Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-13, 16:53
snorklar´n snorklar´n är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 36
Standard Bo i Skala eller Lassi?

Hej

Familj med en 12-åring och en 16-åring funderar på Kefalonia.
Bor vi bäst i Skala eller Lassi? Är Skala för litet, för lugnt?
Är Lassi bra då det är nära huvudstaden?
För att göra utflykter var är det då bästa utgångsläget att bo i?
Är Kefalonia hisnande kuperade vägar? Var på Kefalonia är det värst stup?
Vad säger ni som varit där?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-13, 19:50
jonasw jonasw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Knivsta
Inlägg: 65
Standard Sv: Bo i Skala eller Lassi?

Var på Kefalonia förra sommaren med mina barn 10 och 14. Både Lassi och Skala är traditionella badorter med främst hotell lite turistaffärer och ett antal barer och tavernor. Snyggt och prydligt med fina stränder. Såg inget negativt på något av ställena.
I valet mellan Lassi och Skala skulle jag föreslå Lassi. Främst med tanke på att ni vill göra utflykter. Skala är rätt ocentralt. Långa transporter till de lite mer spännande ställena.
Vägarna är väldigt bra på ön. Lite serpentiner är det om man åker rakt över ön från Argostoli till Sami. Det går säkert att leta rätt på mindre vägar uppe i bergen om man letar mer spänning.
Om man åker vägen längs kusten förbi Myrtos Beach mot Assos stupar det rätt brant ner mot havet på sina ställen. De syns ju om inte annat på alla foton som finns på den beachen.
Ha det så bra på Kefalonia. Ni kommer säkert trivas.
/Jonas
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-16, 16:54
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Bo i Skala eller Lassi?

Personligen så gillar jag Skala bättre än Lassi.
Lassi är en typisk turistort. Stranden full med folk, i alla fall när vi var där i augusti för några år sedan. Ingen bra snorkling från sandstränderna.
Vi gillade östkusten bättre. Klarare vatten och inte så trångt på stranden.
Visst Skala ligger lite "off" och är väldigt lugnt men jag hade valt det i alla fall.

Fast egentligen gillar jag Lefkas bättre. Kanske p.g.a att vi hamnade på ett hotell på Kefalonia i området som Apollo kallar Svoronata. Dålig strand, nästan inga tavernor och flygplanen susande över huvudet!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-17, 07:42
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Bo i Skala eller Lassi?

Hej! Jag har aldrig haft boende i varken Lassi eller Skala men därimot har jag haft Argostoli som utgångsort på den 14 ggr jag besökt Kefalonia. Skala är en ort på södra sidan av ön med bra bad som jag gärna besöker men orten är rätt ocentral. Lassi är mer en större turistort än Skala och ca. 3 km från Argostoli vilket medför att den orten är mer centralt belägen. Det är också mer badande gäster från hotellen. Så med din familj så föreslår jag att ni bor i Lassi. Kefalonia är en stor ö och här finns verkligen höjder och vyer att beskåda. När det gäller branta stup så finns det många på vägen mellan Argostoli och Assos. Numera är vägarna på Kefalonia mycket bra och trafiken på landsbyggden är helt OK i jämförelse med trafiken i Argostoli som kan vara rätt stressane i vissa tider. Skall ni få ut något mer än bara att bada så är det en rekomendation att hyra en bil några dagar och besöka många intressanta platser på ön.

HÄlsningar PANAKAKIS
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-22, 08:18
snorklar´n snorklar´n är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 36
Standard Sv: Bo i Skala eller Lassi?

Tack så jättemycket för bra svar. Hittade tyvärr inget bra boende, så vi hoppas på Kefalonia nästa år. Milos lockar också, men Kefalonia är enklare att ta sig till och det går ju charter dit.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT