Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Syros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-28, 08:11
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Falun
Inlägg: 360
Standard Andros-Tinos-Syros

Hej
Nu börjar det närma sig vårluffen, 82 dagar kvar. Den här gången blir det Andros, Tinos och avslutar de 14 dagarna med ett par dagar på Syros innan avfärd till Aten. Jag har en del frågor.

Vi kommer tidigt till Aten, redan vid 02:05 så
När börjar bussen till Rafina att gå? Var ligger hållplatsen till Rafina
Var på dessa tre öar är det bäst att bo med tanke på bra tavernor och avkoppling och då även rekommenderat boende
Är det något man inte ska missa, stränder, naturupplevelser etc.

//Berra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-28, 08:36
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Andros-Tinos-Syros

Hej,

Vi gjorde en liknade tur förra året. Vi sov då utanför kapellet där det var ganska lungt (jag sov och resten av sällskapet vilade).
Bussen till Rafina går mitt emot hotel Sofitel, precis utanför ankomst terminalen och den första går kl 06,00.
Beträffande Tinos skulle jag bo i Tinos stad och då Nikoleta rooms, bra information om Tinos finns i Kalimera guiden.

Tobbe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-28, 09:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Andros-Tinos-Syros

Håller fullständigt med Tobbe om att ni väljer bra resrutt. Jag har inte varit på Andros men väl Tinos och Syros....Tinos bara älskar jag och bor alltid hos Nikoleta som har ett mysigt boende och är så vänlig glad och hjälpsam och pratar flytande svenska då hon för över 20 år sen bodde många år i Sverige.
Planera in minst 5 nätter på Tinos för där är så många fina platser, byarna är otroligt vackra!
Syros -Tinos- Andros skulle jag lägga rutten för att vara närmast när ni ska hem.
Det är så smidigt att resa ut/hem från Rafina och båtförbindelserna är så bra med många avgångar..MEN notera att det är färjebyte på Tinos om ni ska till Syros i alla fall var det det förra sommaren, fast 2007 var det det inte!
Det finns 4 fotoresebrev från Tinos (och lite Syros 2009) från 2008 och 2009 som jag skrivit. Även Marianne har fotobrev från Tinos. Där finns många Tinosbider...
I september bär det av igen...

Lycka till med planeringen

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-28, 18:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Andros-Tinos-Syros

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Syros -Tinos- Andros skulle jag lägga rutten för att vara närmast när ni ska hem.
Nja... Måste nog säga emot dig där... Tinos har mycket bättre och tätare förbindelser med Rafina än Andros. Trots att Andros ligger närmare fastlandet som du säger. Men det finns ju en del båtar från Andros också som kanske passar? Både Andros och Tinos brukar ha enstaka förbindelser med Larvio och Pireus också. Syros har idag enbart färjor till Pireus. Märkligt men så är det.

Så generellt sätt är det bäst att avsluta med Tinos. Men det utesluter ju inte att det finns en båt från Andros som passar. Det är ju bara att kolla på GTP innan resan.

Vad ni gör... Börja inte på Tinos för då kommer ni inte att komma vidare till Andros och Syros... Eller hur Lissi...?

I år finns det en Blue Star som går från Syros till Pireus 3 - 4 dagar i veckan som ska vara framme 06.00! Kan vara ett intressant alternativ om man har fm-flight hem och vill undvika övernattning på fastlandet! Det blir en lång seg dag men...

Personligen tycker jag inte det spelar någon roll om man kommer in till Pireus eller Rafina på hemvägen. Om man lyckas passa så man kan åka direkt till flygplatsen vill säga. Det skiljer 30 - 60 min med bussen bara... Måste / vill man övernatta, utanför Athen, är i princip alltid Rafina bästa alternativet.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-28, 19:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Andros-Tinos-Syros

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Så generellt sätt är det bäst att avsluta med Tinos. Men det utesluter ju inte att det finns en båt från Andros som passar. Det är ju bara att kolla på GTP innan resan.

Vad ni gör... Börja inte på Tinos för då kommer ni inte att komma vidare till Andros och Syros... Eller hur Lissi...?
.
Jo jag kom på det efteråt att Flying Cat från Tinos ju går direkt till Rafina. Perfekt om man ska direkt med eftermiddagsflyg.

Jag vill ju inte skrämma bort nån från Syros, men vi blev klart besvikna på den ön bortsett från Ermopouli, så vi hade gärna stannat längre på Tinos, eller fler nätter på Evia istället....Men man tycker så olika.
Tinos är värd en egen resa tycker jag

Lissi -obotligt förälskad i Tinos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-28, 20:40
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Falun
Inlägg: 360
Standard Sv: Andros-Tinos-Syros

Tack för tipsen
Anledningen att till ett par dagar på Syros är att få bättre båtförbindelser med Aten. Flyget lyfter redan 05:30 4/6 så så min plan är att ta mig till Aten så sent som möjligt 3/6 och övernatta på flygplatsen, har gjort så ett antal gånger. Så vi får väll se hur det blir när alla rederier har klart med säsongens tidtabeller om det blir Syros överhuvudtaget.

//Berra
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-03-01, 16:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Andros-Tinos-Syros

Citat:
Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
Flyget lyfter redan 05:30 4/6 så så min plan är att ta mig till Aten så sent som möjligt 3/6 och övernatta på flygplatsen, har gjort så ett antal gånger.
Been there, done that... Och vid ett tillfälle så var planet som skulle lyfta kl 08 inställt... Det var då Al Italia hamnade på MIN Svarta lista...

Kolla då även sena kvällsavgångar från Paros och Naxos också. De öarna har ofta förbindelser som är inne i Pireus vid 24 - 01-tiden. Och då är det ju lagom att ta bussen till flygplatsen. Den går en gång i timmen på natten har jag för mig. Det kan gå sena färjor från Tinos in också.

Efter snabbkoll: Från Tinos till Rafina när du är där. Inne i Rafina 20.40. Paros eller Naxos med Blue Star, samma färja så det är bättre att ta den från Paros, inne i Pireus 23.25. Dessa färjor ligger redan nu ute på GTP. Och fler lär komma. Fast avgångstiden från Tinos resp Paros är nästan samma så Paros blir en liten omväg. Du kommer bara in senare till fastlandet den vägen...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-03-03, 10:55
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Andros-Tinos-Syros

Även jag besökte nämnda öar -06 (+ Mykonos), och det finns bild-resebrev här på Kalimera.
Jag håller med tidigare inlägg om fina byar på Tinos, och att det är bra att bo hos Nikoleta i Tinos stad.
Däremot gillar jag Kini på Syros, där vi varit vid 2 tillfällen, och det är superenkelt med buss till Ermopoulis. Det är verkligen en livfull och trevlig stad både dag- och kvällstid.
På Andros bodde vi i Batsi, och trivdes kanon. Men missa inte en tur till Chora, som ligger på en ås mellan två stränder.

Abi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT