Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-30, 18:53
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Bokat!

Äntligen bokat, nu blir det en ny ö att bekanta sig med . Bokat en ospecad resa till Kefalonia som går av stapeln om 2 veckor. Jag har svårt att bestämma mig vad som är roligast, att veta plats och hotell innan eller att inte veta? Alltid lika spännande att få veta på plats var man ska bo!
I vilket fall så är det en kul period innan avresa, beställa och läsa Jannes e-guide, dammsuga detta forum på info, kolla google earth, osv osv.
Längtar redan.
Nu vill min dotter att jag ska lägga in alla möjliga smileys, här kommer dom...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-31, 10:09
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Bokat!

Det är bara att gratulera till ett bra val av Ö

PANAKAKIS
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-31, 11:35
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Bokat!

Instämmer helt med föregående inlägg ....

//C@nny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-01, 08:40
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Bokat!

Tack, C@nny och PANAKAKIS. Ju mer jag läser på desto mer övertygad blir jag att det här är ett mycket bra resmål . Så många stränder och andra sevärdheter och bara 1 vecka . Om det här bara blir i närheten så bra som det verkar så blir det nog inte sista resan vi gör till Kefalonia. Jag är lite Lefkas frälst och den här ön verkar ju ha stränder som matchar plus att det finns mer av andra sevärdheter!
Vilken strand skulle ni rekommendera med följande kriterier: Hellre klart vatten än sandstrand, en femåring som inte vill ha tvärdjupt (gärna lite snäckskal), två tonåringar som vill att det ska vara lite fart (två vuxna som vill ha det lugnt, men vi får kliva åt sidan annars blir det nog en omöjlig kombo ) ?

Någon som åkt ospecifierat med norska Apollo? Om dom har någon ort/hotell där dom som åker ospecificerat brukar hamna?

Senast redigerad av Stomatol den 2010-08-01 klockan 08:52.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-01, 12:27
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Tack, C@nny och PANAKAKIS. Ju mer jag läser på desto mer övertygad blir jag att det här är ett mycket bra resmål . Så många stränder och andra sevärdheter och bara 1 vecka . Om det här bara blir i närheten så bra som det verkar så blir det nog inte sista resan vi gör till Kefalonia. Jag är lite Lefkas frälst och den här ön verkar ju ha stränder som matchar plus att det finns mer av andra sevärdheter!
Vilken strand skulle ni rekommendera med följande kriterier: Hellre klart vatten än sandstrand, en femåring som inte vill ha tvärdjupt (gärna lite snäckskal), två tonåringar som vill att det ska vara lite fart (två vuxna som vill ha det lugnt, men vi får kliva åt sidan annars blir det nog en omöjlig kombo ) ?

Någon som åkt ospecifierat med norska Apollo? Om dom har någon ort/hotell där dom som åker ospecificerat brukar hamna?
Att det finns mer på Kefalonia än Lefkas beror mycket på att ön är nästan tre gånger så stor. För eran del tror jag Lassi är bästa stället att bo på om ni ska tillgodgöra era önskemål. Ospecifierat så hamnar man ofta i Skala som har sin tjusning men det är långt till övrig verksamhet och även kan det bli Svoronata som är belägen nära flygplatsen ca. 8 km från Lassi. Har ni tur så blir det Lassi och där finns allt som ni har önskat.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-01, 13:07
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Tack, C@nny och PANAKAKIS. Ju mer jag läser på desto mer övertygad blir jag att det här är ett mycket bra resmål . Så många stränder och andra sevärdheter och bara 1 vecka . Om det här bara blir i närheten så bra som det verkar så blir det nog inte sista resan vi gör till Kefalonia. Jag är lite Lefkas frälst och den här ön verkar ju ha stränder som matchar plus att det finns mer av andra sevärdheter!
Vilken strand skulle ni rekommendera med följande kriterier: Hellre klart vatten än sandstrand, en femåring som inte vill ha tvärdjupt (gärna lite snäckskal), två tonåringar som vill att det ska vara lite fart (två vuxna som vill ha det lugnt, men vi får kliva åt sidan annars blir det nog en omöjlig kombo ) ?

Någon som åkt ospecifierat med norska Apollo? Om dom har någon ort/hotell där dom som åker ospecificerat brukar hamna?
Hej!
Det beror ju lite på var ni hamnar ...
I Lassi är ex.vis Platis Gialos något mer långgrund är Makrys Gialos. Men jag har ju badat väldigt många gånger på båda, med min lilla tjej som vid de senaste besöken varit 3 resp 4 år bara. Det är sandstränder med klart vatten. Sen finns ju oxå några mindre (mest sand) stränder som oxå är bra, kalamia beach och Paleo Stafida (Antonio´s beach).
Hamnar ni i ex.vis i Skala så är stranden mestadels av grus/ grov sand-karaktär. Vattnet blir inte tvärdjupt även om det inte är långgrunt heller.
Dessa stränder är ju de som ligger i anslutning till någon av orterna som ni trol hamnar i? -Men sen finns det ju andra stränder som kräver någon form av transport. Myrthos beach är ju naturligtvis ett "måste" om man reser för 1:a gången. Även Antisamos (vid Sami) och Petani beach (Lixouri-halvön) är fantastiska stränder. Det är klart vatten och rundslipade småstenar.
Min nya favorit efter senaste besöket är dock Mounda beach (som ligger närmare Skala). Det är en fantastiskt fin sandstrand som är mycket långgrund. Helt perfekt för småbarn.
Gällande "fart" så är ju Platis & Makrys att föredra om det är stränder med vattensporter som avses .. Om det är kvälls/nattliv som menas så händer väl det mesta i den fina huvudstaden Argostoli. Övriga orter för en stillsammare tillvaro. Någon eller några musik-barer finns det iofs i Lassi, Skala m.fl...

Jag håller f.ö. med Panakakis om att Lassi skulle passa er bäst.

Hälsningar
C@nny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-01, 14:07
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Bokat!

Tack för tipsen! På Lefkas är det bilåkande varje dag så det är vi vana/beredda på. På Kefalonia verkar det vara beroende på var man hamnar, hur bilberoende man blir. Efter att ha läst en massa så är Mounda Beach den som jag är allra mest sugen på att uppleva! Det enda "måste" som jag känner att vi har på listan är Myrtos, och den kommer att nagelfaras och jämföras med våra favoriter på Lefkas västkust . Men med tanke på högsäsong och det jag läst om vågor och underströmmar så blir det nog inte mer än en ½-dag där.
Då tror jag nog inte att det spelar någon större roll om vi hamnar i Lassi eller Skala.
Lassi = bil upp till 3 dagar och Skala = bil mer än 3 dagar kanske kan stämma.

Har ni någon favoritrestaurang att rekommendera?
Captains Table är den som alla skriver om, har ni någon annan pärla, som kanske ligger lite mer utanför "blickfånget" om ni förstår hur jag menar?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-01, 16:17
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Tack för tipsen! På Lefkas är det bilåkande varje dag så det är vi vana/beredda på. På Kefalonia verkar det vara beroende på var man hamnar, hur bilberoende man blir. Efter att ha läst en massa så är Mounda Beach den som jag är allra mest sugen på att uppleva! Det enda "måste" som jag känner att vi har på listan är Myrtos, och den kommer att nagelfaras och jämföras med våra favoriter på Lefkas västkust . Men med tanke på högsäsong och det jag läst om vågor och underströmmar så blir det nog inte mer än en ½-dag där.
Då tror jag nog inte att det spelar någon större roll om vi hamnar i Lassi eller Skala.
Lassi = bil upp till 3 dagar och Skala = bil mer än 3 dagar kanske kan stämma.

Har ni någon favoritrestaurang att rekommendera?
Captains Table är den som alla skriver om, har ni någon annan pärla, som kanske ligger lite mer utanför "blickfånget" om ni förstår hur jag menar?
Jodå Myrtos är sevärt från bergen men inte tycker jag att det är värt att bada där när det finns så många bad som är bättre. En annan sevärdhet som ni inte ska missa är Mellisani med sin underjordiska sjö. ( se tidigare inlägg av mig ) Fiskardo bör besökas och även klostret vid Ag. Gerassimou kyrkan. Missa inte byn Assos. Vad det gäller resturanger kan ni också läsa tidigare inlägg. Det finns så många att prova och här är det mycket av vad man själv tycker är bra. Jag har flera resturanger som jag tycker är helt suveräna som andra inte tycker om. Så läs inlägg om resturanger och prrova själv.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-01, 18:09
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Bokat!

Får jag göra reklam för en strand som vi fann vara i vår smak? Den heter Lourdas och ligger mellan Argostoli och Skala. Lång strand, solstolar lite här och var, inte så nära varandra, ibland en fiskebåt, en dusch fanns, samt några tavernor. Lugnt, inte mycket folk och sandstrand blandad med grus.

Jag har fina bilder, men har inte laddat ner dem i denna dator än.

Sonen gillade Makris Gialos, men det var lite för mycket för vår smak. Bananbåtar, musik, solsängar tätt, tätt, upphöjda fyrkantiga sängar med vita gardiner, fulla med kuddar som man kunde ligga på. Personal som sprang mellan solsängarna och tog upp beställningar. Den delen kallades för "Costa Costa" och firade 1 år med stor beach party. Inget för mig, men grekerna och sonen gillade det!

Lourdas däremot var lite sömning med sina tomat-och melonodlande gubbar som sov siesta vid sina odlingar. Grönsakerna transporterades med åsna upp till byn. Där skulle jag kunna bo några dagar...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-01, 18:49
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Tack för tipsen! På Lefkas är det bilåkande varje dag så det är vi vana/beredda på. På Kefalonia verkar det vara beroende på var man hamnar, hur bilberoende man blir. Efter att ha läst en massa så är Mounda Beach den som jag är allra mest sugen på att uppleva! Det enda "måste" som jag känner att vi har på listan är Myrtos, och den kommer att nagelfaras och jämföras med våra favoriter på Lefkas västkust . Men med tanke på högsäsong och det jag läst om vågor och underströmmar så blir det nog inte mer än en ½-dag där.
Då tror jag nog inte att det spelar någon större roll om vi hamnar i Lassi eller Skala.
Lassi = bil upp till 3 dagar och Skala = bil mer än 3 dagar kanske kan stämma.

Har ni någon favoritrestaurang att rekommendera?
Captains Table är den som alla skriver om, har ni någon annan pärla, som kanske ligger lite mer utanför "blickfånget" om ni förstår hur jag menar?
Min favoritrestaurang är Mare Nostrum i Argostoli. Det är en riktigt bra familjeägd restaurang. Gällande Captain´s table som det fins 2st av i Argostoli så har jag kommenterat dessa tidigare. Den ena är ok, men inte den andra. (Tycker jag) ...
Lassi är en trist ort, men bra att bo i om man inte vill hyra bil i 2 veckor. Då har man ju flera bra o fina sandstränder på gångavstånd.
Jag har varit på ön i ett par månader totalt, men inte hunnit med allt ännu. Så det gäller att plocka ut några godbitar varje gång. Man ska ju inte stressa ihjäl sig på sin semester ....

//C@nny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-01, 18:58
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Bokat!

Sonen gillade Makris Gialos, men det var lite för mycket för vår smak. Bananbåtar, musik, solsängar tätt, tätt, upphöjda fyrkantiga sängar med vita gardiner, fulla med kuddar som man kunde ligga på. Personal som sprang mellan solsängarna och tog upp beställningar. Den delen kallades för "Costa Costa" och firade 1 år med stor beach party. Inget för mig, men grekerna och sonen gillade det!

Hej Gita.
1års-jubileum . Vi badade nog på Makry´s 5-6 dagar av våra veckor (mitt i juli) på ön i fjol, men detta fanns inte då. De måste ha "byggt upp" detta sent i juli el i början av aug i så fall. Synd att de har gjort stranden ännu mer "kommersialiserad".
Hoppas iaf att ni provade hamburgaren och kall fat-Mythos uppe hos farbrorn på "Staircase". Han har haft stället sen vi började resa till Kefalonia.

//C@nny
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-01, 19:13
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Bokat!

Jag tog bilder på "eländet" Costa Costa, för det såg så spejsat ut. Kommer senare! Detta måste ha anlagts efter ditt besök, för det går inte att missa! Det var sängar på 2,5 X 2,5m, vita med pelare i varje hörn samt gardiner. Låter inte klokt, eller hur?

Det var också mycket bananbåtar, fåtöjer, ringar efter båtar, så det osade bensin ibland.

Pratade med folk på ön och de gillade stranden, Lourdas hade de inte varit på på många år... Jag förstår ju ungdomen som vill ha häftig party, men jag vill ha lugn och ro och fiskebåtar hellre är banan dito!

Tips också för den som vill hyra bil - vi hyrde via Airtours hemifrån, men det var bättre att hyra på plats (via Airtours) för då ingick allt, också den där extra försäkringen som de vill ha på plats. Vi hyrde bil i två omgångar och kunde då jämföra priser och villkor.

Om man nu hyr bil, och stannar ett tag, så vill man kanske handla billigt och mycket - då fanns det två stora affärer på vägen till skala, ca 4km från Argostoli, Marinopoulos och Food Market. Dessa är att rekommendera!

Frukt och grönsaker skall man dock handla på hamnpromenaden i Argostoli, otroligt billigt! Missa inte de goda - men fula och billiga - apelsinerna som vi åt varje morgon i klytor, köpta i hamnen för en billig penning.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-01, 19:32
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Bokat!

Så trist när de gör på det viset... Men det finns väl de som gillar detta. På Skiathos hade de ju ändrat om på liknande sätt på Abelakia beach, en av de stränderna som vi såg fram emot att åka till. Det var jättehög musik, strandlaunch, kuddar mm. Men iom att vi hörde om detta när vi kom ner, så valde vi bort stranden.

//C@nny
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-08-01, 19:36
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Bokat!

Ja, det är trist, men det fanns ju så många andra stränder att åka till! Låt festprissarna ta Mekris Gialos, få se om det går runt. Om turisterna gillar det...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-08-01, 20:07
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Får jag göra reklam för en strand som vi fann vara i vår smak? Den heter Lourdas och ligger mellan Argostoli och Skala. Lång strand, solstolar lite här och var, inte så nära varandra, ibland en fiskebåt, en dusch fanns, samt några tavernor. Lugnt, inte mycket folk och sandstrand blandad med grus.

Jag har fina bilder, men har inte laddat ner dem i denna dator än.

Sonen gillade Makris Gialos, men det var lite för mycket för vår smak. Bananbåtar, musik, solsängar tätt, tätt, upphöjda fyrkantiga sängar med vita gardiner, fulla med kuddar som man kunde ligga på. Personal som sprang mellan solsängarna och tog upp beställningar. Den delen kallades för "Costa Costa" och firade 1 år med stor beach party. Inget för mig, men grekerna och sonen gillade det!

Lourdas däremot var lite sömning med sina tomat-och melonodlande gubbar som sov siesta vid sina odlingar. Grönsakerna transporterades med åsna upp till byn. Där skulle jag kunna bo några dagar...
Då vet jag att vi ska undvika Makris Gialos --> upphöjda fyrkantiga sängar med vita gardiner, fulla med kuddar som man kunde ligga på ! Om vi inte hamnar i Lassi så kommer detta att stanna hos mig, det en tonåring inte vet kan en tonåring inte tjata om .
Men Lourdas låter finfint, den hade jag redan prickat in efter att ha läst e-guiden ! Frågan är vad tonåringarna säger..

Dessa fula apelsiner låter underbara, det kommer jag inte att glömma, mums.
Mare Nostrum ska jag hålla ögonen öppna för.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-08-01, 22:13
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Får jag göra reklam för en strand som vi fann vara i vår smak? Den heter Lourdas och ligger mellan Argostoli och Skala. Lång strand, solstolar lite här och var, inte så nära varandra, ibland en fiskebåt, en dusch fanns, samt några tavernor. Lugnt, inte mycket folk och sandstrand blandad med grus.

Lourdas däremot var lite sömning med sina tomat-och melonodlande gubbar som sov siesta vid sina odlingar. Grönsakerna transporterades med åsna upp till byn. Där skulle jag kunna bo några dagar...
Lourdas är vår favorit också. Vi åkte dit första dagen och föll direkt, även våra tonåringar
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-08-02, 07:11
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Bokat!

[quote=Gita;215719]Får jag göra reklam för en strand som vi fann vara i vår smak? Den heter Lourdas och ligger mellan Argostoli och Skala. Lång strand, solstolar lite här och var, inte så nära varandra, ibland en fiskebåt, en dusch fanns, samt några tavernor. Lugnt, inte mycket folk och sandstrand blandad med grus.

Jag har också Lorrdas som mitt bästa bad och har badat där nästan varje år och det blir det i år också. Men blir lite fundersam på Gitas inlägg att det finns en dusch och jag har hittat minst 6 st. På bilden nedan är det en toaanläggning med 4 st duschar på utsidan vid Lordas. Mycket bra ordnat där.


PANAKAKIS
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-08-02, 08:07
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Bokat!

Nu börjar Lourdas segla upp som möjlig favorit före Kaminia som jag har tyckt verkat vara finfin.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-08-02, 09:36
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Nu börjar Lourdas segla upp som möjlig favorit före Kaminia som jag har tyckt verkat vara finfin.
Det finns många bra bad på Kefalonia och det är som resturangerna att vissa tycker bättre om en visst ställe som andra tycker ett annat är bättre. Det bästa ni kan göra är att prova flera så hittar ni säkert ett bad som passar bäst. En bild från Lourdata.




PANAKAKIS
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-08-02, 11:44
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Då vet jag att vi ska undvika Makris Gialos --> upphöjda fyrkantiga sängar med vita gardiner, fulla med kuddar som man kunde ligga på ! Om vi inte hamnar i Lassi så kommer detta att stanna hos mig, det en tonåring inte vet kan en tonåring inte tjata om .
Men Lourdas låter finfint, den hade jag redan prickat in efter att ha läst e-guiden ! Frågan är vad tonåringarna säger..

Dessa fula apelsiner låter underbara, det kommer jag inte att glömma, mums.
Mare Nostrum ska jag hålla ögonen öppna för.
Det skulle vara tråkigt att gå till en & samma strand i 2 veckor även om den är bra. Och dessutom när det finns så många fina stränder på ön. Men det som är bra är ju att det finns flera fina sandstränder där man bor, i detta fallet Lassi. Vi är helt insnöade på sandstränder och därför passar det oss bra.
Vad gäller Lassi har ni ju grannen Platis Gialos som är lika bra (el bättre). Där kanske de inte har infört "gardinsängarna" ... Gå ut från Lassi, (riktning flygplatsen) - mot hotellet "White Rocks" och gå ner där. Då kommer ni ner på Platis . Vi pratar kanske ett par hundra meter efter Mina´s supermarket, så det är inte långt.
Det enda som störde var väl att Mythosen var någon halv-euro dyrare på Platis än de var på Makris senast jag var där ...
//C@nny
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT