Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-03-04, 10:36
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Boktips om utlandsflytt

Via Anders Anderssons boktips på Adlibris fick jag ett boktips om boken som handlar om att pensionera sig utomlands. Jag har inte läst den men den kanske kan intressera någon här som funderar på flyttning. I rubriken står det att det handlar om 11 populära länder, vilka det är anges dock inte.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153433041

//Zanét
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-03-04, 19:15
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Boktips om utlandsflytt

Jag har inte heller läst boken, men det står att den är vägledande, vilket jag tolkar som att man får söka information på annat sätt också. Boken kanske är ett bra komplement för den som inte orkar eller vill söka informationen själv, men det mesta hittar man på nätet och resten kan man ringa till SKM, FM och Pensionsmyndigheten om. Men det är inte alltid man får korrekt information från dem heller, man måste jämföra de svaren mot vad som gäller i respektive land. Det är också skillnad på vad som gäller för del- och heltidsboende och om man skriver ut sig från Sverige eller inte.
För att hitta information om vad som gäller i det land man flyttar till så tycker jag att jag haft bra nytta av Goggle översättning som ju översätter det mesta och då även lagtexter som lagts ut på nätet. Man hittar massor med info om man googlar på de frågor man vill ha svar på. Många har skrivit i bloggar om hur de har gjort också.
Något som komplicerar en flytt till utlandet är om man ska sälja och/eller köpa fastighet, detta kan jag inget om, men en jurist kan nog vara klokt att anllita då.

Yanna - snart grekisk passionär!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT