Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2009-07-18, 08:47
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Tunga väskor

Håller med föregående talare i första hand skall handbagaget vara under framförvarande stol på golvet innan man lägger upp det på hyllan.
För där skall lättare saker läggas.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2009-07-19, 16:51
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Hej! Då säkerhetskontrollen är före taxfributiken så är det helt OK att ta med flaskor i handbagaget dessotom registreras dessa av kassan så vikten blir medräknat i planets start vikt.
PANAKAKIS
Hej Panakakis!
Har just kommit hem från Kefalonia. Trist väder här i Svedala..

Ett litet påpekande så att ingen missförstår...
Det är ju inte tillåtet att ta med flaskor i handbagaget genom säkerhetskontrollen på flygplatsen. Men däremot kan man ju som du säger köpa i tax-freen som ligger efter, och ta med ombord.
Det är ju dessutom (som vanligt) inte lika noga i Grekland (Kefalonia m.fl öar) som ex.vis Arlanda vad gäller vätskor genom säk.kontrollen. På Arlanda blev 3-åringen av med sin öppnade lilla tetra med saft, den innehöll några centiliter för mycket..... de följde iofs regelboken - helt riktigt.
På Kefalonias flygplats däremot sade de först till mig att kasta de 2 halvlitersflaskorna med vatten, som jag bar genom säkerhetskontrollen.
-Men när jag svarade att de ju var till lilla tjejen så svarade killen "keep them" .

Det gick oxå bra med alla våra väskor, sulky och annat trots ett antal kg i övervikt.
Jag gick nog upp ett par kg i vikt själv oxå under resan

Ha det bra!
C@nny
Svara med citat
  #63  
Gammal 2009-07-19, 17:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tunga väskor

Till spädbarn får man ta med rejält med dryck och även annan mat de kan behöva under flygresan helt enligt regelboken. Som spädbarn räknas alla under två år.

Eva
Svara med citat
  #64  
Gammal 2009-07-19, 18:10
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Till spädbarn får man ta med rejält med dryck och även annan mat de kan behöva under flygresan helt enligt regelboken. Som spädbarn räknas alla under två år.

Eva
Det jag skrev gällde min yngsta dotter som är 3 år, som jag skrev i mitt inlägg.

Ang "Rejält med mat"???.
Jag har rest ett antal ggr med mina barn från 8mån-2år (spädbarn). Det har varit ok att ta med mat enligt specifikationen. Det enda krånglet har väl varit vatten till vällingen. Men det kan man ju portionera ut på fler resande. Alt kan man ju köpa en flaska vatten för 20 spänn på planet.
Men som sagt, nu slipper man ju sånt trassel. Å andra sidan kostar det ju mycket mer att resa i stället.

Hälsningar
C@nny
Svara med citat
  #65  
Gammal 2009-07-19, 20:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tunga väskor

Vi fick ta med över två liter till barnbarnet hem från Aten förra hösten utan problem. Han var 1,5 år då. Säkert är det så att vissa kanske tänjer på reglerna lite när små barn är med även om det finns flaskvatten att köpa ombord.

Eva
Svara med citat
  #66  
Gammal 2009-08-06, 19:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Den lästaste trollyn väger mellan 2,5 - 3kg plus en dator så blir det 4,5kg gånger 3 i luften för det har en flygvärdinnan berättat för oss att så är det det blir 13,5kg som handbagaget väger i luften.
Ojdå- vilken tur att man går ner igen vid landning , du tror inte att det har någonting med Newton att göra?
// Helén
Svara med citat
  #67  
Gammal 2009-08-10, 14:39
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Ojdå- vilken tur att man går ner igen vid landning , du tror inte att det har någonting med Newton att göra?
// Helén
Haha...det måste varit detta fenomen som drabbade mig på min senaste Kretaresa... men tyvärr gick jag inte ner igen vid landning utan "bär" fortfarande omkring på det

Malin
Svara med citat
  #68  
Gammal 2009-08-11, 12:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Håller med föregående talare i första hand skall handbagaget vara under framförvarande stol på golvet innan man lägger upp det på hyllan.
Men utrymmet under framförvarande stol är ju inte större än att handväskan får plats.
Min kabinväska får inte plats där i alla fall.
// Helén
Svara med citat
  #69  
Gammal 2009-08-11, 12:49
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Men utrymmet under framförvarande stol är ju inte större än att handväskan får plats.
Min kabinväska får inte plats där i alla fall.
// Helén
Och om man sitter vid nödutgångar så får inget bagage placeras på golvet utan måste läggas på hyllan.

Malin
Svara med citat
  #70  
Gammal 2009-08-11, 12:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Och om man sitter vid nödutgångar så får inget bagage placeras på golvet utan måste läggas på hyllan.
Malin
Då får man alltså lägga det på kapp?-hyllan, men hur blir det med vikten då? Det verkar rörigt det här
// Helén
Svara med citat
  #71  
Gammal 2009-08-11, 15:01
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Då får man alltså lägga det på kapp?-hyllan, men hur blir det med vikten då? Det verkar rörigt det här
// Helén
Vadå? Blir vikten på väskan påverkad om du flyttar den från golvet till hyllan ??

Hälsar C@nny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT