Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-05-16, 07:50
Zoega Zoega är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 11
Standard Dyrt! Eller är det bara jag som tycker det?

Ingen Greklandsresa planerad i år. Redan varit 5 veckor i Asien så tänkte jag skulle vara färdig med semester för i år.
Insåg att det går ju inte, har varit ut på tur i slutet av augusti/början på september varje år så länge jag minnas.
Checkade med chefen igår och vi kom fram till att det löser sig.

Kollade på Parga, avresa 26 augusti, boende på Jiovannis. Perfekt!
Men priset drygt 14 000 för 2 veckor!
Plus att jag landar på Arlanda efter midnatt och behöver en övernattning där...

Kan inte påminna mig att jag betalat i närheten av det tidigare... Vad har hänt?

Det blir ju billigare för mig att åka till Thailand även om man bara räknar resan. Mat och dryck väl på plats skiljer ju också en del och inte till Greklands fördel...
10 000 för flyget och 120 för transfer. 3 000 för lagom bra hotell men det struntar jag kanske i...
Nackdelen är väl 7 timmar extra på planet men när man ändå sitter så tycker jag inte det är hela världen, är ju lite bekvämare kärror på långdistans. Avgång och ankomst passar mig perfekt med anslutande tåg.

Vete sjutton men det känns inte riktigt värt det
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-05-16, 08:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 683
Standard Sv: Dyrt! Eller är det bara jag som tycker det?

Ja, priserna har gått upp och man får anpassa sig. Transfer kan man skippa om man har hyrbil och mat på flyget är överskattat. Sen kan man gå ner i boendestandard, äta vissa måltider hemma, skippa onödiga inköp som kläder, badringar etc.

Så visst går det, men det ÄR dyrare. Läste dock att Grekland är ett av de länder med lägst inflation och det är väl drf de levt under ekonomisk press så länge, så det går inte att höja priserna mer.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-05-16, 12:20
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Dyrt! Eller är det bara jag som tycker det?

Ja det är dyrare i Grekland i år Vi köpte flygstolar tidigt och kom undan hyfsat billigt och vi hyr ju ett litet hus i nästan 5 veckor och tycker att 33 € per dygn är ett ok pris Vår värdinna har inte höjt priset nämnvärt sedan förra året för oss
Vi äter alla frukostar hemma och frukostbrödet har gått upp med 20 cent sedan förra året men det räcker också till att ha till en greksallad på lunchen om vi vill det För det mesta äter vi lunch och middag ute och det man märker är att t.ex salladen är lite mindre på en del ställen och kanske ändå dyrare En flaska Malamatina kostar 7 € på tavernan och 2.60 € i affären
Vi tycker ändå att om man jämför med hemma så är det ändå billigt och alla upplevelser är fortfarande gratis här🤗

//maj
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-05-16, 14:19
Zoega Zoega är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 11
Standard Sv: Dyrt! Eller är det bara jag som tycker det?

Jo, visst kan jag låta bli att äta på flyget men den kostar 80 kr och på Arlanda får jag inte mycket mat för det, hemvägen hade jag väl kunnat skippa det men det alternativet finns inte. Och transfer vs hyrbil. Transfer kostar 240 kr t&r till Parga och det blir inte mycket hyrbil för det. Sedan föredrar jag "moppe" för mina transporter.
Och boende, jo jag hittar ett billigare alternativ men det blir långt att gå...

Största besparingen är väl att hitta någon att resa med, som ensamresenär blir det ofta smådyrt...

Men det jag reagerade på är det känns väldigt mycket dyrare än de senaste åren. Själva resan, flyg + hotell alltså.
Är ganska säker på att jag hamnat unde 10 för 2 veckor med tåg, flyg, hotell, transfer, hotell på Arlanda. Nu plötsligt mellan 15 och 16...

Kanske bara jag som är trött och bitter idag :-)

Nu blir det nog 3 veckor i Thailand istället, dock inte bara på grund av priset.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-05-16, 15:09
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Dyrt! Eller är det bara jag som tycker det?

Den resa jag ska göra i två veckor i juni har jag bokat långt i förväg och det kanske är anledningen till att jag har ett bra pris.
Jag åker med Aegean t.o.r. Arlanda-Aten. Totalpris 1950 kronor.
Jag lägger på med olika färjor Rafina-Naxos-Amorgos och det blir högst 1500 kronor.
Boende i Rafina går på 1200 kronor. Det hotellet bokade jag nyligen, därav det höga priset, men då är bus shuttle till och från Atens flygplats gratis.

Totalt går detta på 3650 kronor.
Med boendet på Amorgos blir resan högst 9000 kronor, troligen en tusenlapp billigare.
Men jag har trixat och donat och lagt pussel för att få det hela att gå ihop!

Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-05-17, 07:45
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Dyrt! Eller är det bara jag som tycker det?

Det var längesedan jag har sett billigare ”Sista minuten” resor.

Zakyntos 2 veckor 2694:- (Airtours)
Kreta 2 veckor 3895:- (Ving)

Avgång från Göteborg

Tobbe
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-05-17, 10:02
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Dyrt! Eller är det bara jag som tycker det?

Zoega, har du kollat Ving? Gick in nu och kollade och de har resor för 1 pers. två veckor från ca 7-8000 i slutet av Augusti.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-05-18, 13:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Dyrt! Eller är det bara jag som tycker det?

I dagens DN handlar det om priser på flyg.

Reguljärflyg har ökat med 33 % sedan förra året och charterflyg har ökat med 21,3 %.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-05-21, 12:21
Zoega Zoega är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 11
Standard Sv: Dyrt! Eller är det bara jag som tycker det?

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Zoega, har du kollat Ving? Gick in nu och kollade och de har resor för 1 pers. två veckor från ca 7-8000 i slutet av Augusti.
Jamensedär!
Jag får väl erkänna att jag bara kollade på Airtours som alltid varit bäst för mig tidigare.
Nu hamnade det plötsligt på drygt 1 för två veckor med tåg och hotel på arlanda, samtidigt som flyget till Bangkok hoppade upp med 1 200 kr...

Nu blev det sådär jobbigt igen :-)

Lutar fortfarande mot asien även om ekonimiargumentet inte fungerar längre.
Tur det finns tid kvar att vela!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-05-21, 14:18
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Dyrt! Eller fär det bara jag som tycker det?

Träffade några vänner här på Tilos som hittade ett flyg, från Arlanda till Lefkas, enkelt hotell på stranden, med frukost för 2.100 kronor för en vecka - 5 kilo bagage.
Det är billigt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT