Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-20, 21:29
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Hinner vi?

Hej,
vi landar den 11 juni kl. 11.30 i Aten med flyger från Köpenhamn. Om allt går enligt planerna alltså. 13.45 går det ett plan till Paros som vi gärna skulle vilja åka med, men hinner vi? Vi har dessutom 2 småttingar med oss (3 resp. 5 år) som inte är alltför snabba i fötterna.

Vi har inte tidigare varit på Atens flygplats så vi vet inte hur det ser ut. Är det långa avstånd mellan utrikes och inrikes? Går man eller tar man någon form av fordon? I hur god tid måste man checka in på inrikes?

Alla tips är välkomna innan/om vi bokar biljetterna till Paros.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-20, 22:17
Jayo Jayo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Skiathos
Inlägg: 73
Standard Re: Hinner vi?

Ni hinner om planen går enligt tabell. Checka in bagaget till er slutdestination så har ni inga problem.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-21, 10:31
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Re: Hinner vi?

Citat:
Ursprungligen postat av Jayo
Ni hinner om planen går enligt tabell. Checka in bagaget till er slutdestination så har ni inga problem.
Går ju inte att checka in bagaget till slutdestination? Lite beroende på vilket flygbolag du flyger samt med vem man flyger vidare med! Inrikes skall du checka in 1 timme innan! Men flyter allt enligt tidtabell borde ni hinna?

Camilla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-21, 15:48
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hinner vi?

Citat:
Ursprungligen postat av *Nicki*
Hej,
vi landar den 11 juni kl. 11.30 i Aten med flyger från Köpenhamn. Om allt går enligt planerna alltså. 13.45 går det ett plan till Paros som vi gärna skulle vilja åka med, men hinner vi?
11.30 i Athen låter som SAS? Då kan ni inte checka in bagaget till slutdestinationen. Men de gånger jag åkt den sträckan med SAS har de hållt tiden så att man kunnat ställa klockan efter dem...

När ni landat tar det ca 30, max 45 min innan ni har bagaget. Då är kl som mest 12.15. dvs ni har 1,5 tim på er att checka in till Paros.

När ni går ut ur ankomsthallen hamnar ni i en Lounch. Gå inte ut. Ta hissen där 1 vån upp så hamnar ni direkt i avgångshallen! Där finns ett antal stora svarta tavlor som visar alla avgångar och incheckningsdiskar. Leta rätt på Paros 13.45 och "Voila"...

Normalt sett bör ni hinna detta utan problem, och dessutom ta en första Amstel och snabblunch i avgångshallen innan nästa plan går.

Lycka till och ha en trevlig resa.

Peter
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-21, 19:52
Åsa H Åsa H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 8
Standard Sv: Hinner vi?

Hej!
Låter precis som vi...tom med två barn 3 och 5 år! Fast vi åker 3 veckor tidigare.
Olympic air ändrade sin restid så nu har vi bara 1.5h i Athen men jag tog kontakt med dem och de påstår att det skall räcka för oss trots kort tid. Vet inte vad vi gör annars vi tar det nödvändigaste i handbagaget så att vi klarar oss en dag utan bagage fall i fall.
Vilka öar skall ni till?
\\Åsa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-21, 21:58
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Hinner vi?

Tack för era svar!

Jag ska ringa till Olympic i Danmark och höra vad de säger. Fast till Åse verkar det ju som om det ska vara ok även om tiden blev knappare. det hade varit så skönt att komma ut redan under eftermiddagen.

Jag såg dessutom att man kan göra en e-incheckning. Undrar om det gäller oss också? I så fall borde man inte behöva vara 1 timme i förväg, eller hur?

Åse: Kul att fler med småbarn väljer att båtluffa. Våra vänner tycker inte vi är kloka och anser bara att vi skaffar oss extra problem. Å andra sidan sett så har de mig veterligt aldrig luffat och vet inte hur lätt/kul det faktiskt är.

Åse: kommer ni att stanna på Antiparos eller vilka planer har ni? Har du något hotell/lägenhet till ett bra pris som du kan rekommedera?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-03-22, 17:20
Jayo Jayo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Skiathos
Inlägg: 73
Standard Sv: Hinner vi?

För två månader sedan flög jag med KLM från Stockholm till Aten och sedan några timmar senare till Skiathos. Det var inga problem att checka in bagaget hela vägen, så varför skulle inte SAS kunna göra detta? Ring till bolaget ni åker med och fråga om detta!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-03-23, 02:46
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hinner vi?

Lågprisbiljetter tillåter normalt sett inte transfer-thru-bagage med de biljettpriserna. Jag har pratat med SAS om detta. Det ingår i "konceptet" att lågprisbiljetter inte ger någon service. Ingen mat, dricka eller annan service som bagagetransfer. Enbart transport från A till B... Resten får man ta hand om själv.

Du kanske hade billiga normalprisbiljetter där viss service ingår? Och min erfarenhet av KLM är att de har en betydligt högre servicegrad än vårt gamla SAS...

Peter
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-03-23, 08:29
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Hinner vi?

Tack för att många så många engagerar sig.

Vill också bara säga att vi åker inte med SAS utan med Sterling från Köpenhamn. Eftersom vi köpt lågprisbiljetter antar jag vi helt enkelt måste checka in vårt bagage även till Olympic.

*Nicki*
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-23, 12:18
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Hinner vi?

[QUOTE=*Nicki*]. Eftersom vi köpt lågprisbiljetter antar jag vi helt enkelt måste checka in vårt bagage även till Olympic.

Ring och fråga vetja för Sterling brukar inte vara omöjliga!

Camilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-03-23, 12:59
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Hinner vi?

Tack för alla svar!
Tyvärr är jag för sent ute. Igår kväll fanns biljetter kvar till flyget, idag fanns det inga kvar

Det blir till att ta båten.......nu hoppas jag bara att det kommer ett gäng snabbåtar att välja mellan

Är det förresten någon som vet om det brukar finnas snabbåt till Naxos? Såg att det fanns till Paros, men hittade ingen till Naxos.

*Nicki*
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-03-24, 20:20
Åsa H Åsa H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 8
Standard Sv: Hinner vi?

Hej!
Vi skall bo på Lillys Island på Antiparos för 39 Euro/natt för 4 sängar. Det är det enda stället vi bokat i förväg och tanken är att vi skall ta oss dit direkt första dagen. De har pool och tror det kan passa ffa vår 5 åriga dotter. Därefter blir det Naxos, Koufinissi eller Amorgos har vi tänkt men vi är öppna för alla förslag och det beror på båttider, vindar, humör etc.

Hem tänkte vi försöka ta oss till Rafina dagen innan vi flyger hem och bo på hotell där sista natten. Vi tänkte försöka undvika Pireaus.
Ha det trevligt!
\\Åsa
PS! Stod det Svedala?? Bodde mina första 19 år i Svedala...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT