Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-28, 20:07
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Balsamico

Under vinterns vistelse på Kreta har vi uppskattat Balsamico fr Lidl.I går var vi på Lidl I Sverige O ch hittade s:a . Finns i De Luxe sortimentet,tre smaker ,äpple .fikon o. päron alla är lika goda och till ett överkomligt pris, under 40kr.Vi anv. den till sallad .Vitkålssallad med denna blandning blir jättegod, 1 del balsamico,3 del. olja krydda med salt peppar ev lite torkad vitlök,finns i kvarn också på Lidl.En tråkig sak är att Systembolaget inte har Retsina längre i ordinarie sortimentet.Utan får beställas .
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-29, 05:54
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Balsamico

Nu vet jag inte var du bor Jan, men Kourtaki Retsina verkar ju finnas på Systemet på många platser i vårt land.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-29, 09:42
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Balsamico

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Nu vet jag inte var du bor Jan, men Kourtaki Retsina verkar ju finnas på Systemet på många platser i vårt land.
Kanske skulle jag skrivet där jag bor, Värmdö.Detta har hänt under senaste veckan.Men man tar hem på best.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-29, 13:43
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Balsamico

Jag gillar också Balsamico men jag har inte testat de sorter du funnit på Lidl med olika smaker kanske för att jag inte handlar där.
Har testat hallon och lite andra smaker på balsamico men.. men nej det var inte i min smak.

Min favorit är ändå "Crema di Balsamico" den extra fylliga orginalen som är så god på tomater och rödlök. mums!

Retsina Kourtaki finns inte på Nordöarna där jag bor på Västkusten. Då menar jag i Öckerö hamn.
Påtalade detta för en vecka sedan och mannen i kassan gjorde en notering. Hoppas att den tas in till butiken annars går den att beställa sa han.

Alternativet är ju butiker i Göteborgs stad som har Kourtaki Retsina men då får man planera in det köpet på annat sätt än jag tänkte mig.

/Marja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-30, 17:57
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Balsamico

Vi har fått en ny favorit eller rättare sagt den har fått en renesans,vitkål.Vi fick förslaget i vintras på en taverna ,istf, den vanl. Grek .salladen ,ta den med vikål.Och det gjorde vi,och sedan var vi frälsta.Ta ett vitkålshuvud strimla det fint och häll sedan över balsamicodressingen.Prova jag lovar det är gott.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-30, 19:17
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Balsamico

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Nu vet jag inte var du bor Jan, men Kourtaki Retsina verkar ju finnas på Systemet på många platser i vårt land.
....Men inte där du och jag bor....
Lena

Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-30, 22:06
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Balsamico

Jan, jag skall testa att finstrimlad vitkål nu snart... när den är i sin bästa smak och vigör innan den blir för besk till hösten.

Sen att testa de olika smakerna med de kryddor du nämnde och olivoljan och Balsamico dressingen.

Det låter både gott och jag vet att det är jätte nyttiga C - vitaminer och annat bra däri!

/Marja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-05, 12:44
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Balsamico

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Jan, jag skall testa att finstrimlad vitkål nu snart... när den är i sin bästa smak och vigör innan den blir för besk till hösten.

Sen att testa de olika smakerna med de kryddor du nämnde och olivoljan och Balsamico dressingen.

Det låter både gott och jag vet att det är jätte nyttiga C - vitaminer och annat bra däri!

/Marja
Skall bli skojigt att höra vad du tycker.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-05, 15:00
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Balsamico

Jan! Gör som jag gjorde när Retsinan försvann från hyllan, beställa en låda - 12 flaskor som jag delade med en vän. Igår var jag i butiken för ett annat ärende, och såg då att hyllan var välfylld med gudarnas nektar. Det är väl efterfrågan som styr, och att det inte finns något alternativ till Retsina.

På tal om balsamico ... så har jag några oöppnade flaskor i kylen - från Saltå Kvarn. Ser nu att de gick ut 2013.

/ Sjöborren.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-06, 19:32
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Balsamico

Jag har tidigare beställt Malamatina.Men nu när vi bor uti skärgården får vi beställa ändå,systemombud,Vadå kylen ,kanske man skall,men har aldrig gjort.Får läsa ordentligt på Flaskan.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT