Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-10, 16:11
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Ammoudia

Hejsan!

Jag har funderat på att åka till Ammoudia två veckor i sommar, så därför har jag lite funderngar om staden. Vi är inte så mycket för att ge oss ut på äventyr när vi är på semester, håller oss ofta i närheten av stället vi bor på. Därför undrar jag om det finns många restauranger och barer där så att man kan variera maten lite under de två veckor vi tänkt vara där, eller måste man ta sig in till Parga för att över huvud taget få någon variation på matställen etc?

Finns det någon som rekomenderar eller absolut inte gillar Ammoudia? Skulle vara kul att höra era åsikter.

Ha en skön dag i solen.

//Ingela
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-10, 19:17
Dezzo Dezzo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 90
Standard Sv: Ammoudia

Heeej! Jag har varit i Ammoudia många gånger och det e ett mysigt ställe med underbart hav och maten e oxå god. Airtours börjar sina första resor till Ammoudia nu i sommar =)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-10, 23:57
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Ammoudia

Har oxå varit flera gånger i Ammoudia under åren, men bara över dagen eller som en avstickare mellan Parga och hemmet.....inte så förstjust över stället, men heller inte helt negativ mot det. Allt beror på vilka förväntningar och önskningar och krav man har.
Stranden är inget för mig i alla fall....platt,"lite lerig sand", långgrunt ända till "Kina"......och alltid fullpackad högsäsong av barnfamiljer - eftersom stranden passar dem bäst, just pga att det är långgrunt och varmt i vattnet.
Så har ni småbarn är det nog perfekt.
Finns flera restauranger och "barer" vid "floden" men för övrigt ingenting annat speciellt i byn..som inte är stor. Vill man ha lite "fart och hålligång" och "mysigare kvällar", eller "turistshopping" och sånt så är nog Parga bättre - fast dyrare oxå givetvis..."turistpriser"....men det räcker ju att göra lite utflykter till Parga och bo i Ammoudia....inte helt fel kan jag tänka mig.
Ni får det säkert helt underbart där...blir ju vad man gör det till oxå...eller hur?
Önskar en trevlig resa!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-12, 10:21
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Ammoudia

Tack för bra svar. Det blir bara jag och mannen som kommer att åka så vi får väl trängas med barnfamiljerna på stranden Men vi är båda poolmänniskor så vi kommer nog att tillbringa den mesta tiden där tror jag.

Några frågor till: Är det väldigt mycket mygg och hög luftfuktighet där? Har hört att det ska vara det på de Joniska öarna men är det lika på fastlandet? Är kommunikationen mellan Parga och de Joniska öarna bra eller är det bara Lefkas man kan åka till därifrån?

Vänta med spänning på ytterligare svar

//Ingela
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-12, 11:36
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Ammoudia

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
Finns flera restauranger och "barer" vid "floden" men för övrigt ingenting annat speciellt i byn..som inte är stor. Vill man ha lite "fart och hålligång" och "mysigare kvällar", eller "turistshopping" och sånt så är nog Parga bättre
Hej!

Håller helt med ovanstående!
Jag skulle inte välja Ammoudia om jag var ute efter en mysig by med trevliga tavernor och kvällar!
Många småbarnsfamiljer åker som sagt dit pga den skyddade och långgrunda stranden.
Om man som jag är ute efter vackra omgivningar skulle jag definitivt letat boende någonstans upp mot Parga eller varför inte Sivota som i mitt tycke är mycket mysigare!
Däremot kan man ju inte komma så mycket närmre floden Acheron, om man vill ta sig en tur där!
Kan också tänka mig att det är betydligt mer mygg just där, än ute på öarna och i Parga. Ammouda ligger ju i ett "delta" område med allt vad det innebär...

Jag är ledsen om detta låter väldigt negativt, men JAG tycker att detta är ett jätte tråkigt ställe som jag aldrig skulle välja att tillbringa 2 veckor på, speciellt inte när man vet vad som finns runt om i krokarna!

Men som vanligt: smaken är som baken!


Katta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-12, 15:00
Kratylos Kratylos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 80
Standard Sv: Ammoudia

I would agree with Katta. Its not a place to spend 2 weeks but anyway depends on the person.

Positive

Sea : Shallow warm waters, sandy lengthy beach, protected, not always croudy, romantic sunsets

Village: Few taverns with average prices , fresh fish (depending) cause there are many local fishermen, peacefull atmosphere, nice for walking.Also one day you can take the boat to nekromanteion of acheron (try to swim in the cold waters)

Negative

Too many mosquitos (be prepared for massive attacks!), the village except the taverns has absolutely nothing else, lack of other entertainment (bars,cafes,open cinemas etc)
the taverns also are not something special, accomodation average, it looks like isolated place , next larger village is kanalaki.
Many campers who stay for days there.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-12, 16:17
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Ammoudia

Ops det var ju inte så possitivt får kanske fundera om och åka till någon ö istället. Ni ska veta att jag uppskattar alla svar jätte mycket.

Detta är ett fantastiskt forum

//Ingela
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-12, 19:39
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Ammoudia

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Ops det var ju inte så possitivt får kanske fundera om och åka till någon ö istället. Ni ska veta att jag uppskattar alla svar jätte mycket.
Hej igen!

Jag hoppas verkligen inte att vi skrämt bort er ifrån fastlandet, det finns fantastiska ställen att upptäcka!
Men Ammoudia kanske inte är ett utav dem...

/Katta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-12, 22:07
Boffe Boffe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Ammoudia

Jag skulle nog iallafall satsa på Parga som inte alls är stort och har en hyfsad romantikvarning och ta en moppe till Ammoudia nån dag. Ta en båttrur till paxos en dag och sen en tur till Styx. Ammoudia är lite byggplats tycker jag och Parga är rätt soft.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-17, 10:05
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Ammoudia

Jag måste nog erkänna att jag blev lite tveksam till att åka till Ammoudia när jag läste inläggen, men så tänkte jag att jag måste bilda mig en uppfattning om stället själv. Men när jag skulle in och boka så var hotellet som vi tittat på tyvärr fullt, så det fick bli nåt annat istället.

Men nu är resan bokad och det blev Lefkas som vi åker till i två veckor. Har läst mycket mer possitivt om den ön än om Ammoudia så jag tror det kommer att bli toppen.

//Ingela
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT