Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-09, 12:41
j-lem j-lem är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 63
Standard "öluffartips"

tjena! jag och min familj (fru o dotter) tänkte ta en flygstol till aten i början på juli, och vara borta i tre veckor. tanken var att tillbringa 2 veckor på naxos och en vecka på paros. min fråga är: behöver man boka färjebiljetter och hotell hemifrån innan, eller är det så som många skriver att rumsuthyrarna står och väntar i hamnen. det är ju ändå högsäsong när vi åker. sen kommar vårat flyg in på förmiddagen och färjan till naxos går dagen efter. kan man hitta billigt boende över natten i närheten av hamnen? (pireaus)
jag hade tyckt det var roligt att bara ha flygstolen klar, och boka allt på plats, men det är ju inte så käckt att stå där med skägget i brevlådan om man inte hittar nåt. speciellt när vi reser med en 4-åring.
tacksam för tips och ideer!!
mvh: Jani med familj :-)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-09, 12:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: "öluffartips"

Hej!

Boende på Naxo och Paros behöver ni inte boka i förväg om det inte är så att ni önskar bo på något specifikt ställe,hotell. Rum finns det alltid för tre personer, har i alla fall funnits på dessa öar då vi har åkt (juli)

Båtbiljetter- har aldrig blivit utan biljetter, däremot var vi tvungna att köpa förstaklass biljetter på Blue Star Naxos när vi skulle från Paros till Pireus ett år. Det visade sig vara ett lyckokast, då vi sov jättegott i sofforna på den luftkonditionerade avdelningen.

Vilken veckodag flyger ni på, undrar då jag inte hittat någon dag som det inte går någon båt på eftermiddagen, har du eller jag läst fel?
Jag skall kolla igen. Tillägg: Det går båtar varje eftermiddag.

// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2007-04-09 klockan 12:55.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-09, 13:17
j-lem j-lem är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 63
Standard Sv: "öluffartips"

tack så mycket för det snabba svaret helen!
jag glömde ju nämna att svärmor ska med också. vi har väl inga direkta krav på boende eller så men det ska ju helst vara nåt vid en sandstrand.
då jag kollade med blue star ferries så går det en båt vid 17.55 tror jag det var, men då tänkte vi att det kan vara lite jobbigt att komma fram mitt i natten och börja leta boende.
vårat flyg från gbg ska landa 11.40 7/7 enligt tidtabell.
sen har vi eventuellt bekanta från sthlm som också kommer ner, fast en annan dag. vad tror du om boende till dom också?
vad kostar färjebiljetterna förresten? jag tyckte det var lite "luddigt" att få fram priserna. sen utgår jag ifrån att det går färja från naxos till paros?
ha de gött så länge och tack än en gång för ditt svar!!
mvh Jani Lemmetti :-)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-09, 14:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: "öluffartips"

Jösses, hur kunde du glömma svärmor

Skall förtydliga mig lite, det är inga problem att hitta boende för fyra personer heller, det kan vara lite trixigare att få boende många familjer tillsammans på samma hotell, men det är ju inga stora avstånd om man bara ser till att hamna i samma stad/by.
Det är inga problem att få boende även om man kommer fram sent på natten, rumsuthyrarna "anfaller" vid ankomst. Vi har aldrig valt att stanna i Aten, så egentligen skall jag inte uttala mig om vad som är bäst, jag vet i alla fall att det är härligt att vakna på ön.
Vad det gäller biljettpriser, så skiljer det stort på speedboats och Blue Star priserna. Jag tycker inte att det är värt den extra pengen (läs: dubbla biljettpriset) för att åka snabbt, men det är ju olika vad man har för uppfattning om det.
// Helén
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT