Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #161  
Gammal 2012-07-03, 18:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Man kan inte bli klok på rapporteringen, det är sant. På Rodos är det kaos på flygplatsen och ökad turism från östra Europa, men hotell och handel är missnöjda ändå... När jag vill vara lite elak tycker jag att man överetablerat sig under många år och nu visar det sig i verkligheten,när byggen och etableringar ska betalas.

Min far var bonde, och ALDRIG nöjd med vädret. Samma tror jag gäller den här branchen.
Svara med citat
  #162  
Gammal 2012-07-05, 22:15
Åkersbergamamman Åkersbergamamman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Åkersberga
Inlägg: 19
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Håller helt med Lars!

Vi kommer just från en 3 veckors ö-luff, har varit på Paros, Koufonissi, Maxos och Santorini. Inte en enda gång har vi upplevt någon form av trängsel, undantaget Fira. Billiga rum, nästan tomma restauranger och Naossa i mitten av juni (dagen före omvalet) mer eller mindre som en spökstad. Några dagar efter valet en betydande skillnad, då kom en hel del folk men otroligt mycket mindre i jämförelse med för 2 år sedan vid samma tidpunkt. Mycket sorgligt!

Vi har inte vid något enda tillfälle haft problem med pengar, bankomater eller annat som kan härledas den grekiska krisen. I mitt tycke: Grekland har aldrig varit bättre!
Dock hade det varit trevligt med lite mer sällskap på Tavernorna... Så om man tvekar, sluta med det och boka biljett!
Svara med citat
  #163  
Gammal 2012-07-06, 15:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Åkersbergamamman Visa inlägg
Mycket sorgligt!
Ja, det är sorgligt.
Svara med citat
  #164  
Gammal 2012-07-07, 14:29
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Noen konkrete tall for juni:

http://ekathimerini.com/4dcgi/_w_art...07/2012_450981

Bildet er med andre ord nokså blandet, men for Kreta ser det forholdsvis bra ut!
Svara med citat
  #165  
Gammal 2012-07-08, 13:39
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Tavernor gapade tomma både i Paleochora, Loutro, Chora Sfakion och Georgiopoli.
Vi bodde på 4 ställen (Maleme, Paleochora, Loutro och Georgiopolis). På 3 av dessa var vi enda gästerna, på det fjärde (Maleme)...
Då har ni INTE bott där många andra skandinaver bor i Paleochora, för hos Haris Studios såg lika fullbokat ut när vi var i Paleochora förra månaden som alltid.
På populära tavernor som Ouzeria Pandelis var varenda bord upptaget varje kväll och likaså var den populära tavernan Odysseus välbesökt även i juni i år. Men flera av de normalt lite mindre besökta tavernorna kommer nog att få problem i år, ledsamt, verkligen ledsamt om de tvingas slå igen. En Super Market hade slagit igen och en annan såg ut att göra det inom mycket kort tid (de få varor man hade i butiken var utspridda på hyllorna för att fylla ut tomrummen så gott man kunde - mycket ledsamt att se!).

Citat:
Ursprungligen postat av Åkersbergamamman Visa inlägg
I mitt tycke: Grekland har aldrig varit bättre!
Dock hade det varit trevligt med lite mer sällskap på Tavernorna... Så om man tvekar, sluta med det och boka biljett!
Vi upplevde inte avsaknad av andra turister på de tavernor vi åt i juni (tyckte det var lagom), men jag håller med dig om att för oss som tycker om när det är lågsäsong, så är det perfekt att åka till Grekland nu. Grekland har inte varit bättre på länge - det är bara att åka iväg om man har möjlighet för det!

Senast redigerad av Marianne den 2012-07-08 klockan 14:36.
Svara med citat
  #166  
Gammal 2012-07-08, 18:05
Darkness Darkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Anderstorp
Inlägg: 26
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Kom till Santorini igår.. Det är mindre turister än vad det brukar vara.. På oxygen bar så pratade om att det är ca 30-40% mindre nu... Maj var bättre än nu i juli... Men humöret på dom är på topp . Trots att dom tjänar så mycket mindre nu.. En bartender tjänade innan runt 60€ på en dag.. Idag tjänar han 40€... Och alla jag har träffat vill vara kvar i eu..
Svara med citat
  #167  
Gammal 2012-07-08, 19:37
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Kom hem från Naxos för en vecka sen och har funderat lite över det här med tavernorna. Vissa var knökfulla varje kväll och andra hade bara ett fåtal gäster.
De som hade fullt var oftast de som var rekommenderade av resebolagen och här på Kalimera. Det är ju bra för dom men synd om alla andra. Om det inte var för dessa rekommendationer kanske fler restauranger skulle klara sig igenom krisen...

Katitzi
Svara med citat
  #168  
Gammal 2012-07-08, 19:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Vi försöker äta på flera olika ställen i år här på Tinos, inte bara de vanliga favoriterna. Alla ställen har bra mat ovi vill gynna flera.
Lissi
Svara med citat
  #169  
Gammal 2012-07-09, 19:55
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Kom hem från Naxos för en vecka sen och har funderat lite över det här med tavernorna. Vissa var knökfulla varje kväll och andra hade bara ett fåtal gäster.
De som hade fullt var oftast de som var rekommenderade av resebolagen och här på Kalimera. Det är ju bra för dom men synd om alla andra. Om det inte var för dessa rekommendationer kanske fler restauranger skulle klara sig igenom krisen...

Katitzi
Är benägen att hålla med Dig. Alla dessa rek. av den eller den tavernan. Javisst den kanske var bra den dagen det året. Men nu, ny ägare, ny kock osv., osv.
Det är tråkigt att se hur media styr oss. Har själv gått i fällan flera gånger. Den jag minns mest är den hos en av de som gör reklam för sig här på Kalimera och finns på Naxos. Men som sagt de hade kanske en dålig dag. Så tänk på detta nästa gång du tittar efter matställle. Be att få se in i köket för att se vad de bjuder på. Nekar de, så gå vidare.
Svara med citat
  #170  
Gammal 2012-07-17, 00:36
HåkanT HåkanT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lomma
Inlägg: 4
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Efter att nyligen ha kommit tillbaka från en 18-dagarsresa men bara återbesök på en ö, Naxos, kan jag inte tycka med den lilla jämförelsen att det var någon stor skillnad mot för fyra år sedan, rent subjektivt. Däremot pratade en del servitörer och hotellägare om en betydlig nedgång.
Svara med citat
  #171  
Gammal 2012-07-17, 09:21
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

De offisielle tallene hva angår antall turister til Hellas i år viser en betydelig nedgang i forhold til ifjor og særlig enkelte av de mindre øyene har sett en enorm nedgang. I ukene etter valget 17.juni så har antall bookinger vist oppgang. Har lett etter den ovesikten jeg så nylig, men finner den ikke i farten. Kommer tilbake hvis eller når jeg finner denne.
Svara med citat
  #172  
Gammal 2012-07-18, 10:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Det verkar som att turisterna hittar tillbaka till Grekland igen. I alla fall är det vad jag hör från flera hotellägare. Jag skulle boka rum andra veckan i september på ett pensionat jag bott på flera gånger. Till min stora förvåning var det fullt två veckor framåt, och de flesta gäster var tyskar. Pensionatet har drygt 20 rum, så det är inget litet ställe, ändå var det fullt. Kul!
Svara med citat
  #173  
Gammal 2012-07-18, 10:47
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Har sett rapporter at tyskerne er på vei tilbake til Hellas, men langt ifra i det antall som i tidligere år.

Utviklingen er egentlig helt som forventet siden det har vært nokså lite om Hellas i det siste, ingen har hatt vekslingsproblemer og været på våre breddegrader har ikke vært så mye å skryte av.

Manns minne er ikke lenge. Jeg pleier å si at det er maks en uke!

Og nå har varmebølgen i Hellas gitt seg.
Svara med citat
  #174  
Gammal 2012-07-22, 13:34
Tritogeneias avatar
Tritogeneia Tritogeneia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 10
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Vi reiser til Dodekanesene i morgen – hvordan ser det ut nå, dere som er ute eller akkurat har kommet hjem?
Svara med citat
  #175  
Gammal 2012-07-22, 16:22
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Tja, fast här i Plakias så är det mindre turister än vanligt så här års.
Märks på kvällarna då det visserligen är en hel del flanörer, men inte som det har varit. Tittar man in på Tavernorna så är de inte på långa vägar lika fulla som förr om åren.

En Taverna som jag särskilt noterat (men det gäller även andra) där det alltid brukar vara i det närmaste fullsatt varje kväll vid 20-tiden, har i år har minskat antalet bord men ändå har jag aldrig sett mer än ca hälften upptagna. En servitör mindre och kocken har till och med tid att komma ut ur köket och hjälpa till att plocka av borden då och då!

Bo
Svara med citat
  #176  
Gammal 2012-07-22, 16:36
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Här på Santorini har Tyskarna kommit tillbaka igen, har haft många Tyska kunder den senaste veckan!

Ingela
Svara med citat
  #177  
Gammal 2012-07-24, 07:04
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...07/2012_453445

Fler positiva signaler, flera sista minuten bokningar, Den intervjuvade avslutar med att "om det fortsätter som nu kommer det kanske inte bli så dålig turistsäsong" (antagligen sett från hans företags synvinkel men endå glada nyheter tycker jag )
Svara med citat
  #178  
Gammal 2012-07-26, 17:31
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Som jag även skrev på annan plats i forumet så känns det ödsligt på Sifnos nu. Förmodligen är det väl Atenare och Italienare som borde vara här nu men bara hade en tom plånbok då de skulle åka.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #179  
Gammal 2012-07-26, 21:44
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Här på Kreta har vi det fint i veckan vandrade vi från Agios Jannios - Krousias via Potamosplatån till Kallergi där Josef tog emot med kall öl och spagettibolones.
vandringen tog totalt 12 timmar och vi mötte endast en fåraherde.

Vad gäller taverner så är mitt intryck att de goda,prisvärda genuina tavernerna har folk.
Priserna har ej gått upp snarare ner.
Kanske det är sant att de sjuka fåglarna dör under kalla vintrar.
Kan detta betyda att det blir en viss "sanering" av utbudet?
Jag tycker mig se att de "BRA" ställena har folk och det gäller även hotellen.

Nu är det ju fullt med jobb så jag skriver ej så mycket och har ej laddat bilder men det kommer i höst.

Olle
Svara med citat
  #180  
Gammal 2012-07-31, 11:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Ekathimerini skriver idag att antalet ankommande med flyg minskade med 4,9 % de första sex månaderna jämfört med år 2011. Atens flygplats tappade 15 % medan Lesbos tappade hela 21,5 %. Araxos på Peloponessos ökade med hela 59,8 %.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT