Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Fysimeras naturhörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-20, 20:49
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Beskärning av olivträden

I måndags såg vi solen, första gången på länge under dessa regniga februaridagar. Söndag kvällen innan satt vi ute efter bastun under stjärnklar himmel, här på Mesibacken kan man se skymten av Vintergatan, så nattmörkt är det här sedan solen har dalat. Men i förrgår blev det regnigt igen med lågtliggande moln. Detta hindrade dock inte de två arbetsamma kvistningsmän (eller vad heter de som sågar ner kvistar och grenar från träden!) att dyka upp till våra olivträd med sina motorsågar. Det tog dem sex timmar att beskära de sju gamla träden, nu är de välklippta för flere år framåt.

Man beskära olivträd överallt just nu. Skördetiden börjar vara förbi, nu är det dags att ta hand om träden beskära och gödsla. Våra träd beskars sist för närmare sex år sedan, då kanske med en alltför lätt hand. Nu gallrar man bort stora grenar, träd för träd börjar olivlunden se luftig och fräsch ut.

Yrkesmän i arbetet: de behöver inte grubbla så mycket förrän de ser vilka grenar som skall bort, vilka ska sitta kvar och vilka som skall sågas. Det gäller att vara två i detta arbete. De grenar som skall beskära ser helt annorlunda ut om man ser på dem från marken eller om man själv sitter inne i trädtoppen. En man klättrar bland grenarna med motorsågen i handen, andra mannen står på marken och dirigerar. Detta radarpar har jobbat tillsammans i många år, vilket man kan se, de förstår så lätt varandras signaler.

Nu får vi även namn på våra olivträd. De höga träden heter Hontroelia, de lägre och yngre träden är av sorten Tsunati, båda träden ger god olivolja. Även det speciella trädet som växer på Gortyns arkeologiska utgrävningar med romerska ruiner sägs vara just Hontroelia. Detta träd omsluter sig runt en kort romersk pelare. Ett tufft träd med åldern runt 2000 år, kanske! Jag lägger här en bild på det trädet, tagen några år sedan.

Det äldsta trädet i vår olivlund har enligt dessa sakkunniga män ympats för ett par hundra år sedan. Alltså man har då kapat trädet och ympat nya sorter i den gamla stommen. Trädets största gren kan man inte kvista nu eftersom man inte mer kan se ympningsstället – om man nu kapar grenen under ympningen får man vildoliver med dåliga olive.
När beskära är genomförd sågar man grenarna till ved och ris. Veden staplar vi bredvid staketet där de får vänta på att vi kör dem hem och staplar vid huset och låter sommarsolen torka dem till nästa vinter, det blev 3-4 kubikmeter olivved. Riset bränner vi här och nu, vi tänder flera stora brasor. Snart stiger höga rökpelare från olivlunden.

Just nu täcks hela olivlunden av en tät matta av den gula blomman getoxalis (gul trumpet klöver). Våra arbetsmän som känner sin branch uppmanar oss att lämna detta ogräs som den är – den skyddar träden och när den senare på våren vissnar skyddar den lunden från andra ogäs. Men gödsla skall man nu efter kvistningen, träden börjar snart vakna efter vinterdvalan och då behöver de näring.
Risbrasorna ryker ännu på kvällen. Vi promenerar till olivlunden och håller ett vakande öga på dem. Tidigt på morgonen tilltar den nordliga vinden. Vi vaknar till att den skramlar bland utemöblerna. Olle drar på sig varma kläder och promenerar än en gång till olivlunden för att se till brasorna. De ryker fortfarande och vinden kan lätt få glöden att flyga i alla håll. Vi är ovana med grekernas sätt att sorglöst bränna brasor under blåsiga dagar och att lämna brasorna obevakade. Flera tunnor vatten över brasorna och de fräser som ilskna katter men nu är dom helt släckta.
På morgonen ser vi mot olivlunden. De kvistade grenarna har tidigare delvis täckt Mesi-byns övre kyrka. Nu har utsikten förändrats.


Anna & Olle
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-21, 05:51
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Takk for at jeg fikk følge med på dette arbeidet , både i ord og bilder.
Det er noe spesielt, det med å forberede trær og planter for kommende sesong. En god følelse.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-21, 05:51
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Dessa livgivande olivträd!
Vi får underbar olivolja och oliver från dom.
Till detta kommer det fina träet som är så bra att elda med i kaminer, öppna spisar och ugnar. Och just denna kalla vinter i Grekland har man haft mycket glädje av veden och kvistarna. Aldrig någonsin tidigare har jag sett så mycket användning av dem. Och det har behövts.
Nu får vi hoppas att vintern är över samt att solen och värmen kommer åter, många greker har frusit tillräckligt.
Jag tror våren kommer med alla karnevaler idag!
Tack Anna och Olle för er vardagsberättelse!
Birgitta (som just nu skulle vilja vara i Paleochora och karnevalen därstädes)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-02-21, 07:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Så fint skrivet om en fin upplevelse! Jag minns första gången jag såg en otrolig mängd olivträd; från Delfi ser man ner mot Itea och havet: en mörkgrön flod av olivträd, det måste vara hundratusentals. Samma syn från Gargaliani på Peloponnesos , sluttningen mot havet är fullständigt täckt med olivträd. Alla dessa kräver sin skötsel, många dagsverken...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-02-21, 11:20
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Hej Anna och Olle!
Tack för trevlig rapportering av era vardagssysslor på Kreta. Skönt att höra att våren är på väg, men samtidigt innebär det mycket arbete också. Trevlig att ni delar med er och att vi fick en lektion om att beskära de gamla olivträden. Hoppas att ni fick en god och fin skörd oliver/olja. Var i norra Italien i höstas där gick hela olivskörden i ohyras tecken pga. regn i sommars.
Njut i vårvärmen och få några fina vandringar.
Vi ses snart!
Rolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-02-21, 12:09
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Intressant läsning och fina bilder.Tack,tack
Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-02-21, 12:48
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Här jobbas det mycket överallt med skötsel av olivträden.
I dag blev det att börja hugga ved för min del. Men att hugga olivstockarna är betydligt jobbigare huggning än att hugga björk, tall o gran mer som att hugga en fullvuxen ek.
Jag har en 3 kilos slägg-yxa med en meter långt skaft.
Men olivstockarna har ju så fantastiskt vackert mönster i sig så när jag hugger är jag tvungen att beskåda detta vackra mönster.

I dag blev det 3-4 timmars huggande och sorterande ca: ett ton huggen ved mer orkar ej gubben.

Mytosen på hugkubben efter att yxan var tillbaka i vedboden den smakade gott ungefär som efter en vandring.
Det blev en varm fin dag nu väntar en del kontorsarbete.

Olle
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-02-21, 13:05
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Vilket jobb, men så härligt och friskt att vara ute på detta vis!..

Härliga bilder, tack!..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-02-21, 13:08
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Du har så rätt, mönstret på stockarna ser faktiskt fint ut. Ett av dem fick mig att tänka på Eiffeltornet.

/ Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-02-21, 13:12
Bo Anderssons avatar
Bo Andersson Bo Andersson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Strövelstorp
Inlägg: 118
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Hej Anna o Olle


Då ska ni bli producent av olivolja med alla era jättefina olivträd.
Lycka till


Bosse o Lisa
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-02-21, 13:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Åh så fint "olivreportage"! Så vackra bilder också. Men oj vilket jobb! Tack snälla för att vi får följa med.

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-02-21, 15:14
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Så intressant och roligt att läsa och med underbara och instruktiva bilder till. Det är mycket arbete med olivträd, men de är guld värda och ger så mycket tillbaka, det förstår man när man läser och ser era bilder.
TACK för att ni delar med er!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-02-21, 15:23
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Tack för fint reportage från er fina olivlund. Fantastiskt trevligt att ha varit med och gett den söta gula blomman ett nytt namn.


Inger
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-02-21, 15:54
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Det är bl.a. sådana här fina 'små' reportage från den grekiska vardagen som gör Kalimera till något helt specielt, särskilt just den årstid när vi andra mest håller oss inomhus.
Vilken sund tillvaro med massor av frisk luft och aktiviteter ni har.
Och era bilder blir bara bättre och bättre, särskilt tycker jag att den sista bilden är sååå vacker! Men alla bilderna är så fina.
Tack Anna och Olle!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-02-22, 20:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Tack snälla Anna och Olle!

Det där var precis jag behövde läsa och se denna söndag. Tack för att jag fick fantisera mig bort för en stund.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-02-22, 21:54
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Finemang abslolut!!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-02-23, 06:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Den vackra veden från olivträden har verkligen kommit till nytta denna kalla vinter. Veden är av bra kvalitet och brinner länge. Och värmer gott. Värmer också när man skall hugga veden, eller hur, Olle?
Jag lägger in lite bilder på värmekällor från Kreta.
Birgitta


Taverna Temenia i en liten bergsby ovanför Kandanos.


Methexis Taverna, Paleochora


Pandelis Taverna, Paleochora


Pizzeria Odyssevs, Paleochora. Övärldens godaste pizzor.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-02-23, 10:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Intressant läsning och fina bilder.Tack,tack
Monica
Samme hilsen fra meg, veldig interessant
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-02-26, 19:26
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Nu när träden är beskurna, veden omhändertagen så nu kommer nästa jobb.
Dags för gödsling:
Vi väljer ju ett ekologiskt alternativ som är kontrollerat organiskt. Kanske lite lyxit kan tyckas men om man jämför priserna så kommer dessa 4 säckar som vi köpte till 7 träd att kosta 32€ totalt.
Om vi köpt "kemigödning" så hade det kostat runt 25€, men denna "kemigödning" är starkare och kanske ger större skörd.




Vi sprider ut gödningen i en cirkel stor som trädets krona innan vi beskar träden

Sen gör jag en ytlig fräsning av jorden runt träden, startar ca en halvmeter från stammen för att ej skade ev. ytliga rötter.
Jag fräser inte hela området eftersom jag vill ha max vattenflöde vid regn där jag gödslat.

Så nu är olivträden klara för detta år, kommer bara att klippa bort lite rotskott som brukar komma under sommaren.

Eventuellt planterar vi 2 nya olivträd de närmaste veckorna.

Olle & Anna
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-02-26, 21:51
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: Beskärning av olivträden

Hej!
Tack för lektionen/och rätt val av gödning intressant, en liten undran kommer det att bli några oliver i år att skörda eller får ni vänta ett år till?
Rolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT