Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Syros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-17, 13:50
Magu Magu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Saltsjö-Boo
Inlägg: 14
Standard Boende samt ev bokning i förväg

Hej!

Vi är två familjer som har fått upp ögonen för Syros och tänkte åka dit i sommar. Eftersom ön ligger så nära Aten undrar jag om det är populärt bland atenare som helgutflykt och man därför behöver förboka (beroende på ankomstdag, så klart)? Vi kommer dit i slutet av juni.

Tips på boende? Restauranger som inte bör missas? Vi sneglar i första hand om Galissas, Kini/Delfini och vill gärna ha möjlighet att fixa frukost själva.

/Marie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-17, 17:04
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Boende samt ev bokning i förväg

Lilla byn Kini skulle nog kunna vara ett mycket bra alternativ för er. Vi brukar bo på Argo Studios (egen hemsida) men det finnes därtill många utmärkta alternativa boenden. Från Argo är det 200 meter ner till Kinimarket där ni var morgon ert färska bröd kunna inhandla.

Till närmaste strand i byn är det väl sådär 300 meter. Byn har åtta tavernor som serverar god och prisvärd mat. Bussförbindelserna mellan Kini och de andra byarna äro goda. Till Ermaupoli (hamnstaden) tar det cirka 15 minuter med bussen.

Kini Bay hotel är också ett bra alternativ. Hotellet är beläget strax bredvid kyrkan.

Arne och Birgitta

Direkt från Kretas sydkust vid Paleochora. Vackert, men just nu väldigt starka vindar och vågor.

Komplettering; Jag såg att ni ville veta om det är nödvändigt med förbokning. Eftersom Argo och Kini Bay hotel är rätt så populära skulle jag nog rekommendera förbokning om ni fastnar för något av dessa alternativ.

Senast redigerad av Arne den 2012-04-17 klockan 17:13.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-17, 17:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Boende samt ev bokning i förväg

Citat:
Ursprungligen postat av Magu Visa inlägg
Restauranger som inte bör missas?



Om ni bor i Kini får ni absolut inte missa Taverna Allo Gialo. De serverar helt fantastisk mat!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-17, 17:30
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Boende samt ev bokning i förväg

Jag håller helt med Arne angående Argo, där vi har bott 2 gånger, och trivts utmärkt. Och stranden är riktigt bra, faktiskt stötte min man nästan ihop med en svärdsfisk när han snorklade där .
Det är även bra med närheten till Delfini, dit vi har promenerat en gång och åkt moped en annan.
In till Ermoupoli går det enkelt med buss.

Abi (som var där -05 och -06, från -06 finns ett bildresebrev)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-04-18, 10:03
Magu Magu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Saltsjö-Boo
Inlägg: 14
Standard Sv: Boende samt ev bokning i förväg

Tack för jättebra tips! Både Argo studios och Kini Bay hotel ser bra och prisvärda ut. Kini uppfattar jag har havsutsikt - har Argo också det?

Taverna Allo Gialo ska vi absolut besöka. Kanske ett bra ställe att se EM-finalen i fotboll mellan Sverige och Grekland, för det blir det väl....

Håller tummarna för att vinden mojnar, Arne och Birgitta. Om det är någon tröst är det 5 grader här, men vi verkar iaf slippa snö i helgen.

/Marie
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-18, 11:05
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Boende samt ev bokning i förväg

Jodå, de allra flesta studios på Argo har havsutsikt. De på 2-nd floor har den allra bästa utsikten. Ska också nämna att Yannis på Argo alltid fritt hämtar och lämnar sina gäster vid färjan.

Arne och Hustrun

Direkt från Paleochora på Kreta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-04-18, 11:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Boende samt ev bokning i förväg

Citat:
Ursprungligen postat av Magu Visa inlägg
Tack för jättebra tips! Både Argo studios och Kini Bay hotel ser bra och prisvärda ut. Kini uppfattar jag har havsutsikt - har Argo också det?

Taverna Allo Gialo ska vi absolut besöka. Kanske ett bra ställe att se EM-finalen i fotboll mellan Sverige och Grekland, för det blir det väl....

Håller tummarna för att vinden mojnar, Arne och Birgitta. Om det är någon tröst är det 5 grader här, men vi verkar iaf slippa snö i helgen.

/Marie
God tur til Syros/Kini - jeg vill g j e r n e dit igjen, og da vil jeg bo på Voutsinou
Anbefaler dere å vurdere Voutsinou og før dere bestemmer dere
God beliggenhet og ikke minst er utsikten fra 2.etg fantastisk

Kalimera(Janne) og jeg har lagt inn noen bilder derfra i en Syrostråd tidligere
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-04-18, 14:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Boende samt ev bokning i förväg

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Kalimera(Janne) og jeg har lagt inn noen bilder derfra i en Syrostråd tidligere
Här är en av bilderna:




Utsikten från en av altanerna.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-04-19, 22:45
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Boende samt ev bokning i förväg

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om ni bor i Kini får ni absolut inte missa Taverna Allo Gialo. De serverar helt fantastisk mat!
Jag håller helt med!!! Och om man vill kan man mata småfiskarna i havet precis utanför restaurangen med lite bröd. Jättehäftigt när det "småkokar" i vattnet av massor av fisk...

MVH zakka
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT