Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-11-14, 17:59
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Det gör mig ont att se så många bilder på katter i kategorin "möten" som är såpass sjuka Jag jobbade nere i Grekland med katter i somras och har sett allt för mycket kattsnuva, ringorm, skabb och annat på katter... har själv hämtat hem 2 katter därifrån... I övrigt är det väldigt fina bilder...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-11-14, 18:04
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Mange HERLIGE bilder, ja
- men ( jeg synes) det var enklere å velge de tre jeg ville stemme på i denne kategorien, enn i forrige, nå er "jobben" gjort
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-11-14, 19:08
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Citat:
Ursprungligen postat av csmh80 Visa inlägg
Det gör mig ont att se så många bilder på katter i kategorin "möten" som är såpass sjuka Jag jobbade nere i Grekland med katter i somras och har sett allt för mycket kattsnuva, ringorm, skabb och annat på katter... har själv hämtat hem 2 katter därifrån... I övrigt är det väldigt fina bilder...
Jag känner precis likadant - men vågade inte skriva det......speciellt en liten kattunge ser riktigt dålig ut. (I förra årets kategori "Djur" fick man bara skicka in bilder på "friska" djur).
Det känns fel att romantisera ett kattliv i Grekland på det sätt som många bilder gör. Just nu är det förgiftningstider i Grekland och de flesta kattungar överlever inte vintern.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-11-15, 14:31
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Jag känner precis likadant - men vågade inte skriva det......speciellt en liten kattunge ser riktigt dålig ut. (I förra årets kategori "Djur" fick man bara skicka in bilder på "friska" djur).
Det känns fel att romantisera ett kattliv i Grekland på det sätt som många bilder gör. Just nu är det förgiftningstider i Grekland och de flesta kattungar överlever inte vintern.
På både bild 47, 56, 84 är det uppenbart sjuka katter på bild 59 ser man dessutom blinkhinnan på katten, vilket är ett tecken på att sjukdommen gått långt och katten är svårt sjuk. Sen undrar jag om bild 83 är tagen i Samos? Ser exakt ut som trappen där jag matade katterna i somras när jag jobbade där nere...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-11-15, 14:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Citat:
Ursprungligen postat av csmh80 Visa inlägg
På både bild 47, 56, 84 är det uppenbart sjuka katter på bild 59 ser man dessutom blinkhinnan på katten, vilket är ett tecken på att sjukdommen gått långt och katten är svårt sjuk. Sen undrar jag om bild 83 är tagen i Samos? Ser exakt ut som trappen där jag matade katterna i somras när jag jobbade där nere...
Jag ser också att några av katterna är sjuka men tror också att det kan vara så att de som tagit bilderna inte tänkt på det. Kanske är det katt älskande personer som matar katterna när de är på semester. Jag kom själv på femte plats med en kattbild förra året och tänkte innan på att det var viktigt att fota en katt som verkade ha det bra. Det var en klosterkatt som pysslades om och matades där.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-11-15, 15:16
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag ser också att några av katterna är sjuka men tror också att det kan vara så att de som tagit bilderna inte tänkt på det. Kanske är det katt älskande personer som matar katterna när de är på semester. Jag kom själv på femte plats med en kattbild förra året och tänkte innan på att det var viktigt att fota en katt som verkade ha det bra. Det var en klosterkatt som pysslades om och matades där.

Eva
Förlåt men "kattälskare" eller inte, man ser om en katt är sjuk eller skadad, jag ser inga smutsiga, skitiga, trasiga barn med rinniga näsor tex... och inte alla tänker som du Eva att det ska vara ett friskt djur vilket jag rycker borde vara en självklarhet... jag har även själv i nästa kategori en katt på bild men såg till att det var en av dom friska...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-11-15, 18:11
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Jag känner precis likadant - men vågade inte skriva det......speciellt en liten kattunge ser riktigt dålig ut. (I förra årets kategori "Djur" fick man bara skicka in bilder på "friska" djur).
Det känns fel att romantisera ett kattliv i Grekland på det sätt som många bilder gör. Just nu är det förgiftningstider i Grekland och de flesta kattungar överlever inte vintern.

Kände samma sak...

/Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT