Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-11-21, 10:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard En helt vanlig ettermiddag med myk feta

- Hvis jeg skal sammenligne Hellas med et menneske, sier Dimitra, og spiser mer fiskegrateng, - må det være med en 16-åring.
- Forklar, sier jeg.
- Vi er et folkeslag av umodne 16-åringer som tror vi vet alt og protesterer mot alt.
- Javel, sier jeg. – Å være 16 år betyr ikke bare at man protesterer mot alt det bestående, men også at ”ingen vet bedre enn jeg”, og ”alt det dere prøver å fortelle meg er bullshit”.
- Vi tror at vår mening, min mening, er den eneste som teller.
- Men likevel vil vi ha penger, uten å gjøre noe for dem, ikke engang rydde rommet.
- Nettopp. Fordi vi fortjener det, kun fordi vi bor her, er født her, og fordi vi er greske, rett og slett. Men vi gidder ikke bidra.

Vi gumler enda mer fiskegrateng. Fiskegrateng er en middag som bare kan spises av de mest verdensvante grekere, fordi den kombinerer fisk og melkeprodukter. I Hellas skal de to ikke blandes. Det er nesten så strengt som jødenes separasjon av kjøtt og melk. Dimitra sier det er en ”urban myth” at fisk og melkeprodukter ikke kan nytes sammen. Hun har krevd en forklaring fra kloke tanter, og den er at fisk pluss melk kan gi underlige allergiske utslag, og hvis du får anafylaktisk sjokk og må på sykehuset, kan ingen lege i verden (les: Hellas) analysere hva som er galt med deg. Så du dør. Bank i bordet. Det bankes stadig i bordet.

- Så alle er idioter unntatt meg, sier Dimitra, Som en sekstenåring, når sant skal sies.
- Og ingen gidder gjøre noe med systemet, selv om alle hater det, fordi ingen vil forstå uansett, bidrar jeg.
- Ting kan ikke forandres, alt er bestemt av de korrupte makthaverne.
- Er dere en gruppe av mennesker som går sammen, kan dere forandre ting, protesterer jeg, og vet at jeg blir motsagt.
- En gruppe av mennesker i Hellas kan aldri være mer enn to eller maks tre, ellers vil vi være uenige, sier hun. – Og to eller tre kan ikke forandre noen ting.

Og det er jo sant. I følge min lille fartstid her, er det umulig å være enige rundt kafébordet. Det er alltid noen som har innvendinger. Alltid noen som må krangle. Faktisk er det slik at det IKKE blir noen vellykket samling rundt bordet hvis ingen kommer med motargumenter. Krangling, eller iallfall uenigheter, gjør verden, kvelden, til et hyggeligere sted å være.

Telefonen min ringer. Jeg går ut på balkongen for å svare, fordi vi spiller Erik Faber på høy styrke. (Jeg beklager hvis musikkpolitiet her armerer seg, men Erik Faber er sexy, lager feel-good musikk, og Dimitra synes han er superdeilig. Blond, norsk og blåøyd og alt det der.)

Tydeligvis synes også mine naboer i blokka over veien at blond, norsk og blåøyd er fint, for de roper I want to f**k you, på engelsk, de fire halvfulle attenåringene som (antar jeg) er hjemme alene og i avstandens soft filter tror jeg er betydelig, jeg mener BETYDELIG, yngre enn fødselsattesten min. Kamaki på lavt plan.

Det er en av de andre norske kvinnene som bor her som ringer. Vi gjør en avtale om kaffe klokka 12 to dager fram i tid. Det hadde vært umulig med en greker. Ring dem om morgenen og spør om å møtes om kvelden for kaffe:

- Jeg har ingen planer for kvelden, sier de. –Så vi får avtale senere...

Det betyr ikke at de venter på et bedre forslag enn ditt – eller et hyggeligere menneske å være sammen med enn deg. Det betyr bare at å planlegge er umulig. Det som skjer, det skjer.

- Ring en halvtime eller et kvarter før du skal hente meg, sånn at jeg kan si skikkelig adjø til min lunsjvert, sa jeg til Kostas her om dagen. To ganger.

Så han ringte. Og sa: ”Nå er jeg her. Kommer du ut nå? For jeg har det travelt.”

Kanskje hadde jeg opplevd de samme raritetene om jeg flyttet til Frankrike eller Spania eller Moldova. Kanskje. Men her er det annerledes enn hva jeg er vant med. På godt og vondt. Og hvis du ikke knekker kodene, eller iallfall gjør alt du kan for å i det minste forstå at ingen tenker som deg, er det umulig å bo her.

Jeg prøver.
Det hender at jeg forstår.

- Har du mer feta malaki, sier Dimitra. Myk feta. Bare én butikk selger myk feta her i Nafplio, og den er kjempegod. Fiskegrateng, myk feta og brød står på menyen. Halvt norsk, halvt gresk. Og jeg, nordmann som jeg er, har servert fetaen i en fin skål som matcher serviset. Den er nå tom. I et gresk hjem ville fetaen stått på bordet i plastikkboksen den oppbevares i.

Jeg finner mer feta. Feta malaki.

- Jeg har sagt til moren min at hun må gå til den butikken og kjøpe myk feta, men hun gidder ikke. I stedet går hun til en skikkelig bitch og kjøper ost. Selv moren min sier hun er en bitch. Men det er blitt en vane å handle der, vet du.

- Dårlig vane.sier jeg.

- Vi er en nasjon av dårlige vaner, sier Dimitra.
  #2  
Gammal 2007-11-21, 11:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: En helt vanlig ettermiddag med myk feta

Trevlig berättelse som får mig att le lite igenkännande.

Apropå mjuk feta så är det verkligen gott. Serverades på många tavernor på Folegandros men jag har aldrig ätit den på något annat ställe än där och i en liten by på Kreta. Mjuk men smakrik och riktigt god då är nog fetaosten som bäst.

Eva
  #3  
Gammal 2007-11-21, 11:18
Ingvild Ingvild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 34
Standard Sv: En helt vanlig ettermiddag med myk feta

Ja, det er virkelig artig å lese dine utsnitt fra gresk hverdagsliv. Jeg både kjenner meg igjen og ser situasjoner med nytt blikk.

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
- Det betyr bare at å planlegge er umulig. Det som skjer, det skjer.
Kjæresten min og jeg har kranglet så mye om det å planlegge. Kanskje er det slik at kvinner planlegger mer enn menn, men å bestille flybillett, for eksempel, krever litt mer framtidsperspektiv enn å kaste seg på en buss - eller en motorsykkel...
  #4  
Gammal 2007-11-21, 16:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: En helt vanlig ettermiddag med myk feta

Mjuk Feta finns att köpa i butikerna kring Möllevångstorget i Malmö. Suveränt god. Men den ser lite konstig ut! Som pudding ungefär. Men perfekt avvägd sälta med mild Fetasmak. SMASK!

Peter
  #5  
Gammal 2007-11-22, 07:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: En helt vanlig ettermiddag med myk feta

Bra tips där ska jag botanisera vid ett kommande Malmöbesök. Varma mackor gjorda på lite grövre vitt bröd med mjukfeta i botten, halverade coctailtomater, basilika, lite god balsamvinäger och en skiva Västerbottensost på toppen kan jag tänka mig att mumsa på.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-11-22 klockan 07:10.
  #6  
Gammal 2007-11-22, 08:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: En helt vanlig ettermiddag med myk feta

Så man ska alltså fråga efter feta malaki när man vill ha mjuk feta?
På vilken stavelse ska betoningen vara?
  #7  
Gammal 2007-11-22, 13:42
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: En helt vanlig ettermiddag med myk feta

Eva.. det där lät som en väldigt god varm macka.
Den måste jag bara prova nån dag..
  #8  
Gammal 2007-11-22, 15:52
Aspasia Aspasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Solna
Inlägg: 32
Standard Sv: En helt vanlig ettermiddag med myk feta

Sitter och blir riktigt sugen!
Elisabeth - betoningen blir féta malakí !
Aspasia
  #9  
Gammal 2007-11-22, 16:27
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: En helt vanlig ettermiddag med myk feta

Saa hyggelig at dere liker det jeg skriver! Takk for fine ord. Og hvis jeg kan faa flere til aa smake feta malaki, har jeg jo gjort en god gjerning
  #10  
Gammal 2008-02-04, 21:53
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: En helt vanlig ettermiddag med myk feta

Hej Admirala,
Har precis hittat in till din blogg för första, men absolut inte sista, gången. Du skriver fantastiskt! :-)
Underhållande, lärorikt och med mycket bilder.
Bara fortsätt!
  #11  
Gammal 2008-02-06, 14:35
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: En helt vanlig ettermiddag med myk feta

Tusen, tusen takk!!!
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT