Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-23, 10:55
Enola Enola är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 4
Standard Prisnivå på Kefalonia?

Hej!

Vi håller på att planera sommarens Greklandsresa. Efter fyra år på Kreta funderar vi på att välja Kefalonia i år, men enligt Fritidsresors resmålsfakta är det ganska mycket dyrare att äta etc. där än på Kreta. Stämmer det?
Tacksam för svar!

/Hanna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-23, 11:57
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Prisnivå på Kefalonia?

Hej Hanna!
Jag tycker att det är något billigare på Kreta än på Kefalonia. Vi var på Kreta 2007 sen åter till Kefalonia 08 & 09. I somras fick vi höra av en anställd i resebranschen att en grekisk myndighet gjort en pris-jämförelse mellan öarna i Grekland. (Inom alla olika områden som hotell, affärer, restauranger etc, etc) - Då hamnade Mykonos på 1:a plats, sen Santorini och på 3:e plats Kefalonia. Men jag tycker inte att det är så svindlande dyrt iaf. Det beror ju på VAD man äter och VAR man hyr bil etc...
Jag tycker att ni gör rätt val om ni väljer Kefalonia .
Hälsar
C@nny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-23, 12:20
Enola Enola är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Prisnivå på Kefalonia?

Tack för ditt svar!

Ja, vi planerar ju att hyra bil och fara runt en massa och kommer väl i mesta möjliga mån försöka äta ute på landsbygden. Det brukar ju vara ganska stor skillnad på priserna, åtminstone är det ju så på Kreta. Men på kvällarna när barnen är trötta så finns väl risken att man blir kvar i Lassi, där vi ska bo. Har hittat billig charter med boende på lägenhetshotell via Airtours som ser väldigt trevligt ut. (Nondas, vet du något om det?)
Men det är inte så att man blir ruinerad i alla fall? Vill hemskt gärna se Kefalonia!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-23, 14:10
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Prisnivå på Kefalonia?

Hej igen!
Nej, prisnivån är inte så att man blir ruinerad. Det är väl bara i Fiskardo som det kan vara ganska dyrt.. Iaf som jag upplevt det. Jag tror att de flesta upplever Lassi som billigare att äta i än Argostoli. Men om man undviker de dyraste ställena på torget så är det inte så stor skillnad.
Ang Nondas så har jag inte bott där, men jag har inte hört något negativt om hotellet. Ni har ju nära till Mina´s supermarket och till de båda fina stränderna Makris & Platis Gialos.
Ni får lite längre in till Argostoli iom att ni måste gå igenom hela Lassi, men jag har själv bott i området och gått många gånger (även med barnvagn). Sen kan man ju ta taxi tillbaka på kvällen/natten, det kostar inte många euro. Jag tycker inte att ni ska behöva "fastna" i Lassi. I somras åt vi ex.vis mest i Argostoli.
Hälsar C@nny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-23, 14:32
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Prisnivå på Kefalonia?

Citat:
Ursprungligen postat av Enola Visa inlägg
Tack för ditt svar!

Ja, vi planerar ju att hyra bil och fara runt en massa och kommer väl i mesta möjliga mån försöka äta ute på landsbygden. Det brukar ju vara ganska stor skillnad på priserna, åtminstone är det ju så på Kreta. Men på kvällarna när barnen är trötta så finns väl risken att man blir kvar i Lassi, där vi ska bo. Har hittat billig charter med boende på lägenhetshotell via Airtours som ser väldigt trevligt ut. (Nondas, vet du något om det?)
Men det är inte så att man blir ruinerad i alla fall? Vill hemskt gärna se Kefalonia!
Det är nog inte så på Kefalonia och andra Öar jag besök att det är biligare på landsbygden jag vill nog hävda motsatsen att det är dyrare en bit från stan. Ska man äta till ett vätigt pris så är nog besöka tavernorna nere vid hamnen och där hitta prisvärd förtäring.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-23, 14:41
Enola Enola är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Prisnivå på Kefalonia?

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Det är nog inte så på Kefalonia och andra Öar jag besök att det är biligare på landsbygden jag vill nog hävda motsatsen att det är dyrare en bit från stan. Ska man äta till ett vätigt pris så är nog besöka tavernorna nere vid hamnen och där hitta prisvärd förtäring.
PANAKAKIS

Okej. Låter precis tvärtemot Kreta tycker jag. Åtminstone inne i Chania är det ju allra dyrast vid hamnen, medan om man tar sig upp i bergen och små byar så är det mycket billigare. Ett år åkte sambon och jag ensamma och ägnade större delen av veckan åt att tuffa runt i bergen med scooter (åkte bl.a. tvärs över ön från Rethymnon till Agia Galini) och då stötte vi på en hel hög trevliga tavernor mitt ute i ingenstans där det var betydligt lägre priser än i t.ex. Rethymnon. Men det varierar väl från ö till ö, kanske. Och från taverna till taverna
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-02-23, 15:46
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Prisnivå på Kefalonia?

Citat:
Ursprungligen postat av Enola Visa inlägg
Okej. Låter precis tvärtemot Kreta tycker jag. Åtminstone inne i Chania är det ju allra dyrast vid hamnen, medan om man tar sig upp i bergen och små byar så är det mycket billigare. Ett år åkte sambon och jag ensamma och ägnade större delen av veckan åt att tuffa runt i bergen med scooter (åkte bl.a. tvärs över ön från Rethymnon till Agia Galini) och då stötte vi på en hel hög trevliga tavernor mitt ute i ingenstans där det var betydligt lägre priser än i t.ex. Rethymnon. Men det varierar väl från ö till ö, kanske. Och från taverna till taverna
Hej!
Hamnen i Chania och i Argostoli är ju diametralt helt motsatta. I Chanias fall är det ju rent kaotiskt under högsäsong, med inkastare mm.... Jag har varit där och sett det under några resor. Argostoli har ju en hamnpromenad med en grönsaksmarknad och en del tavernor, några affärer osv. Betydligt lugnare. Som jag skrev tidigare så är det på torget i Argostoli som de "dyraste" restaurangerna ligger. Där är det oxå mer "kommers" än utefter hamnpromenaden.
Lassi är nog ungefär i samma prisnivå el något billigare än Argostoli (i snitt).
Vi har även ätit lunch på andra mindre ställen runt ön, där det varit ganska humana priser. (Fiskardo borträknat som står i en klass för sig).
Hälsningar
C@nny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-03-15, 08:44
Enola Enola är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Prisnivå på Kefalonia?

Nu är resan bokad, det blev Kefalonia till slut. Närmare bestämt Lassi, hotell Nondas. Sista veckan i augusti åker vi, ska bli mycket trevligt!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-03-15, 10:06
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Prisnivå på Kefalonia?

Citat:
Ursprungligen postat av Enola Visa inlägg
Nu är resan bokad, det blev Kefalonia till slut. Närmare bestämt Lassi, hotell Nondas. Sista veckan i augusti åker vi, ska bli mycket trevligt!!
Det var ett bra val och hoppas ni kommer att få det bra på Kefalonia. Jag åker själv dit första veckan i september och bor i Argostoli.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-03-15, 10:08
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Prisnivå på Kefalonia?

Citat:
Ursprungligen postat av Enola Visa inlägg
Nu är resan bokad, det blev Kefalonia till slut. Närmare bestämt Lassi, hotell Nondas. Sista veckan i augusti åker vi, ska bli mycket trevligt!!
Grattis till ett mycket bra val! Ni kommer att få det superbra ...
//C@nny
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT