Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-02-15, 22:17
zofiaa zofiaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

hej annikali jag underar om det var lätt o fixa lägenhet när du väll kom ner?? hur bokade du din språkresa var det genom nån språkförmedling lr direkt till skolan?? har oxå tänkt o plugga på athens center en termin i höst =)
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-02-16, 11:49
citronmelissa citronmelissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 17
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Trevligt att höra Annika.
Själv ska jag till Aten nu på våren och läsa på Athens c. Bra att höra att boendet blir så mkt billigare när man fixar själv.
Jag hade tänkt att boka direkt på Athens c men de har hänvisat mig till deras svenska representant på Si-språkresor. Där säger de att de hjälper till med anmälan, ordna boende, alla kontakter och hjälp om det uppstår problem. Jag känner ingen i Aten och kan inte stade heller och funderar på om det är värt att boka via dom, det kostar ju mer. Va tror du?
heli
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-02-17, 11:02
zofiaa zofiaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

de jag har kollat uppså är det bättre att boka genom språkpunkten det är oxå mkt billigare.. en kille som jobbar där ringde upp mej häromdagen och det låter bra
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-02-17, 15:30
citronmelissa citronmelissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 17
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Tack för tipset Zofiaa. Jag mailade lite med Athens C men sedan hänvisade de mig att kontakta SI (de hade fått veta att jag ahde haft mailkontakt med SI för några veckor sedan). Frågade sedan SI vad de erbjuder för priset och de säger att de ordnar allt runt anmälan, hjälper till med alla praktiska saker och är kontaktperson om det blir några problem. Jag vet inte, kanske värt att betala lite för det "stödet". Men det borde vara detsamma på Språkpunkten, och de är billigare.
Boende kunde SI inte hjälpa till med eftersom alla studios är upptagna, jag fick bara tips på hotel, men det kan jag ju kolla själv. Hmph.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-02-17, 15:51
zofiaa zofiaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

hej jag kille jag pratade med sa att spårkpunkten hjälpter till med samma saker förutom bostad om mna ska hyra lägenhet. =)
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-03-01, 19:11
FridaAlmqvist FridaAlmqvist är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Hultsfred
Inlägg: 2
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av klaritza Visa inlägg
hej alla pluggsugn!
ville bara lägga in en liten erfarenhet! jag pluggade på athens center i pangrati, för tre år sedan. det är bland det bästa jag gjort i hela mitt liv! fantastiskt! jag bokade direkt till skolan, inga problem alls!

angående bostad via skolan. det var endast en elev i min klass, som gjorde det. det var yttepyttesmå lägenheter till hutlösa 550 euro i månaden. vet inte hur det är nu, men jag tror absolut att det lönar sig att försöka hitta ett annat boende.

vill man plugga längre kurser kan man läsa på universitetet här i athen, det gör jag för tillfället. man blir placerad i den klass osm passar ens kunskaper, och pluggar sedan i ett helt år. det kostar typ 450 euro..om jag inte missminner mig.

Lycka till allesammans, !

Hej Klaritza (och alla andra som läser det här)!

Jag har funderingar på att läsa grekiska i Grekland, Aten - och det kanske redan till hösten. Jag har lite frågor som jag hoppas att du(eller någon annan) kan hjälpa mig med.

Jag kollade hemsidan till Athens Centre men fann inga direkta prisuppgifter.
Om jag, som du, bokar direkt via skolan, är det då samma pris som om jag skulle boka genom språkpunkten. se -som tydligen är ett språkkursföretag.?

Gäller det att spara mycket pengar till dessa studier eller kan man klara sig på mindre besparingar och csn bidrag?
Vad tror du om att jobba extra? Jag har jobbat i Grekland tidigare och är medveten om att det är ganska "slitigt". Frågan är hur mycket tid man har för extraknäck...? Jag vill verkligen få ut så mycket som möjligt av studierna.

Slutligen undrar jag om jag är sent ute? Jag har fått intrycket att athens centre är mycket populärt. Kanske är alla kursplatser fulla vid det här laget..?

Mvh Frida
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-03-01, 19:15
FridaAlmqvist FridaAlmqvist är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Hultsfred
Inlägg: 2
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

hej, kursplatserna är inte fullsatta ännu tror du?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-03-02, 11:26
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Jag kan rekomendera Atens universitet där du kan läsa Grekiska. Jag har gått vinterkursen som var på 8 månader. Grekiska är ett svårt språk och man behöver tid att lära sej. Du får lära dej grammatiken från grunden och får även träning i att prata eftersom du vistas så länge i landet. Det kommer studenter från hela världen. Ett minne för livet!

Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-03-02, 12:33
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

läser på universitetet nu, och visst är det bra. men jämför jag med athens center, så är det urkass. fördelen är att man är länge i landet och att man på så sätt får öva sig, men deras sätt att lräa ut är gammeldags och inte så tilltalande enligt mig. jag trivs och tycker att jag lär mig mycket, men jag är glad att jag fick min nybörjarkurs hos athens center, där man är typ 7 i klassen och där man har samma lärare varje dag! deras pedagogik funkade fantastiskt på mig!

Frida, jag har skickat ett PM till dig!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT