Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2012-04-15, 09:08
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Snälla du jag har väl inte skrivit att du bor i Sikeå hamn. Var du bor struntar jag helt i.

Jag tycker att du borde be tyskarna om ursäkt för ditt arroganta sätt att tala om ett lands befolking. Jag har aldrig stött på att tyskar beskrivs som speciella vad nu nu lägger in i det ordet och inte heller att de kallas för herremän. Otroligt nedsättande och jag vet många greker som är ytterst glada för att tyskarna handlar i deras affärer eller bor på deras hotell. Tyskar är en stor och mycket köpstark turistgrupp i Grekland som grekerna verkligen skulle förlora på att missta. jag kommer att göra Janne uppmärksam på din kommentar om tyskarna.

Eva
Ja då blev man missförstådd igen! Jag har ingenting emot tyskar. Jag har tyska vänner och har besökt Tyskland och har besök av Tyskar nästan varje år. Men kunde inte låta bli att kommentera ditt inlägg, där du skriver att tyska barn blivit attackerade av grekiska barn. och att tyskar smutskastas av Greker. Det tycker jag också är nedsättande av Dej.
Härmed slutar jag att kommentera detta inlägg.
Svara med citat
  #122  
Gammal 2012-04-15, 11:32
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Jag tycker det blir spännande att höra "rapporter" från Grekland om hur läget ser ut i år. Det verkar ju som att Fysimera (trådskaparen) har ganska bra att göra med vandringar och annat på Kreta, och läste nyss att Arne och Birgitta bedömmer att Haris är ganska fullbelagt i Paleochora redan - det är ju otroligt glädjande att läsa!

Jag tror att Kreta, Rhodos och många större chartermål kommer att klara sig även i år, men det är ledsamt att läsa att alla (tror jag) danska resebyråer har lagt ner Kefalonia och många svenska tydligen droppar Lesvos - ingen bra tendens och mycket bekymrande för de många som är beroende av turism på dessa platser (och andra platser, som också blir drabbade).

Mycket kommer säkert också att bero på vilka signaler turisterna sänder efter att besöken och resorna nu börjar komma igång.
Ska, som sagt, bli spännande att följa.

Marianne - utan biljett till Grekland (som dock inte har ett dugg med krisen att göra), men med andra glada planer
Svara med citat
  #123  
Gammal 2012-04-15, 11:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av nekjam Visa inlägg
Ja då blev man missförstådd igen! Jag har ingenting emot tyskar. Jag har tyska vänner och har besökt Tyskland och har besök av Tyskar nästan varje år. Men kunde inte låta bli att kommentera ditt inlägg, där du skriver att tyska barn blivit attackerade av grekiska barn. och att tyskar smutskastas av Greker. Det tycker jag också är nedsättande av Dej.
Härmed slutar jag att kommentera detta inlägg.
En tysk pojke belv misshandlad på Kreta av en grekisk tonåring och det har förekommit enorma hatkampanjer i grekiska tidningar mot tyskar det var det jag refererade till. Som svar på Fysimeras undran över varför tyskarna säljer sina hus på Kreta framförde jag det som en hypotes.

Det var du som kallade tyskar ett "herrefolk" och inte jag. Din ton var otrevlig och arrogant i ditt inlägg där du citerade mig och då får du räkna med att bli bemött på liknande vis.

När man skriver om beteenden hos enskilda människor och referar det till en grupp människor ex av en viss nationalitet bidrar man till att förstärka den synen och föra ett stereotypt synsätt vidare. Vilket bidrar till fördomarna i ett samhälle.

Eva
Svara med citat
  #124  
Gammal 2012-04-25, 14:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har själv sett en enorm ökning av ryssar under senare år.
Jag citerar mig själv.

Enligt en artikel i dagens Ekathimerini kommer antalet ryssar som reser till Grekland i år öka med 30-40 % jämfört med 2011. Läs mer här...
Svara med citat
  #125  
Gammal 2012-04-25, 14:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Vad bra den turisttillströmningen behöver nog grekerna.

Eva
Svara med citat
  #126  
Gammal 2012-04-25, 15:11
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vad bra den turisttillströmningen behöver nog grekerna.

Eva
De flesta ryssar bor på AI-hotell...iaf på Kreta och Rhodos som jag har mest erfarenhet ifrån.
Svara med citat
  #127  
Gammal 2012-04-25, 16:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
De flesta ryssar bor på AI-hotell...iaf på Kreta och Rhodos som jag har mest erfarenhet ifrån.
Fast så många AI-hotell att det räcker till den här mängden ryssar finns nog inte.

Eva
Svara med citat
  #128  
Gammal 2012-04-25, 18:39
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
De flesta ryssar bor på AI-hotell...iaf på Kreta och Rhodos som jag har mest erfarenhet ifrån.
En taverna-ägare jag pratade med i Rethymnon förra året sa precis samma sak: att de ryska turisterna sällan besökte hans taverna utan föredrog att äta på hotellet. Han var med andra ord inte så förtjust i just dessa turister.
Svara med citat
  #129  
Gammal 2012-04-25, 20:59
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Glöm ej att Ryssarna är ovana att resa ej som vi Svenskar som rest på charter i kanske 50 år.
De som säljer resorna i Ryssland säljer ju förståss det som är mest ekonomisk för sin resebyrå.
Kanske lite hemsidor på Ryska direkt från Grekland skulle kunna stimulera ryssar att boka annat än AI.

Vet ej hur utbudet ser ut i Ryssland.

Ge Ryssarna ett antal år att lära sig resa och erbjud alternativ på rysska så kanske det kommer utan AI (allt ingår).

Olle
Vi hade i början april 6 personer från Estland i en blomstervandrings grupp underbara mäniskor.
Svara med citat
  #130  
Gammal 2012-04-25, 21:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Jag får antagligen på pälsen för detta inlägg, men när vi var i Parga häromåret och tog en båttur till Paxos så var det 4-6 ryssar ombord och det trodde absolut att de ägde båten De förde liv, bredde ut sig på massor av säten och en rysk madam la sig som en utvikningsflicka i fören med sina modiga 100 kg och skulle plåtas i sin bikini precis framför öppningen till den fina grotta vi hade hoppats på att få se....det var omöjligt att få en bild utan att hon var med...
T o m kaptenen var upprörd utav livet de förde...

På Tinos förra året fanns också ett gäng som på samma sätt trodde att de ägde serveringen vid Ag.Fokiasstranden och en del av själva stranden.
Om man är glad och skrattar är väl ok men de hörs verkligen HELA tiden och kör med serveringspersonalen på ett sätt som inte ser trevligt ut och som i alla fall inte LÅTER trevligt. Sen kan de ha hur mycket pengar som helst och är säkert jättebra kunder för alla i turistnäringen, men särskilt kul att ha nära om man söker lugn och ro var inte dessa.
Jag kanske bara har haft otur, men om de är lika högljudda i år så hoppas jag att de inte bor hos Nikoleta i alla fall Där bodde ett ryskt par när jag var där och man kan ju bara konstatera att man hörde när de var hemma

SJÄLVKLART är dessa bara dåliga representanter som just jag råkade på och det var förhoppningsvis bara otur. Det är många turister från olika länder som inte visar hänsyn inte bara dessa ryssar. Det handlar förmodligen bara om "kulturkrockar."

Lissi - som själv försöker visa hänsyn när jag är ute och reser.
Svara med citat
  #131  
Gammal 2012-04-26, 08:20
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Jodå, Lissi! Jag har sett Ryssar både i Indien (dom åker till Goa i horder för Yoga, meditation eller bara för att festa) och i Grekland. Dom är inte särskilt omtyckta även om dom spenderar en massa pengar just pga att "många" beter sig som om dom äger allt och alla, är ofta högljudda och ofta väldigt snorkiga! Och vissa är ju naturligtvis just på det här sättet, men många av dem har något slags komplex och det kan ta lite tid för dom att "öppna upp" och slappna av.. Jag hade ju creperie här på Santorini och såg fler och fler Ryssar komma till ön och till oss. Dom kom oftast in med buttra miner och var väldigt arroganta, MEN efter att ha pratat och skojat med dom ett tag slappnade dom av och blev som för förbytta! Jag tror helt enkelt att dom inte är vana att resa och känner sig osäkra på hur dom ska bete sig. Eller att dom helt enkelt är så där högljudda hemma också och inte anser själva att dom retar gallfeber på folk. Sedan finns det ju alltid rötägg inom varje nation men det har ju inte med folkslag att göra utan om uppväxt och lärdom av föräldrar och skola.

Jag tror Grekerna får lära sig att acceptera Ryssarna för dom är nog här för att stanna. Dom råkar bara vara väldigt annorlunda än oss...

Och jag tycker ofta att Asiater kan vara väldigt arroganta men där gäller ju precis samma sak. Vi måste helt enlelt lära oss hur dom fungerar..

Ingela
Svara med citat
  #132  
Gammal 2012-04-26, 10:31
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Er ikke russere som oss nordmenn/svensker, forskjellige?
Svara med citat
  #133  
Gammal 2012-04-26, 16:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Jag fick idag brev från Nikoleta på Tinos som berättade att i påskas var det inga bokningar alls hos henne mot förra året då det var fullt hus av mest greker...(och så vi 5 personer från Sverige)
Dåligt med bokningar ännu. Hon tror att grekerna avvaktar valet...
Så trist att höra. Jag kan bara föreställa mig hur dottern haft det på sitt flottare hotel

Lissi - som hoppas det vänder.
Svara med citat
  #134  
Gammal 2012-04-26, 18:42
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Kommer turister till Grekland i år??

Vad tråkigt att höra! Undrar om det är likadant överallt?
Svara med citat
  #135  
Gammal 2012-04-26, 19:03
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Er ikke russere som oss nordmenn/svensker, forskjellige?
Fårskalliga (= obegåvad, inskränkt, korkad)

Nu blev det kulturkrock på högsta nivå. Hoppas du har humor mouche.....
(Oj, vad jag har gjort bort mig när jag har "direktöversatt" vid andra tillfällen, fast mest när det gäller engelska.)
Svara med citat
  #136  
Gammal 2012-04-26, 20:35
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag fick idag brev från Nikoleta på Tinos som berättade att i påskas var det inga bokningar alls hos henne mot förra året då det var fullt hus av mest greker...(och så vi 5 personer från Sverige)
Dåligt med bokningar ännu. Hon tror att grekerna avvaktar valet...
Så trist att höra. Jag kan bara föreställa mig hur dottern haft det på sitt flottare hotelLissi - som hoppas det vänder.
Veldig trist å høre, Lissi, og jeg h å p e r virkelig det endrer seg

Men Tinos og andre øyer med en overvekt av greske turister blir kanskje hardest rammet nå ?
- selv om det å besøke kirken på Tinos har veldig høy prioritet blant grekerne
Svara med citat
  #137  
Gammal 2012-04-26, 20:42
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Fårskalliga (= obegåvad, inskränkt, korkad)

Nu blev det kulturkrock på högsta nivå. Hoppas du har humor mouche.....
(Oj, vad jag har gjort bort mig när jag har "direktöversatt" vid andra tillfällen, fast mest när det gäller engelska.)
Jada, og vant med at svenskar ikke forstår norsk! At svenskbaggar inte forstår et dugg (norska!).

Her på Kreta er folk (de jeg har snakket med) rimelig optimistiske og tror at det vil komme flere enn i fjor, og det ville jo være bra.
Svara med citat
  #138  
Gammal 2012-04-26, 20:47
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Her på Kreta er folk (de jeg har snakket med) rimelig optimistiske og tror at det vil komme flere enn i fjor
Det stemmer med mitt inntrykk fra Chania i mars
- det var virkelig så g o d t å se stillaser og hvordan det ble malt, "flikket" og pusset opp rundt i gamlebyen
Svara med citat
  #139  
Gammal 2012-04-26, 21:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Vice turistministern Nikitiadis (än så länge, vem vet om han finns kvar efter valet...) hade en del att berätta när han inledde valturnen i förra veckan. Bland annat har man ordnat att östeuropeer och ryssar och andra "bortifrån" ska kunna få visum med jättekort varsel, bland annat för att många vill besöka både Turkiet och Grekland på sin resa. Man tror att många kommer att resa ex Antalya+ Rodos eller Cesme+ Chios och andra alternativ. Man välkomnar dessa nya turister och tror , precis som några har skrivit i sina inlägg, att ryssarna kommer att bli vana resenärer och välja annat än AI nästa resa, eller så.

Sen har han lobbat för att RyanAir ska frekventera Grekland också i fortsättningen. Många på kalimera ogillar det bolaget, men det har gynnat en väldig massa människor som vill använda pengarna till lite mer än flygbiljetten.

Han jobbar för att bredda utbudet på attraktioner, typ agroturism, golfresor, antikresor, ortodoxa rundturer, språk, matlagning, fiske, jag det finns väldigt många idéer som kan få tillresande att göra lite mer än att bada och äta.

Vad detta lilla fina land, som jag är djupt förälskad i, behöver nu, är stabilitet så att man vågar börja investera igen, våga anställa folk igen, våga hoppas på bättre tider.
Turisterna är en oerhört viktig del i den processen, inte bara för att de kommer med valuta, utan för att de öppnar ögonen för folk här att det finns bättre sätt att administrera ett land. - Ni som kommer, prata med folk, lyssna och försök se folket utan fördomar, ifrågasätt sånt som verkar fel eller korkat, ge exempel på sånt som fungerar bra i ert hemland. Men ta det vackert...sparka inte på den som ligger...
Svara med citat
  #140  
Gammal 2012-04-27, 10:12
UGO UGO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 46
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Monica P.
Ditt inlägg igår 21:55, lysande skrivet.
Hälsar Ulf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT