt dig inte begränsas av tanken på att de finns. Troligen får du ändå inte se någon, även om du skulle vilja.

Och ha en underbar resa var du än åker!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-17, 12:39
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Tack! Jag ska försöka intala mig att det ändå inte skulle vara bra eller kul att åka till Skiathos tre år i rad..., då blir det kanske lättare att ta sig an eventuella ormar och hektisk trafik (men varför sa du så förresten, nu vågar jag kanske inte köra vespa på Naxos )

Kommer feghet med åldern förresten...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-17, 15:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Citat:
Ursprungligen postat av cajsa Visa inlägg
Jag ska försöka intala mig att det ändå inte skulle vara bra eller kul att åka till Skiathos tre år i rad...
Så du har varit på Skiathos två gånger utan att se en enda orm? Det var bra gjort På Skiathos som är en grön och frodig ö trivs fler ormar än på (de) karga (delarna av) Milos. Men att det inte skulle vara bra eller kul att åka dit tre år i rad blir nog svårt att intala sig

Citat:
Kommer feghet med åldern förresten...
Nej då, det är vishet och eftertanke som kommer med åldern
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-17, 17:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Men ormarna??

Vi har kajkat runt i övärlden i rätt så många år nu och endast vid ett enda tillfälle sett en orm. Det var av alla platser på Kastellorizo just nedanför "Röda villan"

Att resa med olust till övärlden med fruktan för reptiler förmenas vara en smula onödigt. Som någon skrev; Trafiken är tusenfalt farligare....


Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-18, 01:13
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Hej!

Jag är väldigt rädd för ormar, skulle nog kunna kalla det för fobi.

Har varit på Sifnos flera gånger och har aldrig sett någon orm där, tack och lov!
Jag går dock inte i högt gräs(fast det finns ju inte så mycket sånt på de karga öarna)och klättrar inte omkring i stenrösen..dessutom stampar jag alltid lite extra hårt i marken när jag går..

Jag har sett orm tre gånger i Grekland.
En död, överkörd på Naxos.
En som ringlade över vägen på Samos.
Båda dessa tillfällen så körde jag bil.

Värre var det på Kreta..vi var på väg ner till Balos beach, en mycket vacker lagunliknande strand..sista biten nerför en massa trappsteg så slank en liten grå-svart otäcking förbi framför mina fötter!
Jag blir så rädd när jag ser ormar att jag inte kan röra mig känns det som, vill bara lyfta från marken och fly. Jag stod still en bra stund och lyckades faktiskt till slut att gå förbi stället där han försvunnit och kom ner till stranden och min oförstående väntande kompis..

Eftersom jag blir så rädd så var ju lite av glädjen med den fina stranden borta tyvärr, men jag var ändå lite stolt att jag faktiskt kunde gå ner.

Jag vet att ormar inte anfaller och biter sig fast på människor,och jag vet att de inte är blodtörstiga och elaka djur..men jag klarar bara inte av dem. Kan inte ens se dem på bild eller TV.

Men som sagt, jag har sett betydligt fler ormar här hemma i Sverige!
På Öland till exempel..

Mvh. Stina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-05-02, 16:18
Christian Devrient Christian Devrient är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Leros
Inlägg: 1
Standard Re: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Har bott året runt på Leros i många år, har gästat även många av de andra öarna i området, har ytterlig sällan sett någon orm. Förra våren däremot parade sig två stora råttsnokar utanför huset, en fantastisk kärleksakt som varade i 15 min , som jag även videofilmade. Dessa helt ofarliga råttsnokar är uppemot 2m långa och kan ta stora råttor i hård konkurrens med min Siamespojke. Naturligtvis finns här även en hel del giftiga ormar, men jag har den erfarenheten att dom är räddare för oss än vi för dom. Jag går ofta genom Maccian i bergen där det borde finnas massor med ormar, har hittills bara stött på en enda giftorm. Har tidigare bott i Sörmland och där stött på många fler ormar. Så klampa lugnt runt i naturen, ormarna flyttar säkert på sig! Vad gäller färjetrafiken är det nog klokt att förboka, framförallt om man vill ha kabin. Subventionerna har till stor del dragits in, så turtätheten har minskat!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-05-02, 18:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Du vet om att tråden är fem år gammal? Annars är det iofs alltid bra med ny och färsk information.

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-05-02, 19:46
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Här på Kreta har vi mycket lite ormar. Vi som är ute över 150 dagar om året i naturen ser max 5 ormar om året.
Det finns endast en orm som kan sägas vara giftig (har aldrig sett den) och den har så liten mun och gifttänderna sitter längst bak i munnen.
För att bli biten så måste man bända isär gapet trycka in ett litet lillfinger och som tur är har jag ej något litet lillfinger.

Vandra lugnt i naturen på Kreta.
Olle
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-05-03, 08:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Re: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Citat:
Ursprungligen postat av Christian Devrient Visa inlägg
Har bott året runt på Leros i många år, har gästat även många av de andra öarna i området, har ytterlig sällan sett någon orm. Förra våren däremot parade sig två stora råttsnokar utanför huset, en fantastisk kärleksakt som varade i 15 min , som jag även videofilmade. Dessa helt ofarliga råttsnokar är uppemot 2m långa och kan ta stora råttor i hård konkurrens med min Siamespojke. Naturligtvis finns här även en hel del giftiga ormar, men jag har den erfarenheten att dom är räddare för oss än vi för dom. Jag går ofta genom Maccian i bergen där det borde finnas massor med ormar, har hittills bara stött på en enda giftorm. Har tidigare bott i Sörmland och där stött på många fler ormar. Så klampa lugnt runt i naturen, ormarna flyttar säkert på sig! Vad gäller färjetrafiken är det nog klokt att förboka, framförallt om man vill ha kabin. Subventionerna har till stor del dragits in, så turtätheten har minskat!
Hur i hela fridens dagar får du din siames att ta stora råttor. De bondkatter som funnits i min familj under min uppväxt har sällan velat roa sig med annat än möss och en siames är väl ingen jägare.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT