Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-05-30, 09:12
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Messinien & Laconia

Hur jag än pular och grejar med resrutten så får jag inte in Nafplion i den. Varken på dit eller hemresan. Det går inte an!
Nu börjar jag tröttna på allt planerande och velande hit och dit. Ju mer jag planerar desto mer vill jag se och desto fler platser vill jag åka till på Peleponessos. Skulle behöva ett par år där minst för att se allt jag vill se. Vilket faktiskt är allt från de stora attraktionerna till minsta skrymsle i minsta undanskymda by.
Har därför nu bestämt mig för att ta en flygbiljett till Aten. Hemresa eventuellt från Kalamata eller Aten. Avbokar alla förbokade hotell men
bokar några nätter i Nafplion på nervägen sen till Leonidion och därefter får jag väl se vars det bär hän.
Det ordnar sig nog med skridskor bara det blir is vetja

Senast redigerad av Thira den 2015-05-30 klockan 09:57.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-05-30, 11:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Messinien & Laconia

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Hur jag än pular och grejar med resrutten så får jag inte in Nafplion i den. Varken på dit eller hemresan. Det går inte an!
Nu börjar jag tröttna på allt planerande och velande hit och dit. Ju mer jag planerar desto mer vill jag se och desto fler platser vill jag åka till på Peleponessos. Skulle behöva ett par år där minst för att se allt jag vill se. Vilket faktiskt är allt från de stora attraktionerna till minsta skrymsle i minsta undanskymda by.
Har därför nu bestämt mig för att ta en flygbiljett till Aten. Hemresa eventuellt från Kalamata eller Aten. Avbokar alla förbokade hotell men
bokar några nätter i Nafplion på nervägen sen till Leonidion och därefter får jag väl se vars det bär hän.
Det ordnar sig nog med skridskor bara det blir is vetja
Hei Thira,

Hvis du bytte ut skøytene/skridskorna med r u l l e ski/ skridskor,
tror jeg det er større sjanse for at det ordner seg

For det gjør det helt sikkert, men å planlegge en loffing med buss på Peloponnes kan virkelig være en utfordring, spesielt om man vil litt på kryss og tvers

Vi har vært på Peloponnes en del ganger etterhvert, og det e r virkelig et "vakkert stykke Hellas" , med
m a n g e steder som frister

Vi har reist Oslo - Kalamata to ganger, flest ganger har vi reist Oslo - Athen og tatt buss til Kalamata/Kardamili, der vi har hatt "base"

En gang var vi på Chartertur og bodde i Koroni, veldig koselig by,
og to ganger har vi reist med buss fra Athen til vakre Nafplio

De stedene vi har besøkt, utenom basene våre, har vi reist til med leiebil, som jeg har lest ikke er aktuelt for deg.
Å bussloffe, har vi også har hatt lyst til, men det har ikke blitt noe av hittil!

Erfaringen vi fikk da vi skulle forflytte oss med buss, fra Napflio til Kardamili, har ikke satt fart på planene
Men det var i midten av oktober, regner med at det går busser oftere på den tiden du kommer

For oss var det greit at det tok tid, vi hadde 52 dager lang ferie, men om vi hadde en uke, eller to....

Vi reiste fra Nafplio kl 08.30, og byttet buss i Tripoli etter ca en time, så langt , så bra...
- men d e r ble vi l e n g e og ingen buss til Kalamata kom....

Om det hadde skjedd noe/ var en spesiell grunn til det vet jeg ikke, spurte stadig i billettluka/informasjonen, etterhvert fikk vi vite at vi måtte vente til ca kl 16, først da kom Athenbussen!
- og den korresponderer med buss videre til Kardamili, der ville vi være ca kl 19.15...., 1 0 timer og et kvarter etter vi forlot Nafplio....

Løsningen kom heldigvis litt før, det kom en buss til Messinia, der byttet vi og kom til Kalamata 15 minutter etter bussen til Kardamili hadde gått, de bussene korresponderte tydeligvis ikke....

Neste buss til Kardamili v a r den kl 18,..., det fristet oss ikke å være i Kalamata så lenge akkurat da!
Vi fant ut at vi fortjente de euroene det kostet å ta taxi, de ca 37 km, til vårt kjære Kardamili

Jeg skriver absolutt ikke dette for å "skremme" deg, Thira, men kanskje det kan være ok å få et eksempel?

Kunne det være en god ide å dele ønskene dine på to ferier?
Peloponnes venter på deg vet du

Lykke til med planlegging og gjennomføring, jeg vil følge spent med
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-05-30, 11:51
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Messinien & Laconia

Tack Kari,

Haha ja det är ett sjå detta. Jag har ju redan varit i Nafplio och rest runt lite i år däromkring men det finns så mkt mer jag vill se där. Och så är det Messinien och Mani som lockar ngt oerhört. Min plan 1 var ju att bara hålla mig där omkring. Men älskade ju Nafplion och Argolis med.
Äsch, tror jag försöker proppa in hela Peleponnessos på två veckor istället så behöver jag inte fundera mer sen. Hundra byar per dag med buss och så en litet byzantiskt slott eller några gamla pelare från antiken på det
Och nån strand i solnedgången förstås. Behöver inte bekymra mig om att boka några hotell då jag knappast kommer behöva säng eftersom jag inte hinner sova för allt resande. Det blir ju dessutom billigt och bra haha.

Nåja, det ordnar sig nog med allt varteftersom. Till Peleponessos ska jag och sen får vi se.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-05-30, 12:25
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Messinien & Laconia

Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-05-31, 13:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Messinien & Laconia

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Nu börjar jag tröttna på allt planerande och velande hit och dit. Ju mer jag planerar desto mer vill jag se och desto fler platser vill jag åka till på Peleponessos.
Exakt så kände jag också när jag började planera för Peleponessos. Jag gav upp. Om jag kommer iväg får det bli som det blir.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-06-03, 16:21
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 453
Standard Sv: Messinien & Laconia

Sommaren 2014 skulle vi också bussluffa omkring på Peloponnesos och försökte få ihop en reserutt med bussar men vi gav upp och bestämde enbart
första dygnen med förbokat hotell och tåget dit. Sedan insåg vi att hyrbil var enda chansen att på ett för oss smidigt sätt ta sig till dom platser vi ville besöka. Vi billuffade omkring i två veckor och ändå hann vi inte besöka dom platser vi hade med i planeringen. Å andra sidan upptäckte vi andra underbara platser som inte fanns med i rutten. Förstår att du inte tänker hyra bil men mitt råd, oavsett, är att inte planera för mycket. Gör som du skriver i ditt senaste inlägg; "får väl se vars det bär hän". Rätt.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-06-03, 16:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Messinien & Laconia

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
Gör som du skriver i ditt senaste inlägg; "får väl se vars det bär hän". Rätt.
Så ska jag också göra. Har inte heller hyrbil så det blir att åka dit bussarna går, och de blir säkert bra det också.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-06-03, 18:24
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Messinien & Laconia

Ja det ordnar sig la med skridskor bara det blir is som sagt.
Jag åkte ju buss i Argolis nu i grekisk påskas och det gick alldeles utmärkt. Så klart förlorar man tid jämfört med om man åker bil men faktum är att jag tror man upplever så mkt mer av landskapet när man åker buss. Och åhhh! Det landskapet är det vackraste landskap jag sett! Behöver inte alls fokusera på rätt väg eller på trafik utan kan sitta och filosofera genom rutan i godan ro. Inte heller behöver man oroa sig för mörkerkörningen. Jag litar till fullo på de grekiska busschaffisarna som säkerligen kan sina bergsvägar som sin egen ficka jämfört med oss turister.
Det är oerhört skönt att bara tänka att vi får se vars det bär. En viss oro dock för att inte hitta hotellrum är det. Men äsch det fixar sig det med. Får väl ta mig till nästa by då i värsta fall. Alternativt sova under en vinranka.

Senast redigerad av Thira den 2015-06-03 klockan 18:29.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-06-03, 19:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Messinien & Laconia

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Men äsch det fixar sig det med. Får väl ta mig till nästa by då i värsta fall. Alternativt sova under en vinranka.
Jag berättar hur det kan gå när jag har varit där.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-06-03, 22:55
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Messinien & Laconia

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag berättar hur det kan gå när jag har varit där.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-06-03, 23:10
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Messinien & Laconia

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Så ska jag också göra. Har inte heller hyrbil så det blir att åka dit bussarna går, och de blir säkert bra det också.
Du kliver väl av här hos mig
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-06-03, 23:13
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Messinien & Laconia

Det är omöjligt att se allt här under några veckor,finns så mycket underbart att se! Vi som har varit här över 10 år nu har fortfarande inte sett allt!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-06-04, 00:19
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Messinien & Laconia

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Det är omöjligt att se allt här under några veckor,finns så mycket underbart att se! Vi som har varit här över 10 år nu har fortfarande inte sett allt!
Självklart Anneli, jag skojade så klart när jag sa att jag skulle klämma in hela Peloponessos under några få veckor.
Otroligt vilket område det är. När man läser om det så hittar man bara mer och mer man vill veta och se. Så många intressanta platser och (efter det jag såg i Argolis)i ett så vackert landskap. Missar man Peloponessos så missar man något viktigt tror jag. Både rstetiskt, historiskt och kulturellt.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-06-04, 09:23
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 453
Standard Sv: Messinien & Laconia

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Självklart Anneli, jag skojade så klart när jag sa att jag skulle klämma in hela Peloponessos under några få veckor.
Otroligt vilket område det är. När man läser om det så hittar man bara mer och mer man vill veta och se. Så många intressanta platser och (efter det jag såg i Argolis)i ett så vackert landskap. Missar man Peloponessos så missar man något viktigt tror jag. Både rstetiskt, historiskt och kulturellt.
Sant som det är sagt. Verkligen värt att besöka.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-06-04, 09:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Messinien & Laconia

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Du kliver väl av här hos mig
Vi får se.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-06-15, 06:30
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Messinien & Laconia

Ja jag vet att jag minsann har svängt mig med fraser som "Jag ska inte planera så mycket för den här resan".
Men nu har verkligheten smugit sig på och när jag tänker efter så undrar jag, törs man verkligen åka obokat till lilla Kardamyli i juli. Är det någon som vet hur gott om rum det finns där?
Har förstått det som att det är litet men samtidigt att inte så många åker dit eftersom det ligger lite svårtillgängligt till, samt också att närbelägna Stoupa drar de allra flesta turisterna?

Om någon har tips på ett bra och billigt (allt är relativt) rum så tipsa gärna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT