Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-26, 12:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Ankarplats Leros

I juni utkommer boken "Ankarplats Leros-Göran och Christine Schildts grekiska liv" av Camilla Lindberg. Något för alla Göran Schildt och Leros-intresserade. Kan köpas i alla fall på Adlibris, jag satt den genast på min önskelista. Och i fall någon råkar sig ha vägen förbi Ekenäs i Finland i sommar, ordnas det också en utsällning på Villa Schildt om deras tid på Leros.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-26, 17:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ankarplats Leros

Tack för tips! Den ska jag köpa när jag kommer hem.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-16, 18:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Ankarplats Leros

Nu har jag fått boken. Har bara hunnit ögna igenom den än så länge, mycket fina bilder och rätt så mycket text som säkert skall bli intressant. För mig blir boken nog till en "veckoslutsbok" som man kan läsa på t.ex i samband med en lång frukost. Formen på boken är inte sängvänlig, det är bättre att ha den på bordet! Skall bli extra intressant när Janne och Camilla nu har satt Leros på sin lista av öar de skall besöka under sin kommande höstresa. Så välj inte bort Leros, ni! Här är en som väntar på era rapporter därifrån.
/Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-16, 19:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ankarplats Leros

Jag har fått boken idag och har precis suttit en timme på balkongen och NJUTIT! En vacker bok och mycket intressant text....Min tanke var att läsa den på Tinos om ett par veckor, men den är alldeles för tung att ta med. Lite knepigt format också.
(Nu blir det Kallifatides senaste bok som åker med samt en trilogi, Berlinerpopplarna, Eremitkräftor, samt Vila på gröna ängar om en norsk syskonskara. Tror den gått i TV, men jag missade den.)

Jag tror att Ankarplats Leros blir en sån bok som man ofta återkommer till, precis som boken Hemma i Grekland av Ebba Segerborg och Rein Väime. Den tittar jag ofta i och njuter.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-12, 17:00
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Ankarplats Leros

Jag läste boken förvånansvärt snabbt. Tyckte bara så mycket om den att jag inte kunde låta bli. Det är ingen djuptgående historia om Göran och Christine Schildts liv på Leros, mest kanske bara lite ytskrap. Däremot är det en finkänslig och välgjord bok om deras tid på Leros och om livet där i allmänhet. Säkert en väldigt bra bok att läsa om man skall resa dit. Själv blev jag också ännu mera intresserad av Göran Schildts böcker än jag tidigare varit så skall skaffa hans böcker. Håller på med "Dianas ö" just nu, vilket ju passar så bra efter att ha läst "Ankarplats Leros", som jag alltså rekommenderar utan vidare.
/Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-08-08, 18:31
tomnils avatar
tomnil tomnil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Arvika
Inlägg: 43
Standard Sv: Ankarplats Leros

Jag är lite osäker på om det är förbjudet med kommersiell reklam här men att meddela att Schildt & Söderströms förlag säljer ut "Ankarplats Leros" för endast fem (5!) euro via sin hemsida kanske går an. Det kan ju inte bli mycket till vinst, och därmed inte kommersiellt eller hur? Hör väl snarast hemma under kategorin städhjälp. Frakten gick på ett par euro också. Som en ren upplysning alltså. Jag uppmanar er således inte att köpa den. Men det gjorde jag.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-08-08, 18:51
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Ankarplats Leros

Det är en fin bok så det lönar sig absolut att köpa den förrän den blir slutsåld. Själv har jag boken redan och det är en sån där bok som man gärna återkommer till då och då.

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-08-09, 14:17
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Ankarplats Leros

Tack för tipset. Boken är beställd.

Lars - Som har Leros som en av favoritöarna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-08-09, 14:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ankarplats Leros

Får ta och kika i den igen ....

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-08-09, 15:00
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Ankarplats Leros

Beställd! Passar bra eftersom vi om en dryg månad kommer att befinna oss på Leros.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-08-09, 18:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Ankarplats Leros

Beställd! Leros var en ö jag gillade
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-08-11, 10:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Ankarplats Leros

Får tacka för tipset på rean för jag gjorde ett annat fynd. Nämligen Erik Wahlströms bok "Det vackraste på den svarta jorden". Titeln kommer från en av Sapfos dikter och i boken förekommer även en grekisk städerska och en grekisk skeppsredare. Denna bok har jag tänkt skaffa sedan den kom ut för några år sen så nu har jag köpt den till priset 8 euro + frakt. Inte dumt! Recensionerna har varit lite kritiska angående t.ex dialogen, men mig stör det inte. Det är frågan om en bra författare! Tyvärr har jag inte läst hans tidigare böcker, men nu skall jag börja med honom och en bok med lite grekisk, bl.a Sapfo, anknytning gillar jag alltid.

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-08-19, 16:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Ankarplats Leros


Idag kom så boken. Va snabbt det gick! Inte riktigt vad jag förväntade mig. Jag trodde det var nån slags pocket, men det var ju en riktigt stor bok, med underbara bilder. Riktigt fynd för det priset!

Ska bli kul att botanisera i. "Nackdelen" är väl att man får en plötsligt Leros-längtan

/Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-08-19, 16:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ankarplats Leros

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg


Ska bli kul att botanisera i. "Nackdelen" är väl att man får en plötsligt Leros-längtan

/Netwolf

..och så måste man sitta vid ett bord nästan att läsa för den är otymplig i formatet..Ingen sängläsning precis, men underbar!!

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-09-03, 10:04
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Ankarplats Leros

Tack för tipset! Har lånat den på biblioteket! Såååå vacker, perfekt tröst när Greklandssemestern ligger bakom en´....

Formatet, är minst sagt ovanligt, varje sida är nästan lika stor som en liggande A4:a, men är väl en vinkning till Shildts konstkunnande. De utskjutande bilderna gör sig ju så klart utmärkta, och där, Agios Isodoros längst ut på en udde, ja suck, den som ändå vore där igen...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-09-13, 17:39
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Ankarplats Leros

Efter att ha läst "Ankarplats Leros" var jag tvungen att läsa om "Dianas ö", eftersom författarna återkommer till den många gånger i citat och vad som hände efter att lerosborna själva läste den.

När jag läste "Dianas ö" första gången hade jag precis varit på Leros, och det var otroligt intressant.

Den här läsningen är mer för att följa det som kom att kosta många år av Schildts sinnesfrid efter kritiken av sin skildring av grekerna. Och visst är det närgångna porträtt på de närmaste grannarna. Tror inte många skulle våga skriva så idag...

Men hans språk!!! Oj vilken stilist och Greklandskännare han var. Ren njutning att läsa hans böcker!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-09-14, 15:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ankarplats Leros

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Men hans språk!!! Oj vilken stilist och Greklandskännare han var. Ren njutning att läsa hans böcker!
Jag håller med dig om allt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT