Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-24, 02:03
AnkiC AnkiC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 14
Standard Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Hej alla Kreta älskare!

När man ska ta ut pengar i en bankomat på Kreta, hur gör man egentligen? Vilka språk står det på? Är det en displayer som i Sverige där man vägleds eftersom eller......man är ju rädd att man ska trycka på fel tangent så att man blir av med kortet.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-24, 08:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Inga problem på de flesta automater kan du välja engelska om språk. Personligen undviker jag Pireus bank eftersom det var en del krångel med dom förra året och uttag noterades utan att kundena fick sina pengar. Det tog några dagar innan de som drabbades fick igen sina pengar. Finns en del om detta här på Kalimera i gamla trådar. Här hemma brukar det ju bara ta högst ett dygn när den typen av fel uppstår..

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-24, 08:10
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Det finnes tekst på flere språk på bankomatene - eller minibankene som vi kaller dem - og det er ingen problemer med å følge instruksjonene man får. I forhold til det vi er vant til her hjemme, er hovedforskjellen at man som regel må oppgi om kortet er knyttet til en sparekonto (savings) eller er et kredittkort.

Hvis du er usikker, så gjør som vi gjorde de første gangene, velg en automat som står utenfor en større bank, og ta ut penger i bankens åpningstid. Vår filosofi var at skulle det da skje noe, kunne vi bare gå inn og be om hjelp. Vi fikk aldri problemer, men det føltes litt tryggere på den måten de første gangene.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-24, 23:19
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Som nämnts så finns det minst två alternativ av konto.
Jag tror att "savings" är aktuellt för dom flesta i Sverige.
Det innebär att summan belastas ditt konto.
För att lugna dig ytterligare så är det inte kostsamt heller.
Som dyrast tror jag du att du högst betalar ett par tior mer per 1000:- jämte om du växlar hemma. Vi tar bara med några hundra € sedan så tar vi ut i alla möjliga automater utan bekymmer.

I alla automater jag har varit på kan man välja engelska.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-24, 23:30
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Förresten, ett litet tillägg.

Ibland kan det se mystiskt med en massa grekiska nuffror i displayen.
Prega helt sonika in kortet, kommer det ut igen så vänd på kortet.
Därefter kommer det tydligt upp att man kan välja språk som engelska, tyska, spanska ...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-25, 00:05
AnkiC AnkiC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 14
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Om man nu inte är något direkt geni på det engelska språket, så är jag lite orolig att jag inte ska förstå vad som menas på displayen på bankomaten (som heter ATM vad jag har förstått) så man inte trycker på fel knapp så att kortet ryker. Är det någon som kan så här på rak arm skriva en liten guide om hur man ska trycka på de olika knapparna så det inte blir något fel?
(känner mig lite korkad, men kan någon hjälpa mig med det så vore det kanon)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-25, 01:11
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Inte för att jag kommer ihåg i vilken ordning allt kommer men här får du några fraser som kommer att dyka upp.

"Enter your pin code" - Slå in din kod

"Choose your amount" (denna är jag lite osäker på om det står exakt så)
- välj belopp.
Vi kunde bara plocka ut 300 per gång, troligtvis har vi den spärren på kortet här hemma också men det är sällan jag plockar ut över 3000 åt gången så jag har nog bara inte tänkt på det.

Att bankomaten skall behålla kortet pga att du gör fel val behöver du inte oroa dig för så länge det inte är pinkoden som du slår fel flera gånger.

Känner du dig osäker så kan man fortfarande plocka ut pengar på växlingskontoren, kostar nog 35-50 kr per tillfälle beroende på bank.
Att plocka ut Euro inom EU kostar inget

// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-25, 01:15
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Det låter sig knappast göras att skriva en guide eftersom det finns olika uttagsautomater och det som gäller vid en banks automat kan se annorlunda ut hos en annan. Ta det lugnt bara eller växla här i Sverige och lås in det du inte behöver i safetyboxen på hotellet om det finns sådant.
Gunilla
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-25, 11:19
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Låt dig inte skrämmas, klart att du ska använda en automat om du nu vill göra det!

Att kortet ska sugas in behöver du inte oroa dig för, däremot har jag varit om att vissa automater i Italien tillhörande en viss bank inte ens tillåter att mitt kort sätts in i automaten. det går in en cm bara, nästa person har inga problem.

Det finns en fel/avbrytaknapp som du kan välja om du är osäker. Denna knapp kommer du med all trolighet att känna igen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-25, 11:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Att plocka ut Euro inom EU kostar inget
// Helén
"ur bankomat" föll bort i ovanstående mening

Så, där där fick jag för alla goa skratt jag hävt ur mig vid syftningsfel

// Helén
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-07-25, 12:23
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Det finns en fel/avbrytaknapp som du kan välja om du är osäker. Denna knapp kommer du med all trolighet att känna igen.
Precis, du kan ångra och avbryta och börja om tills du lär dig hur det fungerar. Har aldrig hört talas om någon som fått problem med bankomater i Grekland och tycker att det är det tryggaste sättet eftersom man kan ta ut pengar efter hand. Själv tar jag ut pengar flera gånger i veckan när jag bor nere i Grekland och högst ett par hundra euro varje gång för att inte gå omkring med för mycket cash.
En liten sak att lägga på minnet är att vissa bankomater har en funktion för långsammare och "trögare" in- och utmatning av kortet. Jag trodde först att det var något fel på den, men sedan fick jag höra att det här är normalt. Stöter du på en sån bankomat ska du alltså inte vara orolig.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-07-25, 21:53
AnkiC AnkiC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 14
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Tack så mycket alla snälla människor, nu känns det tryggare
Pengarna som man växlar hemma är väl bäst att växla på FOREX?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-07-25, 22:09
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av AnkiC Visa inlägg
Pengarna som man växlar hemma är väl bäst att växla på FOREX?
Vi fick (om än mariginellt) bätte kurs när vi tog ut euro i bankomaten på flygplatsen
// Helén
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-07-26, 10:24
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Självklart kostar det pengar att ut € i bankomat utomlands. Men inte i form av en bestämd avgift utan att de lägger på några ören på kursen.

Vill du verkligen räkna kronor är det billigare att växla på exchange än Forex. Tror det rör sig om en 5 eller tia per tusenlapp.

Låt inte sådana småsaker påverka semestern utan växla och ta ut för precis hur du känner. Det skiljer kanske högst en 50-100lapp mellan sämsta och bästa alternativen på en hel reskassa.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-07-26, 10:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Fördelen med att ta ut pengar under resan är ju att kontantkassan inte behöver vara så stor. Saknas safebox kan det kännas tryggare att inte ha så mycket pengar med sig. Speciellt för den som ö-luffar och även ska betala för boende och med de risker som finns med ficktjuvar etc i Pireus.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-07-26, 21:28
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Jag har till och med varit med om att det automatiskt kommit upp text på svenska när jag har stoppat in kortet - minns dock inte var det var någonstans.

En sak att tänka på om man aldrig tidigare tagit ut i bankomat utomlands, är att man ska stoppa in kortet med magnetremsan vänd nedåt (och inte uppåt som i Sverige).

Det är inte tillåtet för banken att ha en fast avgift för bankomatuttag inom EU, men de allra flesta bankerna lägger på en "valutaväxlingsavgift". Till exempel har Swedbank 1,5% på det uttagna beloppet.

/kimmen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-08-05, 18:40
ovetts avatar
ovett ovett är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 35
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Jag skulle rekommendera att ta ut så mycket pengar på Forex så det räcker resan ut, men skulle det inte räcka är det helt OK att ta ut pengar på nån av deras uttagsautomater. Det går att välja språk och i detta fall engelska och jag tog ut på en för två år sedan i Platanias och det blev inte mycket dyrare. Jag har SkandiaBanken och det gick väl några kronor i avgift men inte mera än vanligt.
Om man tar med så mycket pengar skulle jag rekommendera att ni hyr en box på hotellet att förvara pengarna i. Det har vi gjort och kostar inte mera än några euro (10) och det kan det vara värt om man har några tusen med sig
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-08-05, 20:54
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av ovett Visa inlägg
Jag har SkandiaBanken och det gick väl några kronor i avgift men inte mera än vanligt.
SkandiaBanken lägger på 1,65% i "valutaväxlingspåslag" vid köp och uttag i annat land.

/kimmen
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-08-05, 22:12
ovetts avatar
ovett ovett är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 35
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
SkandiaBanken lägger på 1,65% i "valutaväxlingspåslag" vid köp och uttag i annat land.

/kimmen
Jo jag räknat ut det och ingen större kostnad tycker jag
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-08-05, 22:28
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Hur tar man ut pengar i bankomat på Kreta?

Jag brukar aaaalltid av någon anledning glömma om jag skall trycka för savings eller vad det nu är man mer kan välja på... Sist jag tryckte blev det iaf fel och kortet ploppade bara ut. Alltså det slukades inte. Jag försökte igen och då gick det bra Jag har tagit ut ur bankomat säkert hundra gånger men kan bara inte komma ihåg vad jag skall trycka på, eller så är det fel på hur jag tolkar engelskan...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT