Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-04-19, 11:48
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Om en hädangången tråd

Under en knapp veckas tid fördes en viktig diskussion om Greklands rättssäkerhet på Kalimera. Tråden är nu raderad sedan ämnet spårat ur efter oseriösa inlägg på slutet av ny skribent som i svepande haranger kallade allt och alla rasister mm.

Först ska Janne ha en stor eloge för att lyckas hålla Kalimeras forum på en trevlig nivå som få eller inga andra forum jag känner till lever upp till. Men i just detta fall undrar jag om inte admins beslut kanske borde "omprövas"

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tråden som handlade om Rättsäkerhet i Grekland är raderad. Ämnet gick tyvärr inte att diskutera. Nya trådar i ämnet. eller relaterade ämnen, kommer att raderas..
Uttöver den tråkiga slutklämmen så var tråden seriös (bortsett möjligen en rad om att åka ner och ta om hand myndighetsuttövare i Grekland, men den kommentaren kunde man gott ta med glimten i ögat). Inläggen tog upp viktiga åsikter som ex.vis:
-Turisters/besökares rättsäkerhet i Grekland.
-Är Greklands rättsväsende och poliskår korrupt ?
-Hur och till vem kan man protestera mot misstänkta fel i rättskippningen.
-Inkfish redogjorde också på ett bra sätt för hur myter och rykten uppkommer och blir till sanningar på nätet.

Nu är allt borta och jag förstår på sätt och vis Jannes åtgärd men tycker att det hade varit bättre att radera utvalda inlägg och varna/stänga av övertrampare.

Varför? Jo, om inte den här typen av diskussioner kan/får föras framöver riskerar Kalimeras forum att bli synnerligen avslaget.
Vad blir kvar? Mestadels trådar av typen:
-"Äntligen har jag bokat en resa till xxx" varvid det följer en radda gratulationer till resebokaren. (den typen av inlägg intresserar mig nada)
-Bildgåtor/Frågebilder (vilket iofs kan vara kul.)
-En och annan fråga av typen "hur tar jag mig från flygplatsen till Pireus?"
-Eller "Har någon bott på charterhotellet xxx i xxx, var det bra?" (av föga intresse för andra än frågeställaren)

Lars,
som hoppas att rättssäkerhet och annat av samhällsintresse kan diskuteras även framledes.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-04-19, 11:52
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Tål att tänka på...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-04-19, 12:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Lars kan bara instämma i dina kloka ord.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-04-19, 12:40
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Håller med Lars
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-04-19, 12:43
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Lars, du beskriver precis vad jag tänker.
All kredit åt dig

Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-04-19, 13:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Helt enig med deg, Lars.
Bråkmakere kan godt kastes ut av forumet, men seriøse (og gjerne opphetede) debatter om alvorlige tema må vi ha, ellers blir det kjedelig.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-04-19, 14:04
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Håller med dej till hundra procent, Lars!!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-04-19, 14:59
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Om en hädangången tråd

På den ene siden enig ...heftige diskusjoner liver så absolutt opp ...men på den andre siden; hvor langt kan man gå? Skal man mate trollene enten det er enkeltindivider eller organisasjoner, eller sile dem bort? Alt er ikke like 'uskyldig' som det kan se ut som.

I denne saken synes jeg Kalimera's Vett och etikk - som alle må akseptere for å kunne bli medlem, er ok å ta en titt på.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-04-19, 15:24
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Jag har många gånger häpnat över den vänliga tonen i de flesta trådar.
Visst hettar det till ibland, men oftast reds detta ut man-mot-man i inläggen. Jag har sett andra forum där personangrepp och diverse rena elakheter fått passera.

Visst ska vi kunna diskutera allehanda spörsmål där även glada resebokare får komma till tals i glädjeyran när resan är beställd eller om hotell x är bra... Vad som är viktigt för någon kan vara helt oviktigt för någon annan - men man läser vad man vill!

Jag tycker också att det är bättre att varna/stänga av någon som inte alls respekterar Kalimera och dess policy och inte heller har någon respekt för andra och andras åsikter istället för att helt stänga en tråd. Vissa ser det tydligen som ett nöje i att reta upp andra istället för att föra en saklig dialog som naturligtvis får hetta till - Vi tycker ju inte alltid lika!

Lena
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-04-19, 19:44
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
(bortsett möjligen en rad om att åka ner och ta om hand myndighetsuttövare i Grekland, men den kommentaren kunde man gott ta med glimten i ögat)
Det var jag som skrev den något mindre genomtänkta kommentaren i ett inlägg... Och det får jag be om ursäkt för. Som de flesta förstår så var den skriven i affekt och frustration och inte allvarligt menad.

Mittåt.

I övrigt håller jag också med Laero.

Peter
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-04-19, 20:22
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Tråden är nu raderad sedan ämnet spårat ur efter oseriösa inlägg på slutet av ny skribent som i svepande haranger kallade allt och alla rasister mm.

Först ska Janne ha en stor eloge för att lyckas hålla Kalimeras forum på en trevlig nivå som få eller inga andra forum jag känner till lever upp till. Men i just detta fall undrar jag om inte admins beslut kanske borde "omprövas"

Uttöver den tråkiga slutklämmen så var tråden seriös (bortsett möjligen en rad om att åka ner och ta om hand myndighetsuttövare i Grekland, men den kommentaren kunde man gott ta med glimten i ögat). Inläggen tog upp viktiga åsikter som ex.vis:
-Turisters/besökares rättsäkerhet i Grekland.
-Är Greklands rättsväsende och poliskår korrupt ?
-Hur och till vem kan man protestera mot misstänkta fel i rättskippningen.
-Inkfish redogjorde också på ett bra sätt för hur myter och rykten uppkommer och blir till sanningar på nätet.

Nu är allt borta och jag förstår på sätt och vis Jannes åtgärd men tycker att det hade varit bättre att radera utvalda inlägg och varna/stänga av övertrampare.

Varför? Jo, om inte den här typen av diskussioner kan/får föras framöver riskerar Kalimeras forum att bli synnerligen avslaget.
Vad blir kvar? Mestadels trådar av typen:
-"Äntligen har jag bokat en resa till xxx" varvid det följer en radda gratulationer till resebokaren. (den typen av inlägg intresserar mig nada)
-Bildgåtor/Frågebilder (vilket iofs kan vara kul.)
-En och annan fråga av typen "hur tar jag mig från flygplatsen till Pireus?"
-Eller "Har någon bott på charterhotellet xxx i xxx, var det bra?" (av föga intresse för andra än frågeställaren)

Lars,
som hoppas att rättssäkerhet och annat av samhällsintresse kan diskuteras även framledes.
Eftersom jag ganska tidigt i tråden fick en känsla av schablonmässiga och osakliga inlägg så slutade jag att följa densamma. Kan därför inte anföra någon välgrundad uppfattning om den i sak. Men följande tankar vill jag anföra:

- Det är en mycket svår uppgift Janne har att på ett bra sätt göra avvägning av vad som får finnas på Kalimera och vad som måste tas bort. Ibland har det kanske sluggats lite väl häftigt. Samtidigt har jag ibland fått känslan av att en del tår bland Kalimera-medlemmarna är extremt ömma. Vissa debatter har utmynnat i att man i mitt tycke har varit förvånansvärt lättsårad. Vi får väl försöka att ta ett kollektivt och vuxet ansvar för att vare sig slugga eller gulla för mycket. Då blir det också mindre kvar för Janne att "städa".

- Tycker nog att du var lite snål Lars i din förteckning över "vad som finns kvar". Ett innehåll på Kalimera som jag tycker är både omfattande och mycket givande för mig är alla rapporter och resebrev i både text och bild från Kalimera-vännernas resor. Ett annat exempel är det som våra Greklandsboende Kalimerianer har att berätta för oss. För mig är det en stor andel av tiden som jag är inne på Kalimera.

- Men visst måste det också finnas lite utrymme för allmänt skrammel och olika tyckanden i grytan också. Det är ju det som gör att det blir lite kul och spännande att läsa.

Mats
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-04-19, 20:55
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Till de som är fortsatt intresserade och engagerade av detta så finns det ett antal artiklar på Svenska Dagbladets hemsida. Det finns totalt över 15 artiklar sedan någon vecka tillbaka och framåt. Bl a en artikel av fyra Grekiska män som är gifta med Svenska kvinnor. Mycket intressant. Den speglar en annan åsikt än den som framkom på Forumet...

Det är beklagligt att vi inte kan diskutera detta på Kalimera längre. Det har funnits "troll" på Kalimare tidigare och de lär säker dyka upp igen. Det tråkiga är att de förstör, och har förstört, diskutioner som i många fall varit serösa och tämligen viktiga. Men det är just dom som drar till sig "troll"...

Låt oss inte göra om det misstaget! Så lärdomen av detta bör väl vara att vi måste lära oss känna igen dem och ha disiplin nog att ignorera dem.

Peter

P.S. Till er som inte vet vad "troll" är. Det är en benämning på folk som regestrerar sig på olika siter och Forum i avsikt att ställa till problem. Normalt sätt är de lugna en period tills de hittar ett ämne att "bråka" med. Precis som i det här fallet... Ett något udda nöje, men det finns tyvärr.

D.S.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-04-19, 22:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Titta på TV4-nyheternas 22-sändning ikväll tisdag när den läggs ut på webben.

De berättar om ett liknande fall, åtta-nio år gammalt, från Kos. Polisens hantering av det är ännu värre. Helt otroligt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-04-19, 22:25
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
- Tycker nog att du var lite snål Lars i din förteckning över "vad som finns kvar". Ett innehåll på Kalimera som jag tycker är både omfattande och mycket givande för mig är alla rapporter och resebrev i både text och bild från Kalimera-vännernas resor. Ett annat exempel är det som våra Greklandsboende Kalimerianer har att berätta för oss. För mig är det en stor andel av tiden som jag är inne på Kalimera.
Jag får tacka Masse för lite mothugg i tråden
Givetvis finns det hur mycket bra information som helst på Kalimera men resebrev t.ex ligger ju mestadels utanför forumet. Mitt inlägg gällde alltså uteslutande diskussionerna på forumet, och ja, jag håller med om att jag hårddrog det lite. Men vill nog ändå vidhålla att det blir avslaget om dagsaktuella händelser och missförhållanden i Grekland inte ska kunna avhandlas på Sveriges största och bästa Greklandssajt.

Lars

Senast redigerad av laero den 2011-04-19 klockan 22:33.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-04-19, 22:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Men vill nog ändå vidhålla att det blir avslaget om dagsaktuella händelser och missförhållanden i Grekland inte ska kunna avhandlas på Sveriges största och bästa Greklandssajt.

Lars
Vi är överens Lars!
Mats
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-04-19, 23:21
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Men vill nog ändå vidhålla att det blir avslaget om dagsaktuella händelser och missförhållanden i Grekland inte ska kunna avhandlas på Sveriges största och bästa Greklandssajt.
Jag håller med. Hade vi tyckt illa om Grekland hade vi ju inte rest dit så ofta som många av oss gör. Men man måste samtidigt ha rätt att kritisera förhållanden och företeelser man ogillar utan att bli förolämpad och kallad både det ena och det andra...

/kimmen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-04-20, 08:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Läs mer på Metro. Alexandra Pascalidou kommenterar fallet.

/NW
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-04-20, 08:40
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Jag har här nere inte sett ett enda inslag om detta i nyheterna eller i tidningarna
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-04-20, 20:16
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Jag har här nere inte sett ett enda inslag om detta i nyheterna eller i tidningarna
Vi har heller inte hört något om händelsen, trots min sambos flitiga nyhetstittande.

Troligen vill man lägga locket på nu i kristider och med stundande turistsäsong runt hörnet. En kollektiv oro har spridit sig här på Kreta; Tänk om turisterna sviker oss på grund av alla strejker, höjda priser och övrigt elände som förekommit. Om vi mister turismen vad har vi då kvar att leva på?

//Kikh

P.s. Måhända borde gemene man, utifrån skrivande dags dato, nedteckna sina betraktelsesätt gällande ämnet på ett ytterst intrikat och särdeles rikhaltigt tungomål för att således eliminera ytterligare infantila interventioner...D.s.

Senast redigerad av Kikh den 2011-04-20 klockan 20:36.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-04-20, 20:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Nu är allt borta och jag förstår på sätt och vis Jannes åtgärd men tycker att det hade varit bättre att radera utvalda inlägg och varna/stänga av övertrampare.
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=237681
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT