Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kythera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-30, 14:09
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Kythira den glömda Ön ?

Hej !
Tänker här i forumet slå ett slag för Kithira. Denna Ö som tillhör Joniska Öarna, men har stor likhet med Kyladerna.
Jag har märkt att det inte är så många här som har besökt/besöker Ön. Det beror kanske att det är lite jobbigt att ta sig dit. Men det finns flera möjligheter. Enklast är Olympic Air som flyger dagligen. Enkel resa ca:400:- , tar 45 min.
Man kan även ta buss direkt från flygplatsen till terminal A,därifrån går bussarna till Peloponissos. Avg. till Githion över Sparta runt 15.00 dagl. Resan tar 4-5 tim.Från Githion till Kithira går båt nästan dagligen vid högsäsong. Från Githion kan man oxå ta bussen till Neapoli, som är en annan hamn som har daglig förbindelse med Kithira. Därifrån kan man även ta båt till Elafonissos , en pärla strax utanför Neapoli.

Ett bra alternativ är att hyra bil och köra till Neapoli. I Galatas på fastlandet mittemot Poros, kan man hyra, så slipper man köra genom hela Aten. Från Pireus till Poros med Fly Dolphin tar bara 1 tim. Poros-Galatas 5 min med taxibåt. Det går oxå att flyga till Chania och ta båten från Kissamos som ligger i närheten.


Var man skall bo på Kythira är en smaksak, men vi föredrar Kapsali på södra sidan. Dels för närheten till Choran (gångavstånd & mysig !) dels för det lugna läget . Kapsali har en hyfsad strand och kristallklart vatten.
Agia Pelagia som ligger Nö är ett annat populärt ställe att bo på. Där finns ett större utbud på boende.
http://i26.photobucket.com/albums/c1...afsson/097.jpg http://i26.photobucket.com/albums/c1...afsson/089.jpg
Med moppe kan man inom en timme nå den underbara stranden Kaladi , eller Afroditestranden (Ja hon uppsteg ur havet här oxå) !
http://i26.photobucket.com/albums/c1...afsson/069.jpg http://i26.photobucket.com/albums/c1...afsson/085.jpg
Marknaden i Potamos kan man gärna besöka, den inträffar varje söndag , och har så gjort sen urminnes tider.
Att sitta på torget och läppja på en frappe,( för övrigt den billigaste i Ö-världen 1,30 euro ) och studera folkvimmlet är obetalbart.
Ja det var bara lite om Kythira, och hur man tar sig dit. Vill någon ha tips om bra boende i Kapsali kan ni maila mig.
/Tom
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-30, 14:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Kythira den glömda Ön ?

Då förlängdes Ö-nskelistan även idag då

Den första bilden är fantastisk! Från vad fotar du???
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-30, 14:43
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kythira den glömda Ön ?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Då förlängdes Ö-nskelistan även idag då

Den första bilden är fantastisk! Från vad fotar du???
Hej !
Första bilden är från Kastrot uppe i Choran. Den vyn har man när man går från Kapsali upp till och ned från Choran !
/Tom
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-30, 16:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kythira den glömda Ön ?

Ja. listan blir lång på de drömresemål man sätter upp... Ska man gå efter Kalimeraomröstningen så har man ju några resor kvar...(Har varit på ca hälften av platserna)

Jag ser av bilderna att Kythira är lika vacker som musiken till filmen Voyage á Cythére..med musik av Eleni Karaindrou och i regi av Theo Angelopoulos. Den filmen har jag länge försökt att få tag på....

Vi måste försöka hinna ner så långt på Peloponnessos i sommar !

Musiken snurrar nu på min CD...underbar, dramatisk och vemodig!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-30, 17:24
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kythira den glömda Ön ?

Citat:
Citat:
Jag ser av bilderna att Kythira är lika vacker som musiken till filmen Voyage á Cythére..med musik av Eleni Karaindrou och i regi av Theo Angelopoulos. Den filmen har jag länge försökt att få tag på....

Hej !

Ja den filmen skulle jag vilja se, låten "Taxidi sta Kithira"
har jag med G. Dalares. Är det E Karaindrou som gjort den?
Undrar/Tom
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-30, 17:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kythira den glömda Ön ?

Citat:
Ursprungligen postat av Tom
låten "Taxidi sta Kithira"
har jag med G. Dalares. Är det E Karaindrou som gjort den?
Undrar/Tom
Ja på min skiva står det att hon gjort musiken...texten kanske är någon annan...

Lissi - som älskar Karaindrous musik! Har nog snart 10 cd med henne...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-03-30, 20:42
Joanna Joanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: London
Inlägg: 54
Standard Sv: Kythira den glömda Ön ?

Var på kythira förra påsken och det var helt underbart!!!
Hade aldrig hört on ön före min vän flyttade dit. Väldigt annorlunda till det grekland jag känner till men samtidigt samma generösa, öppna och glada greker som jag växt upp med i kykladerna.
Reommenderas varmt!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-03-30, 20:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kythira den glömda Ön ?

Visst är det där ett svenskt medelålders par slagit sig ner och startat olivoljeproduktion eller är det en annan ö? Systern till kvinnan var tidigare aktiv i forumet och TV 2 hade ett inslag om paret för några år sedan.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-03-30, 21:29
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kythira den glömda Ön ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Visst är det där ett svenskt medelålders par slagit sig ner och startat olivoljeproduktion eller är det en annan ö? Systern till kvinnan var tidigare aktiv i forumet och TV 2 hade ett inslag om paret för några år sedan.

Eva

Hej!
Du har helt rätt. Göran & Lalla Svanborg har bosatt sig på Ön. Paret har byggt ett helt underbart hus i sluttningen ner mot Agia Pelagia.
http://i26.photobucket.com/albums/c1...afsson/031.jpg
Dom arrenderar några olivodlingar, och tillverkar olja som säljs i Svergie.
http://i26.photobucket.com/albums/c1...afsson/034.jpg
Vi har vid ett par tillfälle hälsat på dem, mycket imponerad blir man.
Dom sålde hus och hem i Svergie, för att starta om på nytt på en Grekisk Ö. Hur många vågar de ?

/Tom
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-30, 21:49
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kythira den glömda Ön ?

[QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Joanna
Var på kythira förra påsken och det var helt underbart!!!
Hej Joanna!
Det var väl vi som hade lite kontakt här på forumet förra året ? Du jobbade då på Paros på sommaren eller hur ?
Ser nu att du bor i London,de är stora hopp!
Berätta !
/Tom
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-03-30, 22:00
Joanna Joanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: London
Inlägg: 54
Standard Sv: Kythira den glömda Ön ?

Huvudet på spiken Tom!
Hade lite problem med transport från athen till kithira eftersom det var både protomaia och påskdagen den 1 maj när jag kom till athen.
Kom till kifissia för att ta en buss till kalamata och sen en båt till kithira. I och med helgdagen gick inga bussar, så d blev helt snällt att ta in på hotell och flyga ut nästa dag. Var dock helt underbart, vi band kransar och grillade lamm och dansade hela kvällen!

Bodde här för 4 år sen och när jag bestämde mig för att 'växa upp' och börja plugga igen längtade jag tillbaka. Har varit en helt hysteriskt kall vinter men börjar verka vår de senaste veckorna. Underbart!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT