Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-12-08, 16:45
snorklar´n snorklar´n är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 36
Standard Milos?

Är milos så härligt som det låter? Är det ändå klarare vatten än Naxos, Amorgos, Koufonissi? Bättre snorkelupplevelser?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-12-08, 21:11
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Standard Sv: Milos?

Citat:
Ursprungligen postat av snorklar´n
Är milos så härligt som det låter? Är det ändå klarare vatten än Naxos, Amorgos, Koufonissi? Bättre snorkelupplevelser?
Jag tycker att Milos är en "fulsnygg" ö, med många häftiga badmöjligheter.
Det är en förhållandevis rik ö som inte främst är beroende av turismen utan man klarar sig ändå -men väl värd att besöka och uppleva.
Eva B
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-12-08, 21:20
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Standard Sv: Milos?

Citat:
Ursprungligen postat av eva_bbe
Jag tycker att Milos är en "fulsnygg" ö, med många häftiga badmöjligheter.
Det är en förhållandevis rik ö som inte främst är beroende av turismen utan man klarar sig ändå -men väl värd att besöka och uppleva.
Eva B
Jag återkommer om Milos.Jag samlar på Aftonbladets resebilagor. Jan-05 skrev
Janne E om Greklands 5 bästa ständer - Två av dessa finns på Milos:
-Sarakiniko
- Paleochori
Jag håller med om att dessa stränder är häftiga. Man måste åka lokalbuss,bil eller moped till dessa stränder.Du kan säkert läsa mer under snabbval resmål+via resebrev här på Kalimera.
Eva B
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-12-11, 18:02
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Milos?

Citat:
Ursprungligen postat av snorklar´n
Är milos så härligt som det låter?
Det är det! Jag blev blixtförälskad i denna lilla sagoö! Verkligen något att rekomendera Lagom stor,charmig och en hel del att se på. Jag tyckte det var dyrt då, men man kan väl inte få allt va
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-12-12, 10:40
snorklar´n snorklar´n är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 36
Standard Sv: Milos?

Är det jobbigt att ta sig dit från Naxos? Vi ska nog bo där. Hur lång tid kan det ta? Vi är nyfikna på denna ö och även Amorgos. Vilken är mest värd att åka till, då vi inte hinner båda. Båda ligger ju avsides från Naxos. Är det bara att "bita ihop", ta sjösjuketabletter och se fram emot att få uppleva en av dessa "annorlunda" öar för att snorkla på speciella platser?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-12-12, 10:56
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Milos?

Min högst personliga åsikt är att ni absolut ska välja att åka till Amorgos. Kan inte påminna mig att det var särskilt bra snorkling på Milos. Papa Fragas och Sarakiniko är förvisso häftiga och speciella platser att bada på, men snorklingsvänligt är det inte. Jämför då med Amorgos: som dels har Agia Anna (där "Det stora blå" spelades in, samt Mourous beach som också har bra snorkling, liksom Plakis/Plaka som enkelt nås via badbåt från Katapola. Vi bodde bara i Katapola, men det finns säkert bra snorkling runt Egiali också. Lycka till!
//Hälsn. Cecilia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-12-12, 12:22
snorklar´n snorklar´n är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 36
Standard Sv: Milos?

Tack för snabbt svar. Vet du hur lång tid det tar att åka till Amorgos från Naxos, på ett ungefär?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-12-14, 09:55
carl04 carl04 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Ucklum
Inlägg: 189
Standard Sv: Milos?

Med den legendariska Express Skopelitis tar det 6 timmar från Naxos och den brukar avgå på eftermiddagen dagligen under högsäsong. Sedan brukar en del färjor gå mellan öarna med något kortare restid, men jag har för mig att de ofta går nattetid. En resa med Skopelitis bör dock göras för att vara en "riktig" båtluffare. En upplevelse utöver det vanliga kan nästan utlovas ...

/Carl
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-01-11, 15:15
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Milos?

Vi var på Milos i 10 dagar tror jag och det var helt underbart...Det var där vi hade det bästa boendet under våran resa, och vattnet var så klart och fint, det var verkligen varierande miljö och stränderna var olika varandra på alla de sätt och vis. Plaka? var urmysigt och båtutflykten runt ön verkligen en upplevelse...Vi kommer lätt att åka dit igen!!!
/Alexandra
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-10, 10:08
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: Milos?

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Det var där vi hade det bästa boendet under våran resa,...

/Alexandra

Var bodde ni då, Alexandra?

Hälsn A
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-03-11, 20:29
Evelina Evelina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stenungsund
Inlägg: 8
Standard Sv: Milos?

Citat:
Ursprungligen postat av snorklar´n
Är milos så härligt som det låter? Är det ändå klarare vatten än Naxos, Amorgos, Koufonissi? Bättre snorkelupplevelser?
Milos är underbart. Jag var där en vecka, men skulle ha kunnat stanna betydligt längre! Stränderna är många och dom har alla något speciellt. Men jag tyckte inte att vattnet var speciellt klart. På norra Milos var det mycket skräp i vattnet. Blåste en del..

Snorklingen var inget att hurra över. Visst det fanns fiskar och så. Men inget vacker. Inte järfört med Koufonissi. Där var det underbart tt snorkla. Men det var du ju

Dock finns det andra anledningar att åka till Milos. Det speciella ständerna som alla har något nytt att erbjuda dig. Att du kan lätt hitta på något nytt varja dag!
Plaka var underbart mysigt. Virra runt där ett tag. Sitt och fika. Gå en sväng till Kastrot och kolla ut över hela Milos. Kolla in katakomberna och den antika teatern när du är i krokarna.

Jag bode i Adamas där finns det bra bussförbindelse med hela ön, nästan.

Ta dig en bå tur runt ön. Kolla in Kleftiko och Kimolos. Det sa jag göra nästa gång jag återvänder. För det ska jag göra. Milos har mer att erbjuda! De måste inte ha bra snorkligsvatten för att vara värt att besöka.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-03-12, 10:29
JanssonJunior JanssonJunior är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 67
Standard Sv: Milos?

När du satt dig till ro på café Utopia i Plaka, Milos en stund innan solnedgången kommer du inte att ångra ditt val av resmål! Milos är en fantastisk ö med härliga stränder, trevliga invånare och spännande natur - men framför allt har Milos Plaka. Plaka är en underbar by med en slående utsikt, Santorini kan slänga sig i väggen - åk till Milos!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT