Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Vandra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-25, 19:56
OM83 OM83 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 16
Standard Vandring, sol och bad

Vilken ö rekommenderar ni om man både vill ha vandringsturer, sol och bad, god mat en vecka?


Jag har tidigare varit på Kreta flera gånger. På sydkustens Paleochora och Sougia trivdes jag utmärkt. Nu är jag ute efter något liknande där man inte känner sig alltför ensam och anonym som ensamresenär. Samos kanske? Var ska man bo så att alltför mycket transporter till och från vandringsturerna kan undvikas?


Allt av intresse!


Tilos tittade jag på men osäkerheten kring båtfärden gjorde att jag kontaktade Apollo via mail. Eftersom jag inte fick svar har resan försvunnit. Tydligen ordnade de egen transport. Deras chatt gick snabbare än mail. Det är nästa vecka som är aktuellt. Tätt inpå men jag gör ett försök här!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-25, 22:11
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vandring, sol och bad

Naxos kanske
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-25, 23:36
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Vandring, sol och bad

Mitt tips är Samos.
Bo några dagar i Kokkari och några i Karlovassi. Från båda finns vandringsleder-/alternativ med mycket centrala startpunkter. Fler möjligheter öppnar sig efter kortare förflyttningar med antingen buss eller taxi.
Här kan du vandra kort eller långt, efter leder med stora eller mindre höjdskillnader, mellan byar, i Näktergalsdalen , i frodig grönska och genom kulturlandskap. Efter vägar, åsnestigar och mindre stigar. Alltså en rejäl bricka "metze" att välja det godaste från.
Vandringsmöjligheter på sydkusten är många och av en helt annan karaktär än de som finns på nordkusten. Här vandrar du huvudsakligen i kulturlandskap, vilket inte är fy skam. Dessutom bra att ha i bakfickan badmöjligheterna är begränsade på nordkusten pga. kraftig nordlig vind.

Bra vid planering och under vandringar är Dieter Grafs bok "Walking on Samos", som finns att beställa hos bl.a. Bokus. I boken hittar du 25 förslag till vandringsturer med olika svårighetsgrad.

Dieter har för övrigt skrivit fler böcker innehållande förslag till vandringar på andra öar. Googla på namnet så får du en förteckning.

Lycka till med valet och vandringar

Anders


Vi återupptar våra vandringar på Samos den 2 juni
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-25, 23:39
OM83 OM83 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 16
Standard Sv: Vandring, sol och bad

Stort tack!


Boken är nog lite tight att få tag i dock.


/ OM
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-26, 06:23
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Vandring, sol och bad

Tycker både Naxos och Samos är bra förslag på det du söker, men eftersom du bara ska vara borta en vecka så är Samos kanske att föredra med tanke på att transfern till Naxos stjäl en del tid. Och Samos är verkligen en vacker vandringsö!

Dieter Grafs bok "Walking on Samos" finns att beställa på Bokus.com
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-26, 06:53
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vandring, sol och bad

Det är tur att jag finns.
Instämmer i att Samos är bästa förslaget för en vecka.
Nästa gång rekommenderar jag att kombinera Ikaria och Samos, men ta två veckor på dig.
Snacka om att vandra.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-26, 07:17
OM83 OM83 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 16
Standard Sv: Vandring, sol och bad

Tack igen. Så badmöjligheten är begränsad i norr p.g.a blåst? Inget som framgick av Apollos info. De vill förstås sälja så det kanske inte är så konstigt...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-26, 08:05
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vandring, sol och bad

Citat:
Ursprungligen postat av OM83 Visa inlägg
Tack igen. Så badmöjligheten är begränsad i norr p.g.a blåst? Inget som framgick av Apollos info. De vill förstås sälja så det kanske inte är så konstigt...
Neej, man ska inte lita på dom som tar 600 spänn för bagaget när man köper bara flygstol. I mitt fall Fritidsresor - där fick ni!
Å andra sidan blåser Meltemin från norr/nordväst hela sommaren. Så även på Ikaria bl.a. andra öar, blåser det till och från norr typ. Men inte alltid och sällan på kvällen. På Just Ikaria karaktäriseras vädret av en cykel på tre dygn. Då ligger sandstränder lugna till skillnad från mig.
När det blåser är det bara att börja knalla upp i någon av ravinerna. Allt är finns där. Ikaria är en vild ö, ta det med i beräkningen.
Samos ja, till och med jag badade vid den lilla samling hus som finns bortom Kokkari och heter Avlakia. Med berget som fond. Ljuvligt ställe. Spolades inte upp på strand som Odysses utan stegen till bordet med kaffet vara bara "just a walk in the park".
Samosär en tam ö, ta det med i beräkningen.

Från det ena till det andra vart skulle du? Samos? Samos och Ikaria?

xenos, ovanligt nyanserad o tvetydig.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-05-26, 17:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vandring, sol och bad

Citat:
Ursprungligen postat av OM83 Visa inlägg
Vilken ö rekommenderar ni om man både vill ha vandringsturer, sol och bad, god mat en vecka?
Är det charter som gäller?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-26, 19:37
OM83 OM83 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 16
Standard Sv: Vandring, sol och bad

Det får det nog bli charter om det ska bli något av nästa vecka, J.

Att Tilos tog slut grämer mig lite. Senare när jag har semester i sommar fanns det dock resor. Kanske avvaktar tills dess.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-26, 21:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vandring, sol och bad

Citat:
Ursprungligen postat av OM83 Visa inlägg
Stort tack!


Boken är nog lite tight att få tag i dock.


/ OM
Jag har Dieter Grafs guide för andra öar och köpte den på Sifnos. Så i en välsorterad butik hittar du den på resp ö också.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-05-27, 10:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vandring, sol och bad

Citat:
Ursprungligen postat av OM83 Visa inlägg
Det får det nog bli charter om det ska bli något av nästa vecka, J.
Skopelos är en fin ö att vandra på. Dit går det charter och båtresan från Skiathos går fort.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT