Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-30, 18:20
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Tunga väskor

Hej!
En inte alltför oviktig fråga för oss som brukar bära tungt:
Ni som varit på Kefalonia i år, var det som vanligt, alltså ingen speciell koll vad gäller vikten på incheckad resväska?
Jag har sen 1985 alltid burit tungt (av nån anledning), speciellt på hemresan med alla Ouzoflaskor mm , och aldrig fått nåt påpekande. Ex.vis förra året på Kefalonia vägde min väska 33kg. (För 2år sen i Chania, slog jag mitt personliga rekord med en väska på 36kg.) Det enda de har gjort är att hänga på en skylt som det står "heavy" på.

Nu är det bara Arlanda-Kefalonia ToR som frågan gäller.
Tacksam för svar är C@nny
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-01, 09:11
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Tunga väskor

Hej! När jag reste hem från Kefalonia i september 2008 så vägde min väska 25 kg och jag fick betala 25 euro för detta. Det är enda gången jag har betalat när jag rest från Kefalonia trots att väskan har varit betydligt tyngre.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-01, 12:23
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Hej! När jag reste hem från Kefalonia i september 2008 så vägde min väska 25 kg och jag fick betala 25 euro för detta. Det är enda gången jag har betalat när jag rest från Kefalonia trots att väskan har varit betydligt tyngre.
PANAKAKIS
Tack för svaret Panakakis!
Jag reste hem 12/7 från Kefalonia 2008. 33kg och ingen reaktion. Damens väska vägde 20kg så det hjälpte inte att samväga heller.
Jag har väl haft idiot-tur då kanske?
Nu i år (på lördag) så har vi ju vår 3-åring med oss som har egen flygstol och egen biljett, så då kan vi ju iofs fördela ut vikten i hennes väska oxå. (Dock inte Ouzon:-))
Hälsningar
C@nny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-03, 08:05
veruscka veruscka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 30
Standard Sv: Tunga väskor

vi hade osså övervikt när vi åkte hem men inget de brydde sej om.Men de var väldigt noga med att kolla passen.Stod och grubblade länge på bilderna
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-03, 20:16
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av veruscka Visa inlägg
vi hade osså övervikt när vi åkte hem men inget de brydde sej om.Men de var väldigt noga med att kolla passen.Stod och grubblade länge på bilderna
Jaha, ok
Då är det som vanligt då.....
Vi åker med Airtours (Om 13timmar). De kanske är tuffare mot de som flyger "reguljärt"?
En annan sak, gällande förbeställningar.
Jag mailade "inflight service", som betjänar SAS med förbest.varor. Och undrade varför man inte kan beställa solkrämer och badleksaker på UTRESAN? Svaret jag fick var att SAS bestämt att det ska vara så. Detta pga att man får ett lättare plan, mer utrymme etc.....
Jag motfrågade då, - om mitt sällskap förbeställer 10liter sprit var, -samt hela vinransonen, - Varför inte detta genererar plats och vikt - på HEMRESAN. Jag fick ett lika luddigt svar tillbaka. Det är väl EU-regler osv, men jag tycker de är väldigt lustiga!
Våra grannar reste till Rhodos med att annat bolag nyligen, och de kunde förbeställa varor på utresan....
Nåja, sak samma. Grekland väntar oss mycket snart och det är viktigare
Hälsningar
C@nny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-04, 10:33
Agnes62 Agnes62 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 11
Standard Sv: Tunga väskor

Det finns ju en anledning till att viktbegränsningar existerar. Om varje resnär skulle ha 36 kg: s resväskor kan man ju börja fundera på effekten.
Det planet skulle inte jag vilja resa med.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-10, 20:03
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av Agnes62 Visa inlägg
Det finns ju en anledning till att viktbegränsningar existerar. Om varje resnär skulle ha 36 kg: s resväskor kan man ju börja fundera på effekten.
Det planet skulle inte jag vilja resa med.
Kan halla med om det. Men ff ar det ju upp de som checkar in att saga ifran.... Dessutom ar det val nagon slags dubbelmoral att erbjuda obegransad (mer el mindre) bestallning till hemresa? Vad hander om samtliga pa planet hem bestaller maxranson av sprit, vin och ol? Har flygbolaget tagit med detta i berakningen??

Halsar C@nny fran Argostoli pa Kefalonia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-11, 09:53
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Tunga väskor

Vägningen av resväskor har dom blivit mer noga med därför kan kan köpa till extra vikt på sin resväska med sitt flygbolag för det blir billigare än o ta det på flygplatsen. Dom har t o m börjat väga handbagagen o kameraväskor för folk stoppar för mycket där oxå.
Jag skulle inte heller vilja sitta ombord på det planet med varje väska väger 36 kilo. Tänk om din väska går sönder med alla flaskor i har du tänkt på att du blir ersättningsskyldig till dom andra som får sina väskor fördärvade av din sprit i resväskan för det är ej tillåtet o packa en massa spritflaskor i resväskorna. Jag hade inte velat ha min väska o mina saker fördärvade jag hade begärt att flygbolaget skulle se vems väska som hade fördärvat min väska.

Det är så att visa flygbolga kan man inte beställa på utresan endast på hemresan för dom har mindre plats o förvara det på eftersom dom kanske har med hemresans beställning på planet ner. Jag åker alltid med fritidsresor o Tui fly Nordic o kan beställa både på hemresa o utresa. Har precis gjort det nu för att allt skall vara klart..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-11, 14:40
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Tunga väskor

Jag skulle inte vilja ha en trolly eller som folk kallar den kabinväska i mitt huvud för dom väger mycket merrän än någon annan väska. Tänk på att det är vikten som väskan väger plus innehållet som inte får väga merrän 5 kg som handbagage. Har man då en dator som väger 1,5kg så förstår jag varför dom sa ifrån att den skall ur handbagaget o inte ligga på hyllan.
Den lästaste trollyn väger mellan 2,5 - 3kg plus en dator så blir det 4,5kg gånger 3 i luften för det har en flygvärdinnan berättat för oss att så är det det blir 13,5kg som handbagaget väger i luften.
Skulle flygbolagen börja vägga personerna så du skulle dom bli anmälda till diskrimineringsnämnen o få betala stora skade stånd.
Många tror att för personen är överviktig så har den ätit sig till det men så är det inte för alla människor utan dom kan även ha en sjukdom som gör att dom är kraftiga. Så sluta istället o förnedra dom överviktiga o titta på er själv hur ni ser ut.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-11, 16:33
Carins avatar
Carin Carin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 161
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Skulle flygbolagen börja vägga personerna så du skulle dom bli anmälda till diskrimineringsnämnen o få betala stora skade stånd.
Många tror att för personen är överviktig så har den ätit sig till det men så är det inte för alla människor utan dom kan även ha en sjukdom som gör att dom är kraftiga. Så sluta istället o förnedra dom överviktiga o titta på er själv hur ni ser ut.
Jag är överviktig och tar INTE Anoulas fråga som en förnedring!!!! Jag tolkar det som att hon undrar hur flygbolagen gör sina beräkningar av totala vikt av passagerare. Och det har jag undrat också. Sen när det gäller bagage så väger dom ju dom för att kunna beräkna hur mycket bränsle det behövs... Är jag helt fel ute så rätta mig..
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-07-11, 17:41
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Tunga väskor

Tyvärr så hade jag rätt o har en släkting som jobbar med o sälja väskor o har gjort det i över åtta år plus har utbildning som resesäljare.

Kabinväska= att den går in i kabinen o har ett speciellt mått som dom olika flygbolagen bestämmer o inte den som reser.
Trolly= är en väska som det finns draghandtag o går på hjul då heter det trolly o den måste oxå vara inom ett speciellt mått för att tas ombord på flygplanet.

Så tyvärr så behöver jag inte få någon väska i huvudet för att klarna till o kan även en hel del om flygskador på väskor som man kan få när man flyger.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-07-11, 21:47
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Tunga väskor

Lite halvt om halvt off-topic......

På Samos flygplats nyligen såg jag att de ställt ut en "dummy".

Helt enkelt en stålbur med de tillåtna mått ett handbagage får ha. Ställer man dit sitt handbagage i den och det får plats enligt de tillåtna måtten, så får man ta med det in i kabinen. Annars får man inte, "simple as that".

Någon mer flygplats i Grekland denna "attrapp" finns ?



Hasse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-07-11, 22:21
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Tunga väskor

Hej! Jag har set den på flera flygplatser i Grekland och den finns även på Kefalonia.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-07-11, 22:53
Carins avatar
Carin Carin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 161
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Lite halvt om halvt off-topic......

På Samos flygplats nyligen såg jag att de ställt ut en "dummy".

Hasse
Blir inte de flesta trådar lite off topic efter ett par svar?

Jag har bara sett en och det var på Landvetter, och då var det jag som var dummyn.. Förstod ingenting när "incheckarn" bad mig kolla stl på min kabinväska... det såg ut som en hemmasnickad trälåda som jag trodde var papperskorg.... hahahahaha... Sååå pinsamt..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-07-11, 23:01
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Lite halvt om halvt off-topic......

På Samos flygplats nyligen såg jag att de ställt ut en "dummy".
e
Helt enkelt en stålbur med de tillåtna mått ett handbagage får ha. Ställer man dit sitt handbagage i den och det får plats enligt de tillåtna måtten, så får man ta med det in i kabinen. Annars får man inte, "simple as that".
Någon mer flygplats i Grekland denna "attrapp" finns ?

Hasse
Sett dom i Ioannina bl.a....och i Sverige finns dom..om inte på "alla" SAS-stationer så dom flesta i alla fall.
Men, bara för att väskan "går ner i mallen" så gör ju inte det att det är ok att ta ombord den...fortfarande gäller rekommenderad vikt gott folk!!
Hade förra veckan en man som tryckte och tryckte för att få ner väskan..visst han klarade det MEN sen sprack det på vikten - 22kg!!! Hur han lyckats få ner så tungt i den väskan förstår jag inte..antagligen guldtackor..men han fick ge sig till slut!!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-07-12, 09:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tunga väskor

På små plan flyttar de om personerna efter vikt. Det har jag varit med om flera gånger på sträckan Umeå-Östersund. På större plan antar jag att det har mindre betydelse. Vi är ju inte där än att passagerarna vägs men det kanske kommer med tiden. Har ju pratats en del i USA om att extremt tjocka personer ska få betala för två säten. Verkar ganska rimlig om de inte ryms på ett.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-07-12, 10:49
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Tunga väskor

Jag minns att jag nyligen läst om vikt på plan, och kom på att det var på luftfartsverkets hemsida. Detta kan man läsa på ovannämnda sida:

VIKT OCH BALANS: Att endast tillåten vikt lastas på rätt ställen är av högsta betydelse. Allt som finns ombord anges i vikt, inklusive passagerare och besättning, som anges i schablonvikter. Som kuriosa kan nämnas att charterbolagen idag arbetar med schablonvikter på män (83 kg), kvinnor (69 kg), barn 2-12 år (35 kg) och spädbarn 0-2 år (10 kg). Samtlig utrustning som lastas ombord får ha en maxvikt. Med hjälp av dessa siffror och med hänsyn till flygväg, väder och vind räknar piloterna ut fart, startsträcka, bränsleförbrukning, alternativflygplatser mm.

//Outi
som väger mer än 69 kg och definitivt alltid har tungt bagage.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-07-12, 14:41
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Tunga väskor

Tunga väskor har en del hur flygbolagen räknar in bränsle o flygtid mm.
Men flygbolagen har olika regler angående vikt på väskorna o det bestämmer inte luftfartsverket om. Så man måste kolla varje bolagsregler hur dom gäller.

Tyvärr så är det endast fem kilo med väskan o innehåll som räknas annars så får man betala rejält med övervikt fast man inte har någon resväska med ombord på planet. Vet en som fick betala 500kr för övervikt på sin kameraväska med Thomas Cook till Rhodos.

Lådan som de har på dom flesta flygplatser är för att se om handbagaget håller måttet för att tas ombord på planet. Många som handlar köper handbagage frågar aldrig om det får tas med ombord utan skall ha en stor storlek. Tänk om alla skulle ha dessa Trolleyombord då hade ingen kunnat köpa taxefree ombord för dom hade inte fått plats på hyllorna som skall räcka till minst sex personer för ett fack är till två säten.

Bryr mig varken om vad där står i ordlistan men i fackspråk i butikerna heter det trolley eftersom den går på hjul o har draghandtag. Lika så heter det Resväska med draghandtag o antingen två hjul eller fyra hjul som är det senaste för det är lättare o köra väskan då..

Jag hade inte skrivit här om jag inte hade visst sanningen har även kontrollerat med en flygvärdinna som jobbar på SAS.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-07-12, 16:19
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Tunga väskor

Har jobbat i över 10 år på flygplats å nu 1 år i resebyrå. Kabinväska/handbagage säger man eller cabinluggage på engelska. Många väskbutiker vet inte att det är olika mått som gäller på olika flygbolag å kan säga 1 väska är godkänd men som regel är den inte det på charterbolagen, som har små mått. Många incheckningsdiskar har nu mera en box som skall visa hur stort handbagage de tillåter, så skall man slippa ha diskussioner om ens handbagage är i rätt storlek eller inte. British airways har också en regel som inte säger hur tungt handbgaget får vara men man skall kunna lyfta det själv upp i hyllan...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-07-12, 16:49
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Jaha, ok
En annan sak, gällande förbeställningar.
Jag mailade "inflight service", som betjänar SAS med förbest.varor. Och undrade varför man inte kan beställa solkrämer och badleksaker på UTRESAN? Svaret jag fick var att SAS bestämt att det ska vara så. Detta pga att man får ett lättare plan, mer utrymme etc.....
Jag motfrågade då, - om mitt sällskap förbeställer 10liter sprit var, -samt hela vinransonen, - Varför inte detta genererar plats och vikt - på HEMRESAN. Jag fick ett lika luddigt svar tillbaka. Det är väl EU-regler osv, men jag tycker de är väldigt lustiga!
Våra grannar reste till Rhodos med att annat bolag nyligen, och de kunde förbeställa varor på utresan....
C@nny
Jag flyger också med SAS-charter och det är lite irreterande att vi inte får beställa till utresan (jag skulle kunna tänka mig ett balkongpaket) men icke... Det är dumt att svara att det beror att man då får ett lättare plan för man torde ju som du säger få ett mycket tyngre plan på hemvägen. Det hela beror EU-regler. Jag kom att fundera på att jag skulle köpa en flaska gin på Kastrup - men icke. Surt är det sedan att se resenärer som skall bo på samma hotell som jag själv komma av planet med förutbeställda varor som beställts till just utresan...
Men från det ena till det andra... Jag hade 27 kg förra året när jag åkte hem från Skiathos... inget hände... Har dock varit med om att andra resenärer på Mallorca fick betala extra för övervikten och det var ganska många. De kanske är mer nitiska där?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT