Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2012-06-11, 15:56
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Kontanter

Tror inte heller det är några problem på de lite större öarna. Däremot var jag och min man på Folegandros förra veckan och där var båda automaterna tomma under 2,5 dygn innan "mannen från Ios" kom och fyllde på. Vi såg flera turister som fick "panik" när dom inte fick ut några pengar. Där är ju också väldigt få ställen som tar kort, inte ens färjebiljetter gick att köpa med kort. Vi har aldrig tidigare råkat ut för att automaterna varit tomma på Folegandros men vi har ändå alltid kontanter med för säkerhets skull när vi åker till mindre öar. Med hänvisning till vad någon av er skrev i ett tidigare inlägg om att ev grekerna tömmer sina konton. Det var massor av grekiska turister dom 2 första dagarna vi var där och sedan blev faktiskt automaterna tomma. Kan vara en slumpmen visst undrar man

//maji
Svara med citat
  #42  
Gammal 2012-06-11, 16:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kontanter

Förra gången jag besökte Folegandros var bankomaten tom i fem dagar. Vid första besöket på ön några år dessförinnan fanns det ingen bankomat.

Hoppas du i någon annan tråd eller i ett resebrev vill berätta om din resa.

Eva
Svara med citat
  #43  
Gammal 2012-06-13, 13:53
Jenkan72 Jenkan72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Vingåker
Inlägg: 2
Standard Kontanter

Är det någon som ganska nyligen har varit på Korfu och upplevt att det har varit problem att ta ut kontanter i automaterna eller betala med kort?

Vi är ett sällskap som skall åka till Korfu i slutet av augusti och bo i Agios Gordis och det känns inte så okej att gå runt med så mycket kontanter.
Har ju läst på en del ställen där de rekommenderar att man har med sig ordentligt med kontanter för att det kan bli problem. Men därför undrar man ju om det verkligen är så.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2012-06-13, 14:16
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kontanter

Det finns inga problem med att få ut kontanter i Grekland...har varit både på Kreta och Rhodos i år. Det är Forex som vill få dig att tro det så du växlar innan hos dem för att de ska tjäna pengar...

// Malin
Svara med citat
  #45  
Gammal 2012-06-13, 17:36
Christian Christian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 17
Standard Kontanter eller pengar i bankautomater

Hej,
bara 4 dagar kvar tills vi är i Skopelos. Ser verkligen fram mot lite sommar och sol.. men jag undrar lite hur det är med pengar och bankautomater där? Har fått rådet att ta med mera kontanter än vanligt. Någon menade att bankautomaterna kan vara tomma eller att de kanske inte fylls på som normalt. Är det någon som vet hur det ligger till och har varit där nyligen? Hur påverkas allt av valet 17 juni?
Svara med citat
  #46  
Gammal 2012-06-13, 17:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kontanter eller pengar i bankautomater

Men snälla du! Det är Forex som spökar. De vill naturligtvis att du tager ut massor av Euró inför din resa till Grekland. Detta baserat på att Forex vill ha ut maximalt med växlingsersättning!

Dock kvarstår faktum att alla bankomater i Grekland fungerar perfekt!

Arne
Svara med citat
  #47  
Gammal 2012-06-13, 20:36
Christian Christian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 17
Standard Sv: Kontanter eller pengar i bankautomater

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men snälla du! Det är Forex som spökar. De vill naturligtvis att du tager ut massor av Euró inför din resa till Grekland. Detta baserat på att Forex vill ha ut maximalt med växlingsersättning!

Dock kvarstår faktum att alla bankomater i Grekland fungerar perfekt!

Arne
Det har skrivits i tidningarna här hemma om att man bör ha kontanter, jag bor i Finland så euron är inga problem. Hoppas du har rätt!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2012-06-13, 20:45
elca elca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 48
Standard Sv: Kontanter eller pengar i bankautomater

Kom hem i lördags från Skopelos,,,härlig ö,,, inga problem alls att ta ut pengar och fanns ovanligt många ställen att ta ut på såg jag på denna lilla ö. Ha en härlig resa
Svara med citat
  #49  
Gammal 2012-06-13, 20:56
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Kontanter eller pengar i bankautomater

Fundera oxå över detta med kontanter. Gå med mkt pengar på sig är inget vidare. Nej Parga litar ja på att dem har i sina bankomater. Men va gör man då om dem ej fixar de , då står man där och ser sur.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2012-06-14, 08:49
Jenkan72 Jenkan72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Vingåker
Inlägg: 2
Standard Sv: Kontanter

Tack för snabbt svar!

Misstänkte att det kunde vara så, tyckte det var bäst att kolla med er som varit på plats istället
Svara med citat
  #51  
Gammal 2012-06-14, 11:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kontanter

Hitintills har det fungerat men hur det kommer att vara när ni ska resa får framtiden utvisa det kan nog inte ens kalimeras spågummor och gubbar sia om. Uttagen från grekiska banker har ökat kraftigt den senaste tiden mer om det kan du läsa om exepmpelvis här http://www.vk.se/649934/bankkonton-t...r-grekiskt-val

Eva
Svara med citat
  #52  
Gammal 2012-06-14, 12:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Kontanter

Affärsidkarna sätter nog fortfarande in sina dagskassor på bankerna hellre än att ha dem hemma i madrassen. Pengarna kommer att rotera som vanligt, även om en del privatpersoner tömmer sina bankkonton.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2012-06-15, 16:43
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Kontanter

Eftersom det är betydligt färre turister hittills denna sommar räcker pengarna i bankomaterna på småöarna längre än vanligt, dvs det är mindre risk att behöva vänta ett par dagar på att påfyllningsmannen ska komma med båt från en större ö. Forex har verkligen lyckats skrämma upp nordborna helt i onödan!
Våga
Svara med citat
  #54  
Gammal 2012-06-16, 00:16
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Hitintills har det fungerat men hur det kommer att vara när ni ska resa får framtiden utvisa det kan nog inte ens kalimeras spågummor och gubbar sia om. Uttagen från grekiska banker har ökat kraftigt den senaste tiden mer om det kan du läsa om exepmpelvis här http://www.vk.se/649934/bankkonton-t...r-grekiskt-val

Eva

Uttagen har ökat mycket på grund av att vi helt enkelt har mindre pengar att leva för nu, efter sänkta löner och övriga indragningar. Nu är man tvingad att ta till ev. sparpengar som kanske varit avsedda för bilinköp eller barnens studier.

//Kikh
Svara med citat
  #55  
Gammal 2012-06-16, 21:30
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Kontanter

Var på Forex och växlade pengar, fick också rådet att växla mer än jag hade tänk mig eftersom det inte skulle finnas pengar på bankomaterna, de kan då konsten att skrämmas.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2012-06-16, 23:16
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av sahar Visa inlägg
Var på Forex och växlade pengar, fick också rådet att växla mer än jag hade tänk mig eftersom det inte skulle finnas pengar på bankomaterna, de kan då konsten att skrämmas.
Har du lust att delge hur det lät när du växlade? Jag vet att det filas på en tidningsartikel angående Forex fula marknadsföringsknep och din erfarenhet kan eventuellt vara till hjälp i utformningen av artikeln.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2012-06-17, 12:54
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Kontanter

Enl Herr Dennis, vår gamle riksbankschef, måste eurosedlar stämplas om ifall Grekland, vid dagens val, vill gå tillbaka till drachmer...inga EURO får föras in eller ut ur landet vid sådant scenario...då ska man ju absolut INTE ha mycket kontanter med sig...då är det kort och uttag som gäller....om jag nu förstått detta rätt...?


//Maggan
Svara med citat
  #58  
Gammal 2012-06-17, 14:54
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kontanter

Nå vil jeg forslå at folk begynner å puste gjennom nesen, tre ganger dypt og deretter drikker et glass vann, eller to. Valget i dag vil ikke avgjøre om Hellas går ut av EU, eller ikke, om de innfører sin egen valuta (igjen) eller ikke, men hvem som skal sitte i deres parlament og hvem som kan danne et fungerende regjeringsalternativ, eller ikke.
Hva som derette skal skje vet vi ikke, hvordan forhandlinger med EU vil gå, og når, vet vi heller ikke, og innen vi vet noe mere så er sommeren over og vi er alle hjemme igjen!
Svara med citat
  #59  
Gammal 2012-06-17, 16:04
Åsa L Åsa L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 60
Standard Sv: Kontanter

Ta ut pengar var inga problem på Samos, däremot ville tex biluthyraren ha 130 e i kontant betalning. "varför ska jag ha pengarna på banken". Vi såg även flera leveranser till tavernor betalas med sedelbuntar.
Åsa
Svara med citat
  #60  
Gammal 2012-06-17, 17:19
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Kontanter

Jag minns inte ordagrant vad han sa men jag sa att jag hade halvpension på hotellet och kände att jag inte behövde ha med mig så mycket pengar då jag och barnen hade tänkt bara sola och bada, ville växla till motsvarande 6000 kronor för en vecka men på Forex sa de att det är bra att ha med sig lite mer och att det inte fanns några pengar i bankomaterna, att euro var en gångbar valuta och det var ingen fara om man växlade in en större summa än man tänkt för man kunde lätt växla tillbaka/använda euro. Jag växlade då motsvarande 7000 svenska kronor för säkerhetsskull.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT