Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-08-06, 17:13
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

[quote=Eva L;216390
Albanierna har länge levt under mycket svåra förhållanden och under årtionden var befolkningen isolerade från omvärlden och levde i en hård diktatur och enpartistat. Det kan säkert innebära svåra problem vid anpassningen till ett annat samhälle.

Jag tycker inte att dina krav är rimliga på de som jobbar i Grekland och det är upp till arbetsgivarna att ställa krav på sin arbetskraft. Helt krasst tror jag att de flesta greker som anställer utländska städerskor vill ha bra, billig arbetskraft som inte ställer några som helst krav på rimliga arbetstider etc. Att de skulle få fast anställning är en utopi hur duktiga de än är. Fast anställning existerar knappt inom turistnäringen ens för grekerna själva.

Eva[/quote]

Ja, de svåra förhållandena påverkar säkert Albaniernas anpassning till västerländska samhällen. Men det här fallet som jag beskrev att städerskan visade att hon ville få mer i dricks (trots att det är frivilligt att ge dricks och hon fick ju 4 euro för tre städningar) aldrig inträffade i andra länder trots att jag träffade turkiska, indiska, arabiska och kinesiska städerskor. Och det var då inga västerländska länder. Jag brukar lämna dricks för bra städning och aldrig fick jag höra några kommentarer om det var från en eller två personer i rummet. Alla tackade och bugade och visade att de var nöjda oavsett hur mycket de fick. Den här albanska städerskan förstörde tillfälligt min trevliga stämning när jag vistades i rummet mitt på dagen. Kanske nästa gång säger jag till en utländsk städerska i rummet att hon ska komma senare med avsikte att då jag är inte på rummet och inte kommer att höra dumma frågor för det tycker jag är jobbigt. Och därför tycker jag att även städare (de har ju också med människor att göra) borde vara anpassade till sina nya arbetsplatser. Jag har ingen lust att uppleva den här situationen igen.

Om det inte skulle gälla fast anställning då kan det också gälla omanställning nästa säsong eller anställning på en annan arbetsplats. Rykten om arbetarna vanligen sprids och det krävs ofta bra referenser för att få anställning på nästa arbetsplats. Så är livet bara. Så därför är det bra att sköta sig bra på sin nuvarande arbetsplats och bry sig om kunder. Det handlar ju om jag eller en annan vill bo där nästa sommar.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT