Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-10-27, 23:18
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Lång tid i Grekland

Är det nån som vi som drömmer om en lång vistelse i Grekland när man har blivit pensionär?!
Några år dit är det ju..och nu verkar det puttas fram ännu längre Där sprack min plan.

Kan det va så att man önskar och planerar och när man väl är där tidsmässigt så orkar man inte?
Hur mycket man än vill dansa "Gangmanstyle" så strejkar redan knän o höfter💃 Bekvämligheten tar över.

Ser ofta på "En plats i solen". Unga engelska par köper fina lägenheter vid spanska solkusten för 80tusen pund för dom ska snart pensionera sig Vet i fn hur det funkar i England med pensionerna..
Då känner jag: Ja då köör vi! Jag vill att allt ska va så enkelt! Lägga ett bud för drömbostaden! Klart!
Häär ska vi njuta å bara vaaa!
När man sen börjar tänka efter...njeeää..det blir bara så jobbigt! Sälja huset, sakna familjen..mm.
Det är jobbigt att inte kunna välja!
Kanske nån annan har nån lösning på mina funderingar. Jo, Birgitta, du har lösningen. Du har ju ett enormt driv . Men den energin har inte jag😅
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2021-10-27 klockan 23:29.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-10-28, 04:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Lång tid i Grekland

Jo, jag drömmer om en längre vistelse i Grekland. Men inte att köpa eget hus eller så. För min del skulle jag hellre köra Birgittastyle. Har också börjat längta till att bli pensionär. Även som du, Kajja, så vet jag inte riktigt när det kan bli. Är företagare och bor ju i ett annat land så saker är ju lite annorlunda. Men problematiken är väl i grunden ändå densamma. För vår del, är vi friska, kan vi bli av med firman på ett vettigt sätt, har vi råd? Ja allt det där och så har ju det här med covid gjort att man blivit varse om att mycket kan ändras snabbt även när det gäller resandet.

För mig skulle en längre vistelse vara en månad. Att kunna variera och göra lite vad man vill av sin tid utan arbetslivets stress är det jag drömmer om just nu. Min man har alltid sagt att när vi slutar jobba vill han bo ett år i Lappland. Hur går det med Grekland då? Vi får nog kompromissa.

Allt detta betyder nog att jag har blivit gammal. För att vilja pensionera sig är ju lite galet?

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-10-28, 06:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Lång tid i Grekland

Kajja, jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa ett hus/lägenhet i Grekland. Det skulle vara alltför trassligt med advokathjälp inför köpet och mycket annat som det medför. Dessutom älskar jag så många öar som jag vill fortsatta åka till.

Det är också så att jag har börjat dras med en del sjukdomar. Då är Sverige ett suveränt land att bo i. Jag vill ta chansen nu att åka så mycket som möjligt jag kan och plånboken tillåter. Kanske det blir lite mindre öar som jag åker till nästa år. Men jag har inte kommit ifrån öluffar-åldern ännu! På denna 15-dagarsresa, som jag snart båtluffat färdigt på sydvästkusten kommer jag att tillbringa på 5 olika ställen. Och nu väntar en 5-veckorsresa i december-januari.



Utsikt från min studio i Paleochora just nu.

Birgitta.

Att jag klarar av detta öluffande är att det grekiska folket är så vänliga att hjälpa mig. Dom tar verkligen hand om äldre människor!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-10-28, 14:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Lång tid i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Är det nån som vi som drömmer om en lång vistelse i Grekland när man har blivit pensionär?!
Jag har aldrig tänkt tanken att köpa hus eller lägenhet i Grekland. Det skulle inte vara samma sak som att vara där på semester. Att köpa är krångligt värre, så bättre vore ju att långtidshyra, men inte heller det är jag intresserad av. Nu när jag blir äldre och skruttigare vill jag ha nära till svensk sjukvård, och allt annat som kan tänkas behövas i framtiden.

Vi har gjort flera långresor i Grekland, bland annat två sex-månaders-resor. De har varit helt fantastiskt, men i dag skulle jag inte orka med det. Jag är så nöjd med livet hemma och mina ”korta” resor till Grekland, så så får det bli även i framtiden.

Jag har inte lång tid kvar tills pensioneringen, men jag kommer fortsätta att jobba ändå.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-10-28, 19:11
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Lång tid i Grekland

Det är två olika liv man lever, om reser som turist eller som långtidsboende. För mig som "åldrad", men utan större kroppsliga problem kan jag inte tänka mig bara några få semesterveckor. Dagarna räcker inte för alla upplevelser, som bara väller över oss! Varje ny dag är en upplevelse, oftast positiv men den kan även vara omvälvande och oförklarlig! Som långtidsboende blir det inte solandet och badandet som kommer i första hand, utan det sociala livet utanför dörren.
Efter 27 år som husägare är vi nöjda över vårt beslut år 1994. Vi har fortfarande huset kvar, dock kvalitetsförbättrat och vi tänker stanna kvar även denna vinter. De investerade pengarna finns kvar och vi har fått lära oss mycket om grekisk byråkrati m.m. Lärdom kan vara bra liksom språket.
Idag skulle jag inte (vid min ålder) satsa på ett eget hus, utan hyra en lägenhet i ett område, som jag vet att jag trivs i. Efter provår kanske långtidskontrakt.
Som turist är det få som hinner lära känna semestervännerna mer än i baren eller på tavernan. Var inte feg. Vi har bara ett liv!
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-10-28, 20:17
perlen perlen är uppkopplad nu
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Lång tid i Grekland

Vi har en dröm som vi ofta pratar om och det är ”när vi ska köpa en enkelbiljett till Grekland” det vi längtar efter är att åka till Grekland och inte i förväg ha bestämt vart vi ska åka härnäst och hur länge vi ska vara på varje ö och att vi ska vara borta så länge vi vill. Innan den dagen kommer ska jag operera mina höfter och särbon ska gå i pension så det dröjer ett tag tills vi kan göra det och tills dess blir det septemberresa för oss och kanske någon vecka på våren för mej. Vi eller kanske mest jag har en lång önskelista på vart jag vill att vi ska åka det är bla annat flera av öarna i Dodekaneserna där vi inte varit så mycket. Tills den här dagen kommer så drömmer vi om den här resan och gör våra kortare Greklandsresa och njuter av vackra Sverige bl a i vår sommarstuga
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-10-28, 22:06
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 183
Standard Sv: Lång tid i Grekland

Som jag drömde...om att få leva ett "grekiskt" liv på en av alla de platser som jag/vi känt oss så hemma på! Men, som i de flesta fall, kom själva livet emellan och satte krokben... En diagnos och makens absoluta nej till annat än semesterresor. Vissa saker kan inte ignoreras, suck!
Catlady, som dock fortfarande drömmer......
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-10-29, 17:24
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Lång tid i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Är det nån som vi som drömmer om en lång vistelse i Grekland när man har blivit pensionär?!
Nej, inte längre än de 3-4 veckorna vi normalt stannar. Däremot hoppas jag vi får råd att resa oftare nu när vi inte måste följa skolåret längre. Då kan det nog bli fler ställen att upptäcka.

Jag har fått frågan om vi inte tänker skaffa något eget på Karpathos och tillbringa vintrarna där eftersom det är dit vi oftast reser, men det har jag ingen lust med. Dels blir ett eget boende fyllt av krav, som man slipper när man bor på hotell. Det kommer att kännas som ett tvång att åka ner, i stället för en förväntan. (Det är av samma anledning jag inte har behålit den sommarstuga jag ärvde efter min mamma. Då skulle jag känna kravet att resa dit så snart jag är ledig, att klippa gräs och att hålla stugan i ordning förutom de kostnader det skulle medföra ... nej, då hyr jag hellre en stuga för någon vecka om jag känner för det.)

Och dels har vi ett aktivt vinterliv som är viktigt för oss. Måndag - onsdag - fredag går vi till gymmet, tisdag - torsdag simmar vi. Vi sjunger i kör, jag tar gitarrlektioner och så åker vi och träffar barnbarnet. Sen tillbringar jag rätt mycket tid i mitt syrum, och att ta symaskinerna med alla tillbehör ner till Grekland är ogörligt. Att sitta på Karpathos hela vintern skulle inte alls bli lika aktivt. Det finns gränser för hur mycket man orkar vila ...

Sen är det ju det sorgsna faktum att vi inte blir yngre någon av oss, och båda har vi en radda sjukdomar som ställer till det. Så vi är nöjda om vi får råd att åka ner någon gång per år.

Karin
skröplig
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-10-29, 17:55
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 517
Standard Sv: Lång tid i Grekland

Långtidshyra eller köpa? Näe, men gärna flyg ner utan bestämt hemresedatum. Grekiska fastlandet lockar, men då måste man ha bil för att ta sig runt och upptäcka nya platser. Öluffa, ja det har vi gjort, men det finns ju hur många öar som helst att utforska. Och så har vi ju hus och odlingar hemma som man inte kan begära att någon snäll granne ska orka se till. Sälja huset, flytta till lägenhet, nej det känns inte heller rätt. Så det får väl bli som förut, några veckor i september när det lugnat ner sig på odlingsfronten. Nästa år, ja då måste det bara bli en resa annars går vi under
Kerstin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-10-30, 02:26
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Lång tid i Grekland

Jag har tillgång till gratis boende på Rhodos när jag vill. Men sommarn är för het och vintern för kall inomhus. Två månader vår och höst är lagom. Säger som Karin, att det är mycket jag inte vill missa här hemma. Älskar vintern och hoppas på mycket snö att rumla runt i.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-10-30, 10:32
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Lång tid i Grekland

När vi i åkte ner den 31:a augusti hade vi bara enkelbiljetter. Den här gången blev det sex veckor - Aten, Pireus, Tilos, Nisyros, Rhodos. Att köpa hus har aldrig varit aktuellt då vi vill uppleva fler öar/platser och inte bara vara bunden vid en plats.

Hade tidigare funderingar på Aten i december, men har bestämt oss för att vänta till 2022. Nu får vi i stället se fram emot konserten med Dimitris Basis i Stockholm den 12:e december.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-11-02, 23:10
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Lång tid i Grekland

"Anländer den 3e september vid 23-tiden. Betalar taximannen som säger: Welcome to Greece and your home, och ger maken en hig five och skrattar. Jag blir orolig. Var det ett ironiskt skratt?
Det är mörkt men varmt. Försöker fokusera på den steniga gången mot huset.
En hund börjar skälla när vi rör oss i mörkret. Maken lyser med ficklampan. Där är dörren!
Nyckeln i låset och vrider om. Dörren öppnas en decimeter..sen är det stopp!
En stor sten ligger uppkäftigt och envist förhindrande för intrång, för säkerhets skull, tydligen. Oj! Se där..Vitavespan som vi bokade är på plats och väntar ivrigt på utflykter!
Det lilla stenhuset välkomnar oss omringat med citronträd och doftande växter.
Jag omfamnar hela altet!

Väl inne lyser vi med ficklampan efter en ljusknapp. Pang! Där var den! Vi ser ett bord i ...ja det måste va köket.. En vas med ljuvligt mörkrosa Boganvilla välkomnar oss och en handskriven lapp. "Welcome swedish lady and husband. I bring you bread, coffie, eggs and cheece tomorrow so you can start visit. In fridge is beer, whater and ouzo. See you in morning, Alexa"
Kan knappt somna. Är så himla lycklig! Vet att när jag vaknar så är det bara första dan av runt 90 härliga kvar här på Kreta. Vi bor högt upp i gamla delen av Agia Marina och varje morgon kommer jag att se havet"

Det var lite så jag menade med lång tid i Grekland
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2021-11-02 klockan 23:32.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-11-03, 11:00
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Lång tid i Grekland

En plats i solen på tv har mycket Grekland nu i slutet på veckan
Skopolos, Kreta, Kefalonia o Paros
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-11-03, 11:14
Farmony Farmony är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2015
Ort: Nynäshamn
Inlägg: 707
Standard Sv: Lång tid i Grekland



Åh, drömma kan man ju alltid göra - det kostar ju inget
Kommer osökt att tänka på Beppe Wolgers underbara bok "Ur en kos dagbok" : "Drömde, drömde, rymde..." flabb

"En plats i solen" brukar jag inte titta på, det handlar nästa alltid om Spanien .
Tack för tipset!

/Ulla
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-11-03, 11:52
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Lång tid i Grekland

"En plats i solen" skall jag också titta på idag. Lär handla om ett par som söker bostad i Kefalonia.

/ Anne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-11-04, 01:06
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 183
Standard Sv: Lång tid i Grekland

Kajja, du beskriver det så bra, just så! Litet hus med citronträd utanför och en härlig veranda täckt med bogainvillea .....
Skulle dock önska tre ändringar: "white wine and water in fridge", lilla bilen utanför och huset ligger i/straxt utanför Paleochora eller Pigadia.....
Catlady, som drömmer och längtar.......
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-11-04, 05:12
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Lång tid i Grekland

Kajja, jag skulle också kunna tänka mig 3 månader i Grekland (även om jag tidigare skrev att en månad betyder en lång vistelse för mig). Just Kreta skulle ju vara perfekt, men jag skulle nog kunna tänka mig något annat också. T.ex. Peloponnesos. För tillfället drömmer jag mig bara bort, men även det känns bra i brist på bättre.

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT