Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-09-22, 10:37
livslust livslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 16
Standard Platanias i okt

Hej!
Nu behöver jag er hjälp🙂 Hur brukar vädret vara runt 24 okt och en vecka fram? Är det överhängande risk för regn och hård blåst? Har varit till Rhodos och Turkiet denna tid och varit väldigt nöjd🙂 Vi önskar inte 30 gradiga temperaturer, och förstår naturligtvis att ingen kan sia väder , men någon kanske har varit så sent på säsongen? Vet ni om det finns restauranger som har öppet i Platanias då, eller är det mesta stängt ner? Jättetacksam för svar🤗
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-09-22, 11:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Platanias i okt

Jag har varit på Kreta flera gånger i oktober, men brukar alltid vara på södra Kreta. Flyger oftast hem från Chania och brukar passera Platanias på vägen dit, och varje gång har Platanias och de andra turistorterna sett tämligen öde och nedstängda ut. Men visst finns det ställen som är öppna. Vädret har varit lite småkyligt och regnigt på norra Kreta i slutet av oktober. Men om vädret är det svårt att sia om.

Jag skulle valt Paleochora på sydvästra Kreta i stället. Det är en levande stad året om och vädret är säkrare.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-09-22, 15:28
livslust livslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 16
Standard Sv: Platanias i okt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har varit på Kreta flera gånger i oktober, men brukar alltid vara på södra Kreta. Flyger oftast hem från Chania och brukar passera Platanias på vägen dit, och varje gång har Platanias och de andra turistorterna sett tämligen öde och nedstängda ut. Men visst finns det ställen som är öppna. Vädret har varit lite småkyligt och regnigt på norra Kreta i slutet av oktober. Men om vädret är det svårt att sia om.

Jag skulle valt Paleochora på sydvästra Kreta i stället. Det är en levande stad året om och vädret är säkrare.
Tack för svar🙂 Såg nu att det var 17 okt och 1 v, inte 24 okt som jag skrev, men förstår att det inte gör ngn större skillnad i väder🙂 Vi får fundera vidare😀
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-09-22, 16:03
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Platanias i okt

Jag är i Paleochora nu. Trevlig plats och lugn atmosfär, dock inget jag skulle återvända till. Jag är här för att åka vidare till Gavdos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-09-22, 16:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Platanias i okt

Kolla denna video från Oktober 2017. Där kan du få lite hum om hur det kan se ut.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-09-22, 17:16
livslust livslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 16
Standard Sv: Platanias i okt

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kolla denna video från Oktober 2017. Där kan du få lite hum om hur det kan se ut.

/Netwolf
Hej🙂
Jättefin film👍 Jag har varit många ggr till Platanias, men aldrig så sent som 24/10 därav mera min väder förfrågan? Om det är mkt ostadigt och regnigt? Har varit både till Rhodos och Turkiet så sent och varit supernöjd med vädret, men ingen erfarenhet av Kreta då?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-09-22, 18:58
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Platanias i okt

Jag var i Paleochora på sydkusten sista veckan i oktober 2011 och då var det väldigt blandat väder. Vissa dagar var soliga och lugna medan det andra dagar blåste och regnade. Så det är nog svårt att förutsäga vädret vid den årstiden. Kan bli lite hur som helst.

Har också varit på norra Kreta ett par gånger "off season" i slutet av april. Ena gången var det riktigt toppenväder hela veckan och den andra var det uruselt!! Så det är som sagt väldigt oförutsägbart!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-09-22, 21:03
livslust livslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 16
Standard Sv: Platanias i okt

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Jag var i Paleochora på sydkusten sista veckan i oktober 2011 och då var det väldigt blandat väder. Vissa dagar var soliga och lugna medan det andra dagar blåste och regnade. Så det är nog svårt att förutsäga vädret vid den årstiden. Kan bli lite hur som helst.

Har också varit på norra Kreta ett par gånger "off season" i slutet av april. Ena gången var det riktigt toppenväder hela veckan och den andra var det uruselt!! Så det är som sagt väldigt oförutsägbart!
Tack för svar🙂
Ja vi får nog se på Rhodos , Cypern eller Turkiet när vi åker så sent på säsongen.. älskar verkligen Kreta och önskade att det var som Rhodos vädermässigt ,som vi varit 2 ggr sent i okt och haft fint väder, även Rhodos 2 ggr i apr och haft lika tur då🤗
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-09-22, 22:37
sunsets avatar
sunset sunset är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 55
Standard Sv: Platanias i okt

Har bott i A Apostoli den tiden på året och Platanias kändes ju väldigt övergivet måste jag säga.De frågade vad vi hade där att göra om vi ändå bodde så nära Chania Lugnare med blåst och sånt vid badvikarna i AA./Carola
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-09-23, 08:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Platanias i okt

Livslust,
ett annat alternativ är Nea Chora, en stadsdel i Chania, Kreta. Lagom långt från Chania, lugnt vid den tidpunkten men liksom Paleochora levande. Man badar där året runt och tavernor är öppna.
För mig är Paleochora ett samhälle man kan åka året runt, men framför allt i lågsäsong. Så tveka ej att välja Kreta även vid denna tid!

Birgitta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-09-23, 08:31
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Platanias i okt

Även Rethymno på Kreta är ju levande året runt..vädret går ju sällan att förutspå,men har en väninna som firade sin 50 årsdag där 21 oktober för några år sen och hon hade en fin vecka
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT