Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-12-13, 02:40
Linn&Irre Linn&Irre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 12
Standard Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Hejsan allihop!
Jag och min kille ska åka till Grekland i sommar i två veckor och båtluffa.
Nu funderar vi bara över vilka öar vi ska välja och hur vi bäst tar oss dit och hem, någon som har något tips?

Undrar också om det är någon som har varit på någon av öarna Korfu, Zakynthos eller kefalonia. Har fått upp ögonen för dem men vi vet inte om det är det bra att båtluffa där? Har nämnligen inte läst om någon som varit i de trakterna..

Blir jätte glad för svar!!
Tack på förhand!

Mvh Två Resesugna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-12-13, 09:34
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Hej och välkommen till Kalimera!

Det finns massor av fina öar att välja på, så om ni flyger till Aten, vilket jag antar att ni gör (?) skulle jag inte ödsla så mycket tid på bussresor till "andra sidan" utan hålla mig till Cykladerna. Det finns inte någon ö som är bättre än någon annan för alla. Det beror ju såklart så vem man är och vad man vill ha. Berätta lite mer vad ni söker så finns det nog väldigt många som hjälper till.

Naxos tycker jag är en fin ö. Min absoluta favorit. Andra tycker precis tvärtom. Men vad jag har hört blir det bara mer och mer turister i högsäsong. Vilken tid ska ni åka? Många tycker att tre öar är lagom på 2 veckor, men jag kan gärna klämma in en liten till - om båtresorna klaffar. För mig gäller kärlek vid första ögonkastet, annars sticker vi där ifrån ganska omgående... Dock kompenseras den ön med fler lovade chanser i framtiden...

Förslag på andra fina öar som JAG tycker om är Folegandros och Sifnos. Jag trivs på mindre, lugnade öar, men undantag för Naxos....
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-12-13, 11:00
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Hej på Er!

Låter härligt med öluff! Korfu, Kefalonia och Zakynthos är säkert otroligt fina öar! Själv har jag besökt Korfu och stannade två veckor. Då hann jag precis resa runt ön och bekanta mig med de flesta sevärda platser. Det som jag kan berätta om Korfu är att den är otroligt vacker och mångsidig med sina gröna berg och långa sandstränder. Man kan säga att naturen verkligen har en mångfald på denna ö och för snorklande och dykande finns det även fina landskap. Corfu Town är värd ett längre besök, enligt mig en av de finaste grekiska städer. Italieninspirerat,bland annat, med sevärdheter och shopping. Kefalonia och Zakynthos har jag inte besökt, men har fått den uppfattningen att minst en vecka per ö inte vore för mycket. Skulle ni ha en månad på er skulle jag bums rekommendera dessa tre i rad. Lär nog finnas hyfsad båtförbindelse, kanske via Paxos då? Men det får någon annan som vet bättre skriva om. Från Korfu kan man göra resor till Albanien eller Venedig eller till Igoumenitsa på fastlandet och därifrån t ex till Parga. Personligen skulle jag kanske välja två-tre öar i Kykladerna ifall ni flyger till Aten (som troligen är det smidigaste). Själv har jag inte besökt Kykladerna, men det ska rättas till här under de kommande åren! Ingenting är omöjligt, det går ju att ta endast flygstol till t.ex Korfu via nån researrangör och sen luffa fritt. Lycka till med planerandet (som är såååå kuuul)!

Ps. Kikade på min karta och det lär gå en färja från Kerkira (Korfu Town) till Patras och sen igen från Patras till Kefalonia. Men det är LÅNG väg! Ett alternativ är nog att ta flygstol till Preveza och sen luffa på Lefkas, Kefalonia och Zakynthos. Eller varför inte Korfu, Antipaxos och Paxos...

Mvh P

Senast redigerad av Patricuz den 2008-12-13 klockan 11:02.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-12-13, 12:10
Linn&Irre Linn&Irre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 12
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Tack för era svar!!
hmm jag blir fundersam nu, om vi skulle ta cykladerna?
Vi har nämligen bara råd med två veckor..
Tror även det blir billigare då det blir kortare buss och båtturer?
Jaa gu va kul det är att planera!

Mvh linn
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-12-13, 12:36
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Kan också rekommendera en öluff i cykladerna...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-12-13, 13:35
Linn&Irre Linn&Irre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 12
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

ja det blir nog så Nån som har varit på Santorini eler Ios?

Mvh Linn
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-12-13, 13:38
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Titta i Kykladdelen här på forumet, där finns jättemycket information. Både om Santorini och Ios och alla andra öarna i Kykladerna.
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-12-13, 14:49
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Hej igen!

Det är ca 7 år sedan jag var på Santorini, men visst är ön fin och annorlunda. Verkligen värt ett besök. Thira och Ia är fina städer och för övrigt är det kul att åka omkring med scooter på ön. Har för mig att det är lite dyrare där, även om vi för det mesta väljer billigaste boenden, matställen osv. Rum fick vi ändå för 20e natten och då var det högsäsong. Båtförbindelserna är bra och avstånden inte så långa om man vill luffa. Även om det finns stränder på Santorini så är den ingen typisk strandö, tycker jag. Fin och utan like är den i alla fall!!!

Mvh P
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-12-13, 21:29
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Santorini är jättefint! Men förbered er på höga priser om ni ska bo i Fira eller Oia. Och som sagt; se er om på Kalimera! Det finns massor av info. När ni har bestämt lite mer vilka öar ni är intresserade av kan ni köpa några av Kalimeras E-guider! Prisvärt! Jag lovar!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-12-13, 23:57
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Som Siri säger så vore det bra om ni kunde berätta lite ner om vad ni är ute efter då blir det lättare att ge råd om vilka öar ni ska välja. Är ni t ex ute efter genuin Greklandskänsla så tycker jag inte att ni ska åka till Santorini. Trivdes inte på ön, kändes ganska snart som om jag lika gärna kunde varit på Gran Canaria. Tyckte det var själlöst och alldeles för turistiskt. Visst är det otroligt vackert vid calderan, men när man sett det så räckte det. Detta är förstås min personliga åsikt, andra tycker annorlunda. Men som sagt, tala om vad ni vill uppleva på er semester så blir det lättare att ge råd: Hur gamla är ni? Party eller lugn och ro? Sandstränder eller klippor och snorkling? Små genuina öar eller större turistorter? Är historiska sevärdheter av intresse? Osv.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-12-14, 00:53
Linn&Irre Linn&Irre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 12
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Tack för era svar!

Vi är inte ute efter någon party semester, utan vill ta det lugn njuta av vackra miljöer.
Vi är 19 och 22år. Vi letar efter öar med mycket och se, gillar både stränder och klippor, hade tänkt ta öar så vi får lite av varje Vi letar efter öar med mycket att se och göra på !

//Linn
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-12-14, 11:03
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Milos låter nog bra, en mkt annorlunda ö...
Ios är bra, en vacker ö men samtidigt finns chans/risk!!? för partyliv
Folegandros en lugn med "söt" ö och Koufinissi med, men Koufinissi ska man inte åka till i juli...
Ja det finns massor!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-12-14, 17:15
Linn&Irre Linn&Irre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 12
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Okej det är ju inte så att vi är rädda för partyliv men vi vill inte heller hamna på ett sådant ställe som sunny beach eller Ayanapa, om ni förstår vad jag menar.:P
Ja Folegandros verkar vara en mysig ö. Men den verkar liten, finns det saker att göra och se där?

Är jätte glad för era svar förresten!

// Linn
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-12-14, 17:34
Linn&Irre Linn&Irre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 12
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Har hittat mina favoriter bland öarna nu, men de är för många..
Kan ni hjälpa mig vilka som passar oss bäst?

Naxos
Skopelos
Folegandros
Milos
Ios

Letar efter en balndninga av romantik, mycket att se och göra och fina stränder eller klippor. Öarna behöver ju inte ha alla egenskaper som vi söker utan varje ö kanske har sin fördel.

Vi ska nog till två eller tre öar, ska bara stanna i två veckor och ska förmodligen avsluta på Rhodos.

// Linn
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-12-14, 18:04
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

amorgos är ju också en annorlunda och speciell ö... men med tanke på att ni vill avsluta med rhodos, så vet jag inte vilka 2-3 öar som blir bäst! om ni ska vara på rhodos inom dessa 2 veckor så lär ni bara hinna med 2 st andra öar... lite längre restid till rhodos från dessa öar...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-12-14, 20:48
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Flyger ni till Aten? I så fall skulle jag inte satsa på Rhodos. Det finns säkert lika fina öar inom hälften så stort avstånd. Det tar tid med båtresor - för att inte räkna med hemresan.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-12-15, 00:19
Linn&Irre Linn&Irre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 12
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Tror vi vet vilka öar vi vill satsa på: Naxos och Milos i första hand. Men hur tar man sig dit på bästa sett dit/hem? Och går det några båtförbindelser mellan Naxos och Milos?

//Linn
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-12-15, 09:26
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Citat:
Ursprungligen postat av Linn&Irre Visa inlägg
Och går det några båtförbindelser mellan Naxos och Milos?
Fanns ine många i början på juli förra året. Inte de lättaste öarna att kombinera. Vilken tid åker ni? Senare i juli och augusti finns det troligtvis fler avgångar.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-12-15, 10:14
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Citat:
Ursprungligen postat av Linn&Irre Visa inlägg
Vi ska nog till två eller tre öar, ska bara stanna i två veckor och ska förmodligen avsluta på Rhodos.
Måste ni till Rhodos? Har ni fixat flyg hem till Sverige därifrån?
Annars tycker jag att det är lite överkurs att kombinera Kykladerna med Rhodos om ni bara har 14 dagar på er och dessutom öluffar för första gången.
Troligen finns det förbindelse Santorini-Rhodos, kanske också Milos-Rhodos. Tror inte att det under senare år har gått att åka direkt från Naxos till Rhodos. Däremot har det gått att krångla sig över till Rhodos via Amorgos-Astypalea-Kalymnos-Rhodos.
Hur ni än tar er dit så är det långa och i vissa fall krångliga båtresor med byten på olika öar (mao; ni riskerar att tillbringa en stor del av er semester på båtar och i hamnar i väntan på båtar)

Lars
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-12-15, 19:20
Linn&Irre Linn&Irre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 12
Standard Sv: Öluffa i Grekland - Vill ha hjälp med vilka öar man ska välja!!

Okej, är det någon som vet vilka öar som har regelbunden båtförbindelse med både naxos och milos? Den skulle man ju kunna ta också isf..

/Linn
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT