Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-16, 17:02
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Uppehållstillstånd

Nån som kan nåt om det??
Har nu varit på polisstationen två ggr i ärendet utan resultat med olika svar... Har fått jobb och de vill att jag ska ha uppehållstillstånd för EU medborgare för att börja jobba, men de vill inte ge mig ett på polisstationen utan papper från arbetsgivaren och arbetsgivaren kan inte ge mig papper utan uppehållstillstånd. Finns tydligen två kort ett blått och ett grönt. De andra som arbetar har det blå och på det ska det stå att man inte får arbeta, men på en av de anställdas blåa kort står inget om detta. Det gröna är tydligen arbetstillstånd. Jag är förvirrad och förbannad!!! Någon som har nån aning om vad som är rätt och fel.

Jennie som fastnat i den grekiska byråkratidjungeln
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-16, 17:54
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Uppehållstillstånd

Hej Jennie!
Ska du arbeta högst 3 månader? Du behöver vad jag kan förstå varken uppehållstillstånd eller arbetstillstånd för 3 mån inom eu...över 3 månader behöver du uppehållstillstånd. Så här står det på AMS hemsida:
[LEFT] [/LEFT]
[LEFT]Du ska registrera dig hos den lokala polisen inom åtta dagar om du söker arbete eller arbetar och vistelsen varar kortare tid än tre månader. Om du avser att stanna längre än tre månader krävs att du får uppehållstillstånd. Uppehållstillstånd söks också hos den lokala polisen.

[/LEFT]
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-16, 18:10
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Sv: Uppehållstillstånd

Jag har oxå kollat in det om säsongsjobb men det gäller ett "vanligt" jobb inget säsongsjobb. Saken är den att det kommer olika info från olika ställen så jag tänkte att någon här kanske har koll.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-16, 18:23
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Uppehållstillstånd

Det står ju tydligt och klart att polisen ska skriva ut uppehållstillstånd om det gäller mer än 3 månader..och arbetsgivaren måste väl kunna ge dig ett papper på att han vill anställa dig?
Du kanske kan höra med Svenska ambassaden vad som gäller?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-16, 18:37
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Sv: Uppehållstillstånd

Ambassaden hade stängt, så jag tänkte reda ut lite tankar innan läggdags Ska kontakta dem det första jag gör imorgon.
Arbetsgivaren kan ge mig papper men har aldrig behövt göra det innan i samma situation, det jobbar bara "utlänningar" på arbetsplatsen. Och polisen sa till min nya chef att hon själv jobbar olagligt med sitt blå kort. Så det blev plötsigt väldigt många frågor från alla håll...
Är en fråga för ambassaden.
Det roliga är oxå att all information till utlänningar på polisstationen är på grekiska, tur man kan lite och hade karln med sig.
Tack i alla fall!!! Blir SÅ förvirrad.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-16, 18:44
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Uppehållstillstånd

Hej Jennie,

Det verkar som om den här sidan skulle passa dig: http://www.europa.eu/youth/your_rights/index_he_sv.html

Där kan du hitta svar på det mesta.

Lycka till//Kickie
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-16, 19:08
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Sv: Uppehållstillstånd

Tack Kickie!!
Har hittat många sidor med EU info, men denna har jag missat tror jag. Finns många bra länkar.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-16, 19:20
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Uppehållstillstånd

Den här länken är faktiskt bättre ser jag nu: http://ec.europa.eu/youreurope/nav/s...t=true#23157_3


FORMALITETER VID BOSÄTTNING I ETT ANNAT EU-LAND

Vid en vistelse längre än tre månader i värdlandet måste du inom trettio dagar efter inresan ansöka om ett uppehållskort (vid den behöriga polisstationen eller utlänningsbyrån). Alla EU-länder kräver inte ett uppehållskort, och din rätt att uppehålla dig i landet är inte beroende av kortet. Uppehållskortet rekommenderas emellertid eftersom du behöver visa upp det när du ordnar grundläggande formaliteter, t.ex. öppnar ett bankkonto eller köper en bil. För att dina familjemedlemmar ska få uppehållstillstånd måste du vanligtvis bevisa att ni är släkt (vigselbevis m.m.).
Om du är arbetstagare får du ett uppehållskort om du visar upp en identitetshandling (pass eller ID-kort) och bevis på att du är anställd eller egenföretagare.
Om du är pensionär och har arbetat i ett annat EU-land har du rätt att stanna kvar i värdlandet så länge du kan bevisa att du täcks av en sjukförsäkring och har tillräckliga ekonomiska medel.
Om du är studerande måste du bevisa att du har tillräckliga ekonomiska medel för att studera i värdlandet (genom intyg eller motsvarande valfritt bevis). Du måste även vara inskriven vid en godkänd utbildningsinstitution i huvudsyfte att följa en yrkesinriktad utbildning. Dessutom måste du ha en heltäckande sjukförsäkring i värdlandet.
Intyget om tillräckliga ekonomiska resurser och sjukförsäkring måste omfatta samtliga underhållsberättigade familjemedlemmar.



Vistelse mer än 3 månader i värdlandet
När du anländer till värdlandet ska du registrera dig i det nationella socialförsäkringssystemet för att få tillgång till sjukförmåner och andra socialförsäkringsförmåner. Du har rätt till alla vårdförmåner som enligt lag ska tillhandahållas i värdlandet. Dessa förmåner omfattar hälso- och sjukvård, tandvård, läkemedel och sjukhusvistelser samt direkta betalningar för att ersätta kostnaderna för dessa. Normalt tillhandahålls förmånerna enligt värdlandets lagstiftning som om du vore försäkrad i landet. Detta kan vara till fördel eller nackdel för dig jämfört med förmånerna enligt lagstiftningen i ditt ursprungsland.
Arbetslöshetsersättning
Du bör visa upp relevant E-blankett för myndigheterna i värdlandet där du söker arbete, så att du inte behöver vänta alltför länge på att få din ersättning.

Mycket blev det...

Kickie
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-26, 22:16
svenska i grekland svenska i grekland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Proti Serron
Inlägg: 15
Standard Sv: Uppehållstillstånd

Har bott i Grekland i 6 år, utan uppehållstillstånd. Därför att ingen vill ge mig något. Har varit i kontakt med allt i från lokala polisen, till högre instanser. Alla säger att jag som EU medborgare inte behöver något. Läser man EU:s officiella sidor/info står det klart och tydligt att man behöver uppehållstillstånd om man tänker stanna i mer än 3 månader..... Var supernervös i början för att jag befann mig här "illegalt", men vad göra?Grekland har många gånger sina egna lagar....... Inga problem att få mitt Α.Φ.Μ., bankkonto inget problem, inga problem att öppna affär i mitt namn (förutom vanliga byråkratiska problem), polisen har stoppat mig ett flertal gånger i bilen, har bara visat mitt svenska körkort och bilens papper. Inga problem! Vissa poliser har till och med påpekat vad bra de svenska körkorten är jämfört med de grekiska..... Har dessutom 2 tyska kompisar som bott här i nästan 10 år. De känner inte heller till något om uppehållstillstånd.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-27, 07:21
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Uppehållstillstånd

Har oxå bott här i 7 år, innan vi flyttade ner frågade vi grekiska ambassaden och de sa att uppehållstillstånd ej behövdes, i och med att jag var gift med en grek. Nu jobbar inte jag och då kanske det är annorlunda.

Ska till svenska skolan i morgon med barnen, ska fråga de andra svenska mammorna där hur de har gjort. En del jobbar så de borde veta vad som gäller.

Monica
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-04-27, 12:33
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Uppehållstillstånd

Här är det heller ingen som velat ge oss uppehållstillstånd med orden "Ni är svenskar så ni får stanna hur länge ni vill, inga problem. Men det var bra att ni kom hit så att vi vet att ni finns" sagt av polisen i Pilos. När jag skulle ha ett skattenummer (för att kunna köpa bil), då fick jag gå till polisen först och få ett uppehållstillstånd som gäller i 5 år. Det skrev de ut direkt när jag hade två foto och mitt pass med mig.

Agda
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-04-27, 21:16
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Sv: Uppehållstillstånd

Godkväll!!
Jag har heller inte haft problem att vara utan innan, men jag ska jobba på flygplatsen och för att få mitt ID där så måste jag ha uppehållstillstånd och en massa utdrag från diverse register i Sverige.
Det ska bli spännande att se om de vill ge mig uppehållstillstånd nån gång...

Jennie
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-08-20, 01:52
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Uppehållstillstånd

Enligt Athens News behöver vi inte längre uppehållstillstånd. Men utlänningskontoren är inte informerade än, så de utfärdas fortfarande. Ansökningsblanketterna och regisreringscertifikaten är inte tryckta än. Och nu är det sommar...

Så citerar jag lite från Athens News:

To register, EU citizens are required to submit the following documents: a valid identity card or passport; confirmation of engagement from the applicant's employer or a certificate of employment or proof that they are self-employed. Those who are not active in the labour market will only need to submit proof of medical insurance and that they have sufficient monetary resources for themselves and their family.

The registration certificate should be issued on the spot. It is also free of charge.

EU citizens who do not register will be subject to a fine of at least 59 euros, based on articles 8 and 27 of the new decree and article 458 of the Greek Penal Code.

B-M
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT