Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-12, 14:16
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Ang.giftermål...o alla stämplar!

Hej alla Greklandsfantaster....

Ja,detta eviga frågande om vad som behövs! håller fullständigt med att de fullkomligt älskar stämplar i detta land...hehe.
Jag och min sambo går i funderingar om att gifta oss i Grekland.
Han är halvgrek o varit bosatt i Aten. Både svensk o grekisk medborgare.

Våran dröm är att gifta oss på en ö utanför Aten.....Agistri.
Men hur skall man gå tillväga,för om jag fattar detta rätt så kan en grekisk präst ej viga oss,då jag ej är grek...eller?
Så hur gör man då?

Vill bara ha det enklaste av enkla,ett bröllop barfota på stranden..hmmm

Kan man få papper från Grekiska ambassaden här i Sverige eller hur gör man? Det blir liksom inte samma feeling här hemma,att gifta sig!
Våra hjärtan tillhör Grekland och vill gärna genomföra det där...om det går!

Svårt detta när man har en fot i varje land...

På tal om detta med papper,så var jag på Kreta 1997 och blev såpass illa sjuk att det blev transport till sjukhus i Chania.
Jag ramlade ihop på hotellet och hade kraftigt blodtrycksfall.
Läkare tillkallades och jag blev beordrad att ta mig till sjukhuset och vad jag då trodde var att nu kommer givetvis en ambulans...hehe.
Ne,då kom en taxi på utsidan och jag o min sambo fick gå genom hela baren och discot(kvällstid) och ut och taxichauffören satt o storrökte i en gammal merca o var mer intresserad av att sitta o prata me min sambo en att ta mig till sjukhus fort...hehe. Vilken resa!!

När jag väl kom fram så blev jag riktigt orolig...där var som ett förråd?
En ung grekisk läkare kom o tog in mig i det enklaste spartanska rum jag sett inom vården och sterilt,kan man bara glömma.

Där var urgamla undersöknings maskiner och sprutor mm stod i en gammal billy- hylla från Ikea.

Dator fanns inte där utan den största bok jag sett låg på skrivbordet,
a` la Kalles jul.

Jag blev kvar till min förskräckelse och blev inlagd på ett rum med en 90 år gammal kretensk kvinna med hela släkten runt sängen.
Min sambo var tvungen att åka,då barnen var kvar på hotellet.
Jag kände mig totalt utlämnad och damen i fråga låg o gorma på mig på grekiska.....
Sen kom ett gammal droppstång in med gamal plåsterbitar kvar och den skulle jag ha...hjälp!
Min tanke var att blir jag ej smittad av nåt nu,blir jag det aldrig.

Jag låg där under observation 1 dygn för att sedan få lämna detta ställe.
Dagen då jag skulle skrivas ut fick min sambo springa runt hela sjukhuset för alla dessa papper och stämplar som var tvunget att ha för försäkring och den sk lilla boken man har där inom vården.
Det tog halva dan bara det!!

Men trots ett dygn av skräck så var det en mkt bra vård och de brydde sig verkligen och tog alla tänkbara prover,de uteslöt inget!
De gav mig även en lång lista vad sjukvården i Sverige skulle göra när jag kom hem och vad dom redan gjort mm.

På sätt o vis var det en mkt bättre vård i en mening än vad vi har här...

Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-02-12, 14:48
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ang.giftermål...o alla stämplar!

Visst er det mange stempler!
Dere kan gifte dere i et gresk rådhus, men dere trenger endel papirer med dere hjemmefra. Om ordføreren er villig til å gjøre det på stranden er slett ikke sikkert, men dere kan jo prøve å betale ham litt ekstra
Hvis du søker på forumet med søkeordet "Giftermål" finner du mye om det praktiske.
Eventuel kan dere bruke en bryllupsplanlegger i Hellas til å hjelpe dere. Det finnes en her i Nafplio, og jeg vet at det finnes på Santorini, men søk på nettet så finner du kanskje en på Agistiri eller en i Athen som er "flyttbar".
Lykke til med planene!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-02-12, 15:03
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ang.giftermål...o alla stämplar!

Visst kan du gifta dig i Grekland om du är svensk och han är grek.
Du är ju protestant och han ortodox, så ni är båda kristna.

Kommer ihåg när jag gifte mig för 18 år sedan i Athen, vi behövde papper från huvudkyrkan i Athen och några papper till.

Vi gifte oss i kyrkan nära min mans föräldrahem och åkte sedan på smekmånad på öarna, med tanke på släkt och vänner.

Kontakta grekiska ambassaden, kommer inte ihåg vad som behövdes, sedan blir det att springa runt till olika ställen när ni kommer ner, det här med stämplar du vet.

Och det här med grekisk sjukvård känner jag väl till, håller själv på att utreda huvud och nackvärk och har sprungit till olika läkare och provtagningar i månader.
Dessa väntetider och remisser och stämplar hit och dit. Puhh man blir alldeles slut

Monica från ett regnigt Athen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-02-12, 15:49
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ang.giftermål...o alla stämplar!

Men, visst är det väl ändå rent procedurmässigt sett betydligt enklare om ni rent formellt väljer att viga er på exv Arlanda innan avfärden. Det finns en mycket väl fungerande organisation för detta. Välj själva borgerlig/Kyrklig dito.

Väl på plats i övärlden går det rent utmärkt att få en förrättning med en lokal präst som mumlar lite böner och välsignar. Detta mot en liten diskret avgift i vitt kuvert...

Arne

Som i och för sig gifte sig med Hustru Birgitta inför utländsk myndighet, och där pappersflödet var enormt och stämplarna dunkade i takt med vågornas brus.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-02-12, 21:11
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Ang.giftermål...o alla stämplar!

Gifta sig på Arlanda är fint.Vi gjorde det 06 på morron:-)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT