Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-25, 10:52
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Förskott på rumsbokningar

Sitter i snövintern och planerar för septemberresan till Grekland. Har bokat
flyget t/r Athen för länge sedan. Tänkte ta oss till Milos, Sifnos och kanske någon mer ö. Båt och flygtider för sept. finns ju ännu inte på nätet, men lite boende kan man ju kolla. Hittade många roliga alternativ på
nätet. Skrev förfrågan till ett 15-tal på. Någon hade automatinfo om att man inte svarade på www-bokningar ännu.
Men det som förvånade mig mest var att de flesta nu ville ha 20 - 60%
av hyran i förskott.
Det är faktiskt första gången på 20 års Greklandsluffande som vi fått sådana krav. Kanske något hotell i Athen eller någon hotellkedja har begärt 20%.
Vad är detta, kan det bero på den ekonomiska oron eller ?
Rune
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-25, 11:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Förskott på rumsbokningar

Enligt en god vän, tillika Hotelllägare på Naxos, vill man "säkra" bokningen.
Ofta räcker det med visakortsuppgifter. Förskottsbetalning leder dock snarare tanken till att hotellet är i ekonomiskt trångmål i dessa för grekerna bistra ekonomiska tider.

Min vän hotellägaren drabbades tidigare av bokningar i attraktiva datum, där det sedan visade sig att gästen ej dök upp angivet datum. Då hade ägaren nödgats avvisa ett antal förfrågningar pg av att hotellet aktuellt datum var fullbokat. Ej så kul, det kan man ju ha full förståelse för.

Sett mot denna bakgrund ter det sig rimligt med en viss säkerhet i samband med förhandsbokningar.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-25, 11:29
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Förskott på rumsbokningar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Sett mot denna bakgrund ter det sig rimligt med en viss säkerhet i samband med förhandsbokningar.
Arne
Absolut! men 60%, det skickar skickar signal om obestånd tycker jag.
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-25, 11:38
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Förskott på rumsbokningar

Helt överens. Jag kan dock tillkännagiva att vi på alla våra fyra förbokade boenden inför vårens resa till kreta icke på något Hotell avkrävdes visauppgifter eller förskottsinbetalning.

Vad vi däremot erfor, det var hotellägarnas djupa tillfredsställse över att
kunna fylla bokningsliggaren med gäster flera månader innan säsongen ens startat. De låga priserna man äskade styrker helhetsintrycket av ett Grekland i kris.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-25, 15:21
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Förskott på rumsbokningar

Jovisst Arne, håller jag med dig om att Hotell ibland vill ha kortnr i förskott. I synnerhet när det är högsäsong. Men i mitten av september, när tom båtarna börjar
med höstturlista är det ju inte högsäsong. Mina förfrågningar har berört studios till
en pris av ca40-50Euro, så det är ju inga jättesummor jag pratar om. Det är bara det att företelsen är ny för mig, när det gäller Grekland. Har nästan alltid förbokat på vissa platser. Det är så skönt att slippa lägga tid på att knata runt och leta boende
som det första man gör. Har inte det jag bokat levt upp till vad de visar på internet, så har jag meddelat detta, och sökt annat boende.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-25, 15:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Förskott på rumsbokningar

September! Ja gäller det för/eftersäsong ska du absolut ej förhandsbetala.
Jag utgick från att det handlade om högsäsong.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-02-25, 16:36
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Förskott på rumsbokningar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
...vill man "säkra" bokningen. / Förskottsbetalning leder dock snarare tanken till att hotellet är i ekonomiskt trångmål i dessa för grekerna bistra ekonomiska tider.
Antalet besökare i Grekland, och därmed intäkterna, sjönk med omkring 20 % förra året enl tex Ekathimerini. Så det är nog många Taverna- och hotellägare som har det tufft ekonomiskt nu...

Att då få in lite kontanter tidigt på säsongen är nog frestande. Men det är också en viss fara för oss. Om stället går i putten innan vi kommer dit kan man stå där utan rum och dessutom förlora det man betalat i förskott!

Citat:
Min vän hotellägaren drabbades tidigare av bokningar i attraktiva datum, där det sedan visade sig att gästen ej dök upp angivet datum. Då hade ägaren nödgats avvisa ett antal förfrågningar pg av att hotellet aktuellt datum var fullbokat.
Det där är ett satans otyg vill jag påstå! Jag har många gånger hört besökare i Grekland berätta att man haft bokning någonstans men sedan ändrat färdväg och inte brytt sig om att informera hotellet. Och man har inte reflekterat över vilka problem och uteblivna inkomster man orsakat.

Jag förstår mycket väl att hotellägare idag vill ha tex Visanummer som säkerhet. Dock hade jag personligen varit mycket tveksam till att betala i förskott.

Citat:
Sett mot denna bakgrund ter det sig rimligt med en viss säkerhet i samband med förhandsbokningar.
Så rätt Arne...

Däremot om man är känd som pålitlig och återkommande gäst krävs ju sällan någon säkerhet vid bokning.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-07, 12:46
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 21
Standard Sv: Förskott på rumsbokningar

Hej!
Har just upplevt det samma. Men hotellägare vill även ha CVC koden. Lämnar jag ifrån mig allt det, kan han ju göra vad han vill. Jag har istället föreslagit att jag kan betala två nätter (av 6) i förskott, via banktransfer.
Han har svarat ok, men med allt skrivet lite torftigt, plötsligt blir jag tveksam till att det verkligen är hotellägaren jag har "på tråden", mail...
Kajsa
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT