Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Yannas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-05, 09:08
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard 1. Att flytta till Kreta som pensionär.

En blogg? Jag?

Jag hinner precis skriva den första texten i min nya blogghörna innan jag åker till mitt nya hem på Kreta. Vi hörs från Kreta nästa gång!

Jag flyttar, som nybliven pensionär den 1 juni, permanent till Rethymno på Kreta den 5 juni. Ingen onödig spilltid här inte! Jag är nyss fyllda 62 år och vill inte vänta till 65-67 år innan jag får min frihet att göra vad jag vill och njuta av livet medan jag kan och har hälsan i behåll. Vem vet hur många år man har på sig att njuta av livet som pensionär/passionär?

Ja, då ska jag alltså försöka prestera något i min nya blogghörna då! Jag som inte ens har kunnat åstadkomma ett resebrev från tidigare resor! Inte utan att jag kan känna ett stänk av prestationsångest, men faktum är ju att jag faktiskt skriver när jag själv har tid, när det händer något etc.

Jag inser också värdet av att dokumentera min flytt och vistelse till Kreta som passionär, både för min egen skull och för andra som har liknande drömmar om ett pensionärsliv i Grekland. Jag har ju själv fått många bra tips och råd och även hjälp med bostad från dem som redan tagit det stora steget att bosätta sig på Kreta, så då kanske jag i min tur också kan bidra med något med denna blogg!

Men vi börjar väl från början? Alltså det som har fört mig i mål som passionär på Kreta!


Kärlek vid första ögonkastet!

Ända sedan jag gjorde min första öluffning har mitt hjärta tillhört Grekland. Som en svensk tjej jag träffade på en taverna på Santorini så träffande sa. ”Detta är det närmaste paradiset vi har!”

Ungefär så här skrev jag i min resedagbok första dagen på min allra första öluff.

”Lördagen den 27 april 1996
Slutstationen för mitt första mål på resan är busstationen i Oia på Santorini. Jag kliver av på torget och tio steg från bussen ligger turistbyrån, där jag går in för att få ett rum. Jag säger att jag vill ha ett enkelrum och killen undrar om jag vill ha med utsikt och kunna laga mat själv. Det vill jag gärna och han erbjuder mig en studio med utsikt över kratern. Han har själv bott där under vintern, säger han. Det låter bra och jag frågar efter priset.
- 9.000 drachmer, säger han.
- Hur mycket blir det i svensk valuta? Undrar jag.
Han tar fram en miniräknare och får fram att det blir 257:-.
- Det är okey! Säger jag.
Innan vi går får han mitt pass. Så är det brukligt att göra har jag läst i Wilmas ”Öluffa i Grekland”.

Vi går genom smala gränder och nerför vindlande åsnetrappor. Det blir en balansgång med min tunga ryggsäck så det går inte snabbt. Men väl framme...vilken utsikt! Det är otroligt! Jag är äntligen här efter den långa planeringen på min allra första öluff i grekiska övärlden, det är knappt att jag fattar att jag är här. Jag är rusig av lycka, det bubblar i mig, jag är tårögd och det känns som jag har sockerdricka i blodådrorna! Det är ett magiskt ögonblick som etsat sig in i djupet av mitt hjärta, jag älskar dig Grekland!

Studion på Caldera Villas är en grotta och altanen hänger på klippkanten. Det är magnifikt! Det är spektakulärt. Hur kan en plats vara så här sagolikt vacker? Jag installerar mig och sätter mig på altanen och njuter av den otroliga utsikten och är fullständigt lycklig. Det här är ännu bättre än jag hade föreställt mig, än när jag satt hemma och planerade den här resan. Det blåser ganska mycket, men jag sitter i lä bakom en vitmålad klippvägg i en förlängning av altanen som ligger ett trappsteg ner och blir som en liten håla eller grop. Grotthuset har vitkalkade väggar. Fönster, dörrar och altanräcken är blåmålade. Som om inte allt detta är bra nog kommer pensionatsvärdinnan med ett glas Ouzo som välkomstdrink. Allt är inte bara precis som det ska vara, det är perfekt.”

Sedan denna första öluff har jag gjort många fler och vissa år har jag inte kunnat åka till Grekland alls, men drömmen om att en dag kunna bo på en grekisk ö har växt sig starkare för varje resa och nu fattar jag inte att det har kunnat gå så snabbt och att jag har haft sån tur med mina planer som jag har måst ändra flera gånger, för nu är jag äntligen i mål! Den 1 juni gick jag i pension och den 5 juni flyttar jag ner till mitt älskade Grekland!


Att hitta ”hem”

Fortsättning följer!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-05, 10:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: 1. Att flytta till Kreta som pensionär.

Ska bli roligt och intressant att följa din blogg. Dina första inlägg ger verkligen mersmak. Lycka till med allt.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-05, 12:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: 1. Att flytta till Kreta som pensionär.

Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-05, 16:50
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: 1. Att flytta till Kreta som pensionär.

Som repliken i "Mamma Mia". - Du lever min dröm!

Det ska bli kul att följa dig genom bloggen Yanna!

Lycka till med ditt nya liv!
Katitzi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT