Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2020-04-24, 20:51
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Hej Theresa, om gränserna är öppna igen och UD ger klartecken: Varför inte resa? Jag menar: smittan finns ju redan i Grekland. Du lär ju inte resa om du inte mår bra, eller hur? Och även om du mår bra när du reser så kan du smittas i Grekland, worst case scenario.......
Våra vänner grekerna kommer verkligen att behöva oss!
Har själv resa bokad i slutet av augusti och åker definitivt om bara möjlighet finns!
Catlady, som längtar så det gör ont i själen......
Tack för svar
Svara med citat
  #62  
Gammal 2020-04-24, 20:55
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det är en fråga som ingen vet svaret på idag. Men om landets myndigheter välkomnar dig, så borde det väl vara ok. Sen är ju frågan moralisk, t ex om man blir svårt sjuk och upptar en IVA-plats i det landet. Det är typ som i Sverige idag, där folk uppmanas att inte besöka sina sommarstugor etc, för att de inte ska belasta den lokala kommunens vård och omsorg.

Så mycket är nog upp till dig. Sen är ju frågan OM man blir svårt sjuk utomlands. Vill man då riskera att söka vård i det landet. Jag säger inte att det är sämre vård, men jag hade nog föredragit att ligga inlagd på ett sjukhus i Sverige. Då är man iaf hemma...

/Netwolf
precis så tänker jag med....Men sen tänker jag att Grekerna behöver mina pengar och om jag får åka, frisk naturligtvis så känns det elakt att inte åka....om du förstår vad jag menar, mina pengar behövs....jag klarar mig utan Grekland 1 år men klarar Grekland sig utan mig....mina pengar, om nu ändå gränserna är öppna, jag är frisk.....svårt detta.
Svara med citat
  #63  
Gammal 2020-04-24, 20:59
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Du tenker du bør reise for å hjelpe til med grekernes økonomi, men er samtidig redd for at du skal smitte noen der? Har jeg oppfattet deg rett?
Dette tror jeg løser seg etterhvert. Hvis grekerne ikke vil ha smitte, så stenger de vel grensene for turister. Hvis de velger penger foran smitterisiko, så er det også deres vurdering. (Jeg går da ut fra at viruset ikke er bekjempet.)
Personlig vil jeg ikke reise til Hellas i år. Mannen og jeg er i risikogruppen pga alder og sykdom, og er det en ting vi ikke vil så er det å bli smittet - hverken her eller der. Vi må gå ut fra at vi kan havne på sykehus, og da velger vi Norge.
Dersom nå alt skulle bli fritt valg for deg, så må du jo selv vurdere hva som bli best for deg.
Du fattade precis ALLT i min fråga Så Tackar så mycket för ditt svar Jag är också i en riskgrupp, men jobbar på sjukhuset så lever med oron varje dag. Äntligen någon som förstår mina konstiga frågor och mitt sätt att skriva Tack kram

Senast redigerad av theresa den 2020-04-24 klockan 21:13.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2020-04-27, 10:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Avbokat

Nu är vårt flyg med Aegean till Aten, 22.5, avbokat. De erbjuder voucher, men vi skall försöka få pengarna tillbaka. Få se hur det går med det? Det var tredje gången gillt för oss vad gäller avbokade flyg för denna vårens resa. Först två flyg med Ryanair (inte på grund av corona) och nu Aegeans flyg. Vem skulle ha trott detta när vi bokade?

/ Anne
Svara med citat
  #65  
Gammal 2020-04-27, 10:55
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Avbokat

Jeg ser mange innlegg på Facebook om folk som er veldig i tvil om hva som gjelder for avbestilling/endring av reiser. Selv rakk jeg ikke å bestille sommerens tur til Karpathos før coronaen.
Men det som vel blir mer og mer synlig er at fly- og reiseselskaper nå snart ikke har penger. Dermed tilbys ny reise langt fram i tid, og disse voucherne.
I Norge har myndighetene nå godtatt at reiseselskapenes frist for tilbakebetaling er endret fra 2 uker til 3 måneder.
Hvem vet hvordan verden ser ut framover? Her låner vi altså reiselivet pengene våre, men kan jo ikke være helt sikre på å få dem tilbake - sånn jeg vurderer det. Ikke er det sikkert vi kan reise fritt neste år heller, frykter jeg.
Derfor bestiller jeg ingenting nå i det hele tatt. Det får komme den dagen det anses trygt å reise og det faktisk går fly.
Svara med citat
  #66  
Gammal 2020-04-28, 09:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Vem skulle ha trott detta när vi bokade?
Ja, ni har sannerligen haft otur.
Svara med citat
  #67  
Gammal 2020-04-28, 10:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Men det som vel blir mer og mer synlig er at fly- og reiseselskaper nå snart ikke har penger.
Nu har Norwegian ställt in alla betalningar förutom de absolut nödvändiga. Hur ska detta sluta?
Svara med citat
  #68  
Gammal 2020-04-28, 12:26
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nu har Norwegian ställt in alla betalningar förutom de absolut nödvändiga. Hur ska detta sluta?

Varifrån kommer denna nyhet, Janne?


/ Hasse
Svara med citat
  #69  
Gammal 2020-04-28, 14:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Varifrån kommer denna nyhet, Janne?
I dagens DN, A-delen, sidan 21.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2020-04-28, 17:34
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Avbokat

Norwegian diskuteres i mange norske aviser i dag. Karakterisert som en skjebnedag. I nettavisen e24.no (næring/finans) er en heading ‘Kanskje en av de største historiske milepælene’. Det oppfordres til aksjekjøp, det antydes noen vage linjer for fremtidig drift, som at prisene må ‘stige noe’. Hvis selskapet overlever....Jeg synes eierne har spilt et slags lotto.
Svara med citat
  #71  
Gammal 2020-04-28, 18:02
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Avbokat

Har for min del ikke noe å avbooke. Før epidemien gikk over i pandemi, hadde jeg tenkt å kjøpe et flysete hos Ving i mai. - Selv om Hellas skulle tillate utenlandske turister denne sommeren, kommer jeg ikke til å være blant dem. Lengselen er der, lengsel etter den særegne stemningen, frihet og havet og gleden - men landet vil være annerledes, i hvert fall dette året.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2020-04-29, 09:04
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Avbokat

Skall få tillbaka pengar för Påskresan, resebolaget skyller på att flygbolaget inte betalt tillbaka pengar, får 600 kr tillbaka i check för kommande resor som är värd 700 kr i 18 månader. Sen resten får man i pengar , detta gäller per person. Tallink gav oss resecheckar för nya kryssningar med 20 % högre värde än vi bokat o betalt resan för. Hoppas de inte höjer priset 30 %
Svara med citat
  #73  
Gammal 2020-05-06, 16:28
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Avbokat

Idag avbokade jag också årets Grekland med exakt en månad kvar, nu känns det ju rätt klart det inte blir något /kommer nån ljusning, trist men kommer fler tillfällen får man hoppas, (avbokade dock inte flyget, viktig vänta till det blir inställt så får man mycket bättre voucher från SAS, eller pengarna åter, men väljer nog voucher) så blev några trista mail att skriva till hotell.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2020-05-07, 14:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
så blev några trista mail att skriva till hotell
Stackars dem.
Svara med citat
  #75  
Gammal 2020-05-13, 16:49
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Avbokat

UD förlänger avrådan till 15 juli - det måste komma som en lättnad för många som har resor inbokade och inte vill åka men hoppas på pengarna tillbaka.
Svara med citat
  #76  
Gammal 2020-05-13, 17:18
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Avbokat

Det var absolut ingen lättnad att detta kom. Vi skulle ju resa i juli och hoppas hela tiden att det skulle ordna upp sig så att resan kunde genomföras. Det lät ju även lite halvpositivt i de grekiska tidningarna som jag följer, gällande juli månad.
Vi tackade nej till ett tidigare erbjudande som kom gällande om/avbokning...
Detta känns bara supertråkigt. Vad skall man nu göra?
Ja, naturligtvis förstår vi att läget är lika för alla och att detta var nödvändigt för att få bukt med smittan etc, etc....

//Conny
Svara med citat
  #77  
Gammal 2020-05-13, 23:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Avbokat

Vi har bitit i det sura och gett upp drömmen i Grekland för i år. Kan ju va drf man frossar i tzatziki o greksallad var och varannan dag nu...

Vi har en liten strimma av hopp, att vi ska komma iväg på höstlovet, men då lär det va canaris som gäller.

/Netwolf
Svara med citat
  #78  
Gammal 2020-05-14, 09:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Avbokat

Jag har tänkt under flera dagar att lägga in en åsikt i den här tråden men har inte förmått mig själv att göra det.

Men nu när jag ser att det avråds att resa fram t.o.m 15/7 så är den första tanken jag får - Det är definitivt inte "grönt ljus" efter det datumet, absolut inte som jag ser det. Vi lever i en värld som i så här modern tid, aldrig har upplevt liknande kris, och i sådan omfattning. Det här är så omfattande med sådana enorma mängder av förändringar, så mycket som under lång tid inte är i närheten av "normalläge". Varje individ drabbas, oavsett hur man tar situationen och ska leva vidare dag för dag i den.

Det är många andra länder än Grekland som drabbas på ett eller annat sätt av att den egna turistnäringen får ta stryk på ett sätt som vi inte kan överblicka förrän långt långt efteråt.

Ingen vet hur smittspridningen ser ut under sommaren, ingen vet hur det kommer att bli just under sommaren med att det eventuellt kan komma att bli "viss turism" som gradvis kan komma att tillåtas. Vilka restriktioner, vilka byråkratiska detaljer införs, hur kommer flygtrafiken och båttrafiken (här menar jag endast Greklands) att ge eventuella turister möjlighet att färdas? Ingen vet hur och OM smittspridningen ändå blir lika "lömsk" som den har varit under denna vår? Påverkas smittspridningen ändå, TROTS att vetenskapen har menat att det blir lindrigare i varmare väder? Ingen vet hur smittspridningen EVENTUELLET kan riskera att ta fart i höst, ungefär likadant väder/temperatur då?

Enbart för att vi i Sverige får veta att vi inte får resa utomlands om det ej anses nödvändigt fram till 15/7 så betyder det inte i mina ögon att det "är precis som förr" med att resa till och få vistas i vårt älskade Grekland som i och för sig så väl behöver varje enskilds turists närvaro och pengar.

Jag försöker vara realist, mina egna planer för Grekland i år är redan borta sen länge, jag vågar helt enkelt inte tänka mig en resa även om läget kanske kommer att anses vara "okej" under senare delen av sommaren. Jag skulle inte kunna slappna av där nere, skulle tänka på detta vareviga minut och det är det INTE värt. Jag vill tänka på det bästa, uppleva det jag vill uppleva när det INTE är så här. Detta finns inte under 2020.

Detta är mina egna tankar, jag säger inte vad någon annan ska göra. Jag råder ingen till något. Den som reser får göra det.


/ Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2020-05-14 klockan 09:44.
Svara med citat
  #79  
Gammal 2020-05-14, 09:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Avbokat

Precis som Hasse skriver så avråds man från att resa, men det betyder inte att det är ett reseförbud. Om Grekland släpper in resande (med eller utan restriktioner, så är det ju upp till var och en att åka. Det enda man bör tänka på är att ev försäkringar kanske inte gäller, om man reser trots UD:s avrådan och blir man då sjuk/skadad, så kan det bli en dyr historia att ta sig hem igen...

/Netwolf
Svara med citat
  #80  
Gammal 2020-05-14, 09:57
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Avbokat

Vi bokade in resan i januari. Sen när allt drog igång så trodde vi ju att det skulle klinga av framåt våren/sommaren. Det kan det ju fortfarande göra. Det är som sagt mest gissningar man har fått höra, hela tiden,- från rena lekmän upp till professorer inom detta området...

I skrivande stund vet jag inte vad vi skall göra i sommar. Våra pass går ut nu för oss 3 i familjen, så vi har bokat tid hos "bängen" för att äska nya. Någon gång får vi väl nytta av dessa.
Antingen så kanske vi tittar på en senare resa i höst (det är ju ok att begära 1 veckas ledighet för dottern som går i grundskolan). Alternativt är kanske som Wolfen skriver, - Canarias på höstlovet?

Tro ej att jag inte har största respekt för denna farsot, för det har jag. Jag läser och följer den FAKTA som presenteras, i stort sett dagligen.

//Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT