Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2009-10-03, 23:10
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Liselotti skriver inte ett ord om att det är en moderator hon reagerar på, utan bara inkfish.

Hasses inlägg visar ju bara att han väljer att inte vilja förstå skillnaden mellan inkfish som moderator och inkfish som vanlig kalimeramedlam.

Jag tycker som sagt det du skrev var jättebra, Enigma, men eftersom du vet att inkfish skrev som privatperson borde du väl inte falla tillbaka på felaktigheter om i vilken egenskap hon skrev.
Jag trodde att Liselotti reagerade så att en moderator kränkte henne eftersom hon med en gång lämnade forumet. När det står ordet moderator under användarnamnet så kan det bli lätt att vid första ögonblick tolka det som om en moderator skriver inlägg. Jag skulle aldrig tänka på skillnaden om inte någon eller några nämnde och påpekade den här skillnaden.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2009-10-03, 23:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Jag läser normalt sett aldrig Kreta längre. Men jag fick en påstötning att kolla denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Och varför skulle någon som har pengar "spela fattig"?
Nu ska för en gångs skull gå emot dig. Det kan vara så att man jobbar för ett syndikat. Eller helt enkelt har det som "yrke". Jag vet, att du vet, att sådant förekommer.

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Pengarna hamnar garanterat i någon annans ficka.
Det är ju tyvärr väldigt stor risk för det. Men man måste nog titta på person till person för att avgöra det...

Citat:
...min chef alltid gav mat och dryck till barnen som kom förbi istället för pengar.
Mycket smart man/kvinna. Hatten av och hälsa det.

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Jag är sjukpensionär.
Det är jag också. Och trots att jag lever ensam har jag det riktigt gott. Men våra förutsättningar var kanske annorlunda? Jag tycker du "avgick" lite förhastat. Inkan menade inget illa. Jag tror att du tog saker mer personligt än hon menade. Hon kunde rimligtvis inte veta om din situation! Eller trampade på en öm tå.

Citat:
Ursprungligen postat av grimm Visa inlägg
Tiggare finns överallt!
Precis! I Malmö finns ett "gäng" gubbar som av olika anledningar tagit avstånd från samhället, sover under broar, osv. De flesta har psykiska orsaker... Det har hänt att jag stuckit till någon av dem en tjuga. Men de rotar mest i papperskorgarna... Sedan finns det några andra. Tex en yngre rätt välklädd kille som går omkring och påstår att han har tappat plånboken och behöver pengar för att åka hem till Eslöv. Av alla ställen...! Tredje gången han gick på mig bad jag honom fara till ett varmare ställe. Sedan finns det några i "gråzonen".

Men även här i lilla Svedala, 2 mil från Malmö och med bara 9.000 inv, har vi haft tiggare utanför ICA tex. Då kan man ju fundera på hur de tagit sig hit och varför. Är det inte lättare i Malmö då? Man måste nog fråga sig om det är organiserat eller om det är ett yrke...

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Vem dömer?
En sak är säker och det är att det inte är du. Du har ju inte ens uppfattat eller förstått om Ink har skrivit som medlem eller moderator!!! Så du bör nog tagga ner ett antal grader! Om tillräckligt många medlemmar skriver till Janne och protesterar så får han väl ta Ink i örat om han anser att det behövs. Men det är han och ingen annan som "dömmer" inlägg. Det vet jag av egen bitter erfarenhet. Det är nog få som fått så många inlägg borttagna som jag har...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Alldeles rätt men det heter romer.
Tja. Internationellt sätt så kallas de faktiskt för Resande (Travellers) idag. Även i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
...bör i stället ge mer till organisationer som garanterar att pengarna innebär en förändring.
Precis. Det finns många organisationer som är seriösa som man kan stödja. Och trots att jag gick ur Svenska kyrkan för många år sedan så är det mig inte främmande att stödja deras sociala arbete. För de gör mycket för de mindre bemedlade... Även Frälsningsarmén, Röda Korset osv...

Senast redigerad av Peter den 2009-10-03 klockan 23:20. Anledning: Stavning.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2009-10-04, 08:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Apropå tiggeri, så är det en intressant artikel om just detta i dagens GP.

/Netwolf
Svara med citat
  #44  
Gammal 2009-10-04, 11:12
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Apropå tiggeri, så är det en intressant artikel om just detta i dagens GP.

/Netwolf
Här i Sverige tittar folk snett på oss. En del spottar och tror att vi är kriminella. Men sanningen är att vi aldrig kommit hit om vi kunnat försörja oss hemma, säger Adrian.

Ovanstående artikel från GP bekräftar varför många människor tigger, dvs. därför att de kan inte försörja sig. I många länder finns det ingen försäkringssystem eller så blir man utförsäkrad antingen av sin vilja eller av sin ovilja och då har man inte mycket att välja. En del tigger, andra tar sitt liv, prostituerar sig eller begår brott och stjäl för att överleva. Inte alla har släktingar som hjälper eller vill hjälpa en person i en svår ekonomisk situation. Å andra sidan finns det också tiggare som använder tiggeri som ett slags konst eller yrke att skaffa extra pengar. Vidare finns det också tiggare som är tvingade att tigga och lämna vinsten till dem som utnyttjar dem. Det är inte alltid lätt att se till vilken grupp tillhör en tiggare. Man måste själv försöka bedöma om det är värd att ge eller inte ge någonting. Men att ge begagnade kläder eller bjuda på mat är det bästa läsningen, tror jag.

Enigma
Svara med citat
  #45  
Gammal 2009-10-04, 11:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Jag upprepar mig:

Varje gång man ger pengar till en tiggare så stöder man systemet att det inte finns en social trygghet för alla människor.

I förlängningen gör det lidandet större.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2009-10-04, 16:40
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Varje gång man ger pengar till en tiggare så stöder man systemet att det inte finns en social trygghet för alla människor.
Ett exempel: Den tiggande äldre, blinda och enbenta mannen på Anjuna Market i Goa, Indien hade svultit ihjäl om inte andra människor gav honom pengar.

/kimmen
Svara med citat
  #47  
Gammal 2009-10-04, 17:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Ett exempel: Den tiggande äldre, blinda och enbenta mannen på Anjuna Market i Goa, Indien hade svultit ihjäl om inte andra människor gav honom pengar.
Jag vet och det är hemskt att det är så, men om man ger honom pengar så kommer nästa och nästa och nästa generation också att svälta ihjäl för att systemet inte behöver ändras, men om ingen gav honom och andra nödlidande pengar så skulle myndigheterna till slut tvingas ta tag i problemet. Hoppas man... och kanske, kanske skulle någon generation om inte alltför länge slippa leva så.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2009-10-04, 17:36
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Apropå tiggeri, så är det en intressant artikel om just detta i dagens GP.
Hela det mycket läsvärda reportaget finns tyvärr endast i dagens pappers-GP.
Det som finns på gp.se är bara en liten ingress.



Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag vet och det är hemskt att det är så, men om man ger honom pengar så kommer nästa och nästa och nästa generation också att svälta ihjäl för att systemet inte behöver ändras, men om ingen gav honom och andra nödlidande pengar så skulle myndigheterna till slut tvingas ta tag i problemet.
Ja, man kan välja att låta honom (och andra) svälta ihjäl medan myndigheternas långsamma kvarnar mal.
Eller så agerar man som en medmänniska och ger honom en slant...

Världen är inte bara svart eller vit. Och definitivt inte i Indien som exemplet med just denna mannen handlar om. Så länge vi inte lever i en perfekt värld där myndigheterna "tar tag i problemet" kommer det att finnas människor som tigger. Sedan får man själv från fall till fall försöka göra en bedömning om trashanken man har framför sig är en "riktig" tiggare eller inte. Mannen i mitt exempel var definitivt det.

/kimmen
Svara med citat
  #49  
Gammal 2009-10-04, 18:23
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Nej, världen är oftast varken svart eller vit och självklart är det svårt, kanske omöjligt, när man har mannen framför sig att inte ge honom något.

Men den bistra verkligheten är ju att samtidigt som jag ger mannen pengar, eller kanske mat, så dör andra tiggare och det är inte otroligt att mannen också kommer att dö i svält, oavsett vad jag har gett honom.

Min gåva har alltså inte gjort någon förändring utan om man är krass, bara bidragit till att förlänga hans lidande. Och alla andra lidande och svältande människors.

Det finns organisationer som jobbar för att förändra systemet och som gör insatser som ger verkliga förändringar, även om de är små ibland. Hur man än vänder på det så är det bättre att ge av sina pengar till dem.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2009-10-04, 18:44
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det finns organisationer som jobbar för att förändra systemet och som gör insatser som ger verkliga förändringar, även om de är små ibland. Hur man än vänder på det så är det bättre att ge av sina pengar till dem.
Det ena utesluter inte det andra...


Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Men den bistra verkligheten är ju att samtidigt som jag ger mannen pengar, eller kanske mat, så dör andra tiggare och det är inte otroligt att mannen också kommer att dö i svält, oavsett vad jag har gett honom.

Min gåva har alltså inte gjort någon förändring utan om man är krass, bara bidragit till att förlänga hans lidande. Och alla andra lidande och svältande människors.
Så krasst och, enligt min åsikt, känslokallt kan man naturligtvis resonera för att slippa bry sig. Det är skillnad på akut hjälp och långsiktig hjälp som jobbar för en verklig förändring.

Det finns ett uttryck som passar mycket bra här: "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något".

/kimmen
Svara med citat
  #51  
Gammal 2009-10-04, 19:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Det finns ett uttryck som passar mycket bra här: "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något".
Mm, ett uttryck som används flitigt av flera av de organisationer jag tänker på...

Och att det skulle vara för att slippa bry sig som människor ger av sina tillgångar och engagerar sig i välgörenhetsorganisationer låter både orimligt och orättvist sagt.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2009-10-04, 20:27
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Men hur kan man vara 100 % säker på att hjälpen verkligen når fram ordentligt om man ger pengar till en organisation?
För ett par år sedan fick jag med egna ögon se bevis på att en av våra mest kända hjälporganisationer faktiskt är korrumperad. Visst, pengarna gick fram till landet i fråga, men användes där till lyxkonsumtion för anställda vid lokalkontoret på orten (en ort i Uganda i det här fallet). På huvudkontoret i Sverige rörde man inte ett finger för att åtgärda saken.

Jag säger naturligtvis inte att det alltid går till såhär, men det var ganska obehagligt att bevittna det här på så nära håll.

Jag ger inte heller alltid till tiggare och särskilt inte i Europa, men håller med Kimmen om att i det extremt fattiga Indien är det omöjligt att låta bli. De leenden och varma bemötande man får tillbaka är bevis nog på att man som medmänniska handlat rätt.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2009-10-04, 21:13
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Tyvärr är det som du säger att det finns organisationer som inte kan garantera att pengar och även kläder verkligen kommer till dem som behöver dem, men det finns också en hel del organisationer som visar vad gåvorna används till.
Om man har ett fadderbarn ger man inte bara ett långsiktigt bidrag, man har också personlig kontakt med den man stöder.

Jag har ännu inte varit i Indien, men det är inte alls omöjligt att jag också skulle reagera så där - trots att jag anser att ett långsiktigt och organiserat givande är bättre ur alla synpunkter.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2009-10-04, 21:45
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Och att det skulle vara för att slippa bry sig som människor ger av sina tillgångar och engagerar sig i välgörenhetsorganisationer låter både orimligt och orättvist sagt.
Då missuppfattade du mig. Människor som hjälper via diverse organistioner bryr sig naturligtvis. Jag menade människor som resonerar på ett cyniskt sätt för att slippa bry sig den dagen man står öga mot öga med misären.



Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
..... trots att jag anser att ett långsiktigt och organiserat givande är bättre ur alla synpunkter.
Det håller jag med dig om. Men som sagt, det ena behöver inte utesluta det andra.

Men ett långsiktigt och organiserat givande fungerar inte alltid. Det finns lägen när hjälpbehovet är akut, och där organisationer som t.ex. Läkare utan gränser och Röda Korset gör ett jättearbete. En svältande tiggare är också i behov av akut hjälp...

/kimmen
Svara med citat
  #55  
Gammal 2009-10-04, 22:10
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Lite Off Topic kanske, men för den som är intresserad av "hjälp till självhjälp" kan jag rekommendera organisationen KIVA. Hemsida www.kiva.org.

Det handlar om så kallade "mikrolån". Man skänker inga pengar, utan via ett eget "konto" på KIVA lånar man istället ut pengar till människor i tredje världen som försöker driva någon typ av näringsverksamhet för att försörja sig. Minsta belopp man kan låna ut till en låntagare är 25 USD. Allt eftersom låntagarna sedan betalar tillbaka, hamnar pengarna på det egna "kontot" igen. När minst 25 USD är återbetalda, kan man välja att låna ut dem igen och igen till någon annan eller att ta tillbaka dem.

/kimmen
Svara med citat
  #56  
Gammal 2009-10-05, 10:58
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Röda Korset gör ett jättearbete.
Det var just Röda Korset som passivt stödde den korrumperade verksamheten i ovanstående exempel.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2009-10-05, 20:48
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Det var just Röda Korset som passivt stödde den korrumperade verksamheten i ovanstående exempel.
Tyvärr förekommer det korruption även i en sådan organisation. Ju större organisation, desto större risk att det kommer in rötägg. Personligen tror och hoppas jag att det du bevittnade var ett undantag. Organisationer med så kallat "90-konto" står ju under en viss myndighetskontroll. Dessutom finns Röda Korset i hela världen, så det enda "huvudkontor" som finns i Sverige är för svenska Röda Korset.

/kimmen
Svara med citat
  #58  
Gammal 2009-10-05, 22:35
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen
Ett exempel: Den tiggande äldre, blinda och enbenta mannen på Anjuna Market i Goa, Indien hade svultit ihjäl om inte andra människor gav honom pengar.
Nu handlar egentligen inte den här tråden om Indien, men det finns väldigt mycket organiserat tiggeri där också. Maffian lurar människor att amputera olika kroppsdelar för att folk ska skänka mer pengar, men de får inte alls de pengar de blivit lovade. Istället blir de fast och utnyttjade av maffian och måste tigga för att över huvud taget få någon mat. Har de inga armar eller ben kan de inte arbeta med något annat.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2009-10-06, 00:02
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Göteborgs-Posten hade även idag (måndag) en artikel om tiggeriet i Sverige och i Göteborg. I artikeln framgår det att både polisen och fältarbetarna inom kommunens socialtjänst dementerar upgifterna om att tiggeriet skulle vara organiserat av kriminella ligor. Men det finns säkert någon här som tror sig veta bättre...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2009-10-06 klockan 00:09.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2009-10-06, 07:53
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Siden denne tråden likevel har beveget seg langt utenfor Rethymnons grenser, så skal også jeg være off topic.
Om tiggingen (i Norden) er organisert eller ei, tror jeg ingen kan gi et endelig svar på. Men mye tyder jo på at iallfall deler av den er det. For eksempel står dette å lese på pd.no:

Oslo (ANB): Gatene i de største byene flommer over av tiggere. Dette gjør Stortinget noe med.
– Det er grunn til å anta at denne virksomheten er organisert ut fra de erfaringene politiet har gjort, sier Thomas Breen, Aps (Arpbeiderpartiets) justispolitiske talsmann.

Og på siste.no:

Oslo (ANB-NTB): Dagfinn Høybråten (leder, Kristelig folkeparti) vil ha slutt på at busslaster med organiserte tiggere kommer til Norge, der mange av dem begår kriminalitet.
– Ifølge politiet blir de busset inn hit, og de er rimelig godt organisert. Dette er ikke bare et sosialt problem, det er også et ordensproblem. Vi kan ikke la det skli ut videre, sier Høybråten til NTB.

Senast redigerad av Kalimera den 2009-10-07 klockan 07:58.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT