Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-04, 10:07
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Rättegång

Idag börjar rättegången. Calle Jansson har en grekisk försvarsadvokat.
Men vad skrämmande... om det Silbersky säger visar sig stämma.

Citat ur DN:
- Ni ska nog förvänta er en dramatisk rättegång. Materialet är betydligt starkare än både jag och Calle Jonssons familj varit medvetna om. Calle befinner sig i en betydligt bättre position nu än tidigare, säger Leif Silbersky.
(...)
- Det är polisen på Kos som har skött det här illa, säger han.
Men han vill inte svara på varför polisen skulle vilja sätta dit en 18-årig svensk turist för mordförsök på en 23-årig grekisk turist, bosatt i Thessaloniki.
- Jag har svaret, men jag behåller det till i morgon vid rättegången.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-04, 17:11
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Rättegång

När hände det här?

/Agapi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-04, 18:14
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Rättegång

2001... Calle Jonsson var på partyresa till Kos med några kompisar, blott 18 år gammal.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-04, 18:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rättegång

Vad jag inte förstår är varför Silbersky är där.

En åtalad får ju en advokat i det land han är åtalad i, nåt annat vore inte möjligt. Och så vitt man förstår av rapporterna i dag gör hans grekiske försvarare dessutom ett bra jobb.

Silbersky verkar mer vara med som manager och pressinformatör. Och familjen Jonsson har förmodligen fått gräva djupt i plånboken för hans insats - som dock inte alls är av juridisk natur.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-04, 21:14
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rättegång

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Vad jag inte förstår är varför Silbersky är där.
Han kanske är svåger till Calles mamma

Citat:
Silbersky verkar mer vara med som manager och pressinformatör. Och familjen Jonsson har förmodligen fått gräva djupt i plånboken för hans insats - som dock inte alls är av juridisk natur.
Han lär ju ha sagt att han är där för att stödja familjen under rättegången, och antagligen ger han nån slags trygghet och fungerar som rådgivare och "mellanhand" vid samtalen med försvarsadvokaten.
Och det är klart att det är enklare att låta honom svara på pressens frågor än att göra det själv. De tycker väl att han är värd pengarna får man hoppas
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-04-04, 21:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rättegång

Har sett tv-rapporteringen från rättegången i kväll - och sett nån jag känner

Visserligen gick bildsvepen snabbt. Men jag är nästan hundra på att den som tolkar åt CJ i rättssalen är en hotellportier som bott länge i Sverige och pratar bättre stockholmska än jag skulle göra, helt utan brytning. Han talar svenska lika bra som grekiska.

Blev lite glad när jag såg det där, för det visar att domstolen lagt sig vinn om att CJ ska göra sig förstådd - och själv förstå de frågor han får exakt. De tolkar jag hört i svenska rättssalar har oftast talat betydligt sämre svenska än den jag nyss, med största sannolikhet, såg i tv.

Men vad Greklandsvärlden är liten
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-05, 08:14
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Rättegång

Han lär ju ha sagt att han är där för att stödja familjen under rättegången, och antagligen ger han nån slags trygghet och fungerar som rådgivare och "mellanhand" vid samtalen med försvarsadvokaten.
Och det är klart att det är enklare att låta honom svara på pressens frågor än att göra det själv. De tycker väl att han är värd pengarna får man hoppas [/QUOTE]

Det är nog snarare att Silbersky gör detta "Probono" gratis med andra ord och just därför så sköter han pressen = Han får en massa uppmärksamhet
Och just anledningen pengar hur kommer det sig att familjen fått ett garanti lån av staten? Hur mycket pengar har killens familj som sitter fängslad i Madrid sen några år? Nåja vi har stött och blött denna Calle men mycket är det som är "konstigt"

Hälsningar Camilla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-04-05, 10:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rättegång

Gratis? Silbersky? Tillåt mig tvivla.

Om svenska staten hjälper medborgare som råkat illa ut i andra länder så tycker jag nog bara att det är bra.

Vem är det som sitter fängslad i Madrid? Målsägandens familj? Det kan knappast vara Sveriges sak att stödja dem.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-04-05, 13:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rättegång

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe
Hur kommer det sig att familjen fått ett garanti lån av staten? Hur mycket pengar har killens familj som sitter fängslad i Madrid sen några år?
Bestämmelserna om rättshjälp finns i Rättshjälpslagen och Rättshjälpsförordningen.
Kontakta Rättshjälpsnämnden så får du veta svaren på de frågorna.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-04-05, 14:26
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Rättegång

Sorry nu var jag nog lite otydlig..... Jo Silbersky gör ett antal "gratis mål" ( låter som om han lagar mat ) per år i vilka syften får ju stå för honom.
Grabben som sitter i Madrid är åtalad för att ha knuffat ner sin flickvän från en ballkon. Han har fortfarande inte fått någon rättegång och är nu inne på 3:e året. Vad jag ville peka på är att vi INTE behandlas lika som svenska medborgare. Och vad gäller rättshjälpen så har ju inte den något med att göra för ett statligt garanti lån! Vem får och varför? Men skit samma vilket min poäng ( något otydlig) är att vi behandlas olika, en del dömmer vi innan och andra förklarar vi oskyldiga...... Något luddigt men jag tror ni försår vad jag menar! Jag tänker inte göra någon långbänk av ämnet eftersom de har vi gjort förut.......

Hälsningar Camilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-04-05, 15:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rättegång

Madridhistorien hade jag missat men letade upp den nu. Hittade en Expressenartikel där det svenska ambassadrådet säger att de följer svenskens situation så gott de kan. Hoppas det är sant.

Får jag bara fråga lite mer om de där gratismålen som Silbersky tar på sig? Jag har bara aldrig hört talas om det. De enda rättegångar jag sett honom i har varit brottmål där staten betalar advokatkostnaderna.

Eftersom han nu inte har nån juridisk funktion på Rhodos utgick jag från att fam Jonsson betalar hans arbetstid.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-04-05, 15:31
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Rättegång

Får jag bara fråga lite mer om de där gratismålen som Silbersky tar på sig? Jag har bara aldrig hört talas om det. De enda rättegångar jag sett honom i har varit brottmål där staten betalar advokatkostnaderna.

Att ta en del gratis mål gör en del advokater kan inte säga exakt vilka men jag vet att även Althin gjort det. Syftet kan vara olika och jag vet att Silbersky har fått en del intern kritik eftersom han ofta tagit fall som genererat i uppmärksamhet i massmedia.

Hälsningar Camilla
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-04-05, 16:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rättegång

Jo, att advokater ibland tar gratisuppdrag vet jag. Jag har bara aldrig, mig veterligt, sett Silbersky göra det.

Jag vill för övrigt påpeka att jag inte kritiserar honom. Det är inte min avsikt. Silbersky har ryktet om sig att bara ta massmedialt stora mål och det har jag inget att invända mot, så länge han är yrkesskicklig. Och det är jag rätt övertygad om att han är.

I rätten - och i medierna - är han yvig, snacksalig och mästrande. MEN: han lyckas också hitta juridiskt finlir till nytta för sina klienter - han är alltså mycket kompetent.

Den bilden har jag fått av honom: han är en performer i rätten men bakom svadan döljs gedigen kunskap. Vid ett tillfälle kollade jag av den bilden med en nära vän som är advokat och som nyss sett honom i rätten - och hon bekräftade den faktiskt. Mycket snack - men också mycket verkstad.

Fast jag blir lite fundersam när jag nu ser honom uttala sig så positivt om den förmodade utgången för Calle Jonsson. Jag hoppas att han inser att han inte ska gjuta falskt hopp i en åtalad ung kille och hans familj, bara för att framstå som en förtroendeingivande expert i medierna.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-04-05, 16:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rättegång

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe
Att ta en del gratis mål gör en del advokater kan inte säga exakt vilka men jag vet att även Althin gjort det.
Jag har inga ingående kunskaper om Silberskys arbete, men det pinglade en klocka i minnet om nåt för några år sedan - och minsann hittade jag en artikel om saken!
http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10016671
Leif Silbersky och Thomas Ohlsson arbetade inledningsvis gratis för de terroriststämplade männens sak, när de inte fick något stöd från den svenska regeringen, säger artikeln.

Citat:
Syftet kan vara olika och jag vet att Silbersky har fått en del intern kritik eftersom han ofta tagit fall som genererat i uppmärksamhet i massmedia.
Ja säg den yrkeskår där det inte finns avundsjuka...



MEN jag förstår inte riktigt vad det har för betydelse i sammanhanget om LS jobbar gratis eller inte, och jag förstår inte heller vad det är som är "konstigt" med att alla inte behandlas lika. Vår värld är ju dessvärre inte rättvis, men en orättvisa får ju aldrig bli ett försvar för en annan orättvisa.
Inom sig har de flesta antaligen en känska av att någon är skyldig eller oskyldig. Som människa är det ju svårt att slå sig fri från sånna tankar. Men att CJ skulle ha dömts eller frikänts moraliskt i förväg, om det nu är det du antyder, och att det skulle ha påverkat det stöd han får av svenska staten, det låter för mig som en ganska osannolik slutsats.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-04-05, 20:05
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Rättegång

Rättegången avbröts idag av den knivskurne killens advokat, han begärde att Calles tröja skulle hämtas från Kos. DNA prover visar att blod från den knivskurne finns på tröjan.

Yvonne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-04-05, 21:29
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Rättegång

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
och jag förstår inte heller vad det är som är "konstigt" med att alla inte behandlas lika.
OK, nu kan jag inte "hålla" mej längre. I vårt land skrivs i, tror jag, grundlagen att alla ska behandlas lika, att vi är lika inför lagen Mycket märkligt, enligt min mening, eftersom de flesta straff som döms ut i samtliga instanser visar på något helt annat i praxis. Dock, det är skrivet. Alltså anser jag det vara MYCKET MÄRKLIGT och "konstigt" att människor i en s k rättsstat behandlas olika. Rättssäkerheten bygger ju på precis detta att alla SKA behandlas LIKA.
Vad gäller CJ hoppas jag bara att juridiken och rättssäkerheten får råda. Vad jag själv "tror" om det hela är totalt oväsentligt i sammanhanget. Juridik och tro hör mycket sällan ihop. Tro och känsla, eller "känna på sej", hör INTE hemma i en domstol. Det är väl ändå kompetenta jurister det handlar om och inte någon annan yrkeskategori

Birgitta, inte alltid nöjd med den sk rättssäkerheten
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-04-06, 08:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rättegång

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
I vårt land skrivs i, tror jag, grundlagen att alla ska behandlas lika, att vi är lika inför lagen. Mycket märkligt, enligt min mening, eftersom de flesta straff som döms ut i samtliga instanser visar på något helt annat i praxis. Dock, det är skrivet. Alltså anser jag det vara MYCKET MÄRKLIGT och "konstigt" att människor i en s k rättsstat behandlas olika. Rättssäkerheten bygger ju på precis detta att alla SKA behandlas LIKA.
Vad gäller CJ hoppas jag bara att juridiken och rättssäkerheten får råda. Vad jag själv "tror" om det hela är totalt oväsentligt i sammanhanget. Juridik och tro hör mycket sällan ihop. Tro och känsla, eller "känna på sej", hör INTE hemma i en domstol. Det är väl ändå kompetenta jurister det handlar om och inte någon annan yrkeskategori

Birgitta, inte alltid nöjd med den sk rättssäkerheten
Det var precis så som du säger Brige, jag menade.
Men det finns ju ingenting som tyder på att CJ inte har behandlats i enlighet med den svenska lagen. Han har inte fått några "juridiska förmåner" som det antyds.
Den "olika dom" han har fått här i Sverige är ju av enskilda människor som anser, tror eller känner på sig att han är skyldig eller oskyldig. Och det hör ju som du säger inte ihop med juridik.
Därför förstår jag inte heller vad som menas med att det är nåt "kontigt". Ett sånt uttalade bygger ju på moralisk dom, inte på juridisk. Juridiskt har han inte på något sätt särbehandlats av Svenska staten.

Det jag har reagerat på är ju, som jag sagt flera gånger förut, det sätt han har behandlades på av grekiska myndigheter INNAN rättegången. Där sattes rättsäkerheten verkligen ur spel - oavsett om han är skyldig eller inte.
Något som tyder på att han inte kommer att få en rättvis dom har i alla fall inte jag kunnat utläsa av det som framkommer i svenska media.
Ska man däremot gå på sin känsla, så tycker jag just nu det känns som om han kan komma att bli fälld för brottet, oavsett LS:s uttalanden.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-04-08, 17:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rättegång

Apropå Expressens tolkchock :

Eftersom jag orerat om tolken här vill jag bara berätta att den tolk som kritiseras i Expressen i dag INTE är samma person som jag känner. Uppenbarligen är de två som delat på uppdraget - när jag sett bilder från rättegången har antingen Expressen-mannen suttit på CJ:s vänstra sida - eller killen som jag känner på hans högra.

Om kritiken är riktig är det synd, eftersom den andra tolken är flytande på både grekiska och svenska.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT