Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-03, 19:29
leneng leneng är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 6
Standard Bad i havet

vid vilken tid är det ok att ta sig ett bad i havet? Jag menar när är det 18 plus i havet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-03, 20:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bad i havet

Jag väntar nog ett bra tag än...men här finns det folk som badar året om, hemska tanke.Om du menar vilken tid på dygnet har jag ingen åsikt, skulle möjligen föredra eftermiddag och en termos med het choklad väntande på stranden, som vid simskolan hemma i Jämtland...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-07, 18:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Bad i havet

Citat:
Ursprungligen postat av leneng Visa inlägg
vid vilken tid är det ok att ta sig ett bad i havet? Jag menar när är det 18 plus i havet?
Det skiljer sig beroende på var i Grekland man är. I maj kan jag bada, även om jag är en badkruka. Blir inte långa dopp, men badbart är det.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-11, 21:16
meltemi meltemi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 129
Standard Sv: Bad i havet

Vi gillar att bada och helst när vattnet är mer än +25.
Nu ska vi ta sista minuten resa runt den 20 augusti, och sett resor till Lesbos. Men det påstås att vattnet är kallare där än andra öarna, även luften. Stämmer det???
Vi söker två veckors resa, då är det september när vi åker hem.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-11, 21:51
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Bad i havet

Lesvos är en stor ö med lite olika väder och havstemperaturer. Jag bor på östkusten ca 25 km norr om flyplatsen i Skala Mistegnon. Här har vi i år haft runt 30 grader dygnet runt de senaste fyra veckor och vattnet är möjligen någon grad kallare. I veckan besökta jag Eftalou på nordkusten utanför Molivos och där var vattnet något "kallare", men ändå minst 25 grader. I Molivos och Petra som ligger mer på västsidan brukar det vara som här på östkusten. På sydkusten där bland annat Plomari ligger kan det också vara några grader under den tempen vi har på östkusten. Normalt brukar vattentempen vara det samma i stort sett hela september som i augusti. Vinden på Lesvos kommer från norr vilket gör ön till ett bra semestermål. Även när det är över 35 grader hjälper vinden till och temperaturkänslan landar runt 30. De 17 år jag regelbundet besökt Lesvos och alltid bott på östra sidan har vädret varit behagligt. Sedan 5 år bor jag här från maj till oktober och badar varje dag i juni till september i behagligt vatten.
Jag tycker att svenska turister underskattar Lesvos. Det underliga är att för danska turister har det alltid varit tvärt om.
Välkommen hit!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-12, 09:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bad i havet

Claes jag tycker inte att svenska turister underskattar Lesvos. Alla jag pratade med när jag var där var mycket nöjda trots det dåliga vädret vi hade vid månadsskiftet maj-juni. Har lockat flera att åka dit i sommar och de var också jättenöjda. Ving har sålt bra om jag fattat det rätt och det enda negativa jag kan se för de lokala tavernorna och affärerna är om AI hotellen blir flera.

Levos ligger i norra Grekland så visst kan det vara lite svalare där än på de sydligast belägna öarna. Dock tycker jag att det bara är behagligt under sommaren. Ärligt talat vem trivs i mer än 30 grader egentligen. Jag har varit där tre ggr. Den första gången i september och vädret var strålande med oftast mellan 25-30 grader den andra gången kom jag ner i slutet av aug. Lite svalare några dagar det året med ett par regniga dagar. På Lesvos finns det dock så mycket att göra att de flesta klarar en regnig dag eller två. Sista resan var jag bara en vecka nu i år och kom hem den 5 juni. Det var det här århundrandets sämsta väder vid medelhavet men det är väl inget som ska hända igen fast vad vet man i dessa väder upp och ner tider.

Jag upplever Lesvos som en mindre blåsig ö än de öar som jag besökt i cykladerna och gillar väldigt mycket. För mig är det väldigt posistivt att det inte blåser så mycket men i år friskade det till rejält uppe vid borgen i Molyvos där jag bodde.

Grekerna i norra Grekland är enligt min personliga uppfattning lite lågmäldare och tystare än sina bröder och systrar längre söderut i landet. Inkastare har jag aldrig sett på Lesvos och befolkningen är otroligt trevlig. Maten är bland det bästa jag ätit i Grekland vilket kanske förklaras av att det är en stor jordbruksö.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-12, 09:35
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Bad i havet

Eva, jag vet att de svenska turister som kommer hit tycker om "min" ö. Jag uttryckte mig otydligt. Jag menar att det trots allt inte har funnits möjlighet att åka charter hit från Sverige under särskilt många år under 2000-talet. Det måste jag uppfatta som att efterfrågan har varit låg. Och det kan väl bara bero på att svenskarna underskattar ön.
I övrigt är jag helt överens med dig om Lesvos. Det förvånar naturligtvis ingen, eftersom jag valt att tillbringa varje sommarhalvår här sedan 2010.
Välkommen tillbaka Eva och alla ni andra som varit här och gillade ön. Till alla er som ännu inte prövat Lesvos. Gör det! Välkomna!!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-08-12, 11:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Bad i havet

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Det måste jag uppfatta som att efterfrågan har varit låg. Och det kan väl bara bero på att svenskarna underskattar ön.
Jag tror att många inte känner till Lesbos, och att det är därför efterfrågan inte är så stor. Det flesta åker till "kända" resmål.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-08-12, 13:53
meltemi meltemi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 129
Standard Sv: Bad i havet

Hej Claes och alla andra!
Nu har vi beställt en två veckors resa till Hotel Delfini i Molinos, (21aug).


Par frågor, om någon vet:
Är det okey att cykla från hotellet till Molinos + Petra, m.m.??
Hur långt är det till närmaste affär, supermarket???


Känner någon till hotellet?


Hur är trafiken + vägarna på Lesbos?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT