Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-12, 11:29
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard 28 dagar kvar till Parga!

Det blir min första Parga resa!Endast ett par veckor kvar så själen går nästan sönder av längtan! Mo fie psichi!

Undrar var jag kan köpa god lokalproducerad lagrad ost? Bergsbyns namn om någon vet önskas. Sen vill jag gärna ha lokalproducerat gott vin om så finnes? Oliver och annat smått och gott i grönsaksväg blir säkert enklare att finna tänker jag.
Passar på att tacka för många andra goda tips jag läst i Kalimeras forum hitintills.
Allt Gott! Marja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-13, 09:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: 28 dagar kvar till Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Undrar var jag kan köpa god lokalproducerad lagrad ost? Bergsbyns namn om någon vet önskas.
När jag är i krokarna köper jag allt hem en ost som heter Metsovone. Det är en rökt ost som görs av komjölk, eller en kombination av ko- och getmjölk. Smakar himmelskt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-13, 18:58
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: 28 dagar kvar till Parga!

Intressant med rökt smak på osten. Det ger en egen karaktär . Provar alltid lokala specialiteter då det ger mig nya smakupplevelser.
Det är så roligt att köpa egenproducerad mat eller dryck i närområdet. Ofta är byborna så stolta över sina egna varor. Kul att du gav tipset! Jag skall testa Metsovone.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-14, 09:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: 28 dagar kvar till Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Jag skall testa Metsovone.
Osten finns att köpa på andra platser i Grekland, men det är roligare att handla den i Parga. Den tillverkas i Metsovo, som ligger cirka 125 kilometer från Parga. Om ni hyr bil kan ni handla den på plats. Metsovo är jättefint, och man kan äta mycket gott där, inte minst många goda rätter som innehåller ost.



Metsovone.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-14, 10:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: 28 dagar kvar till Parga!

Om ni dricker likör finns det en som tillverkas i den här delen av Grekland som är gjord på Kumquat. Finns också väldigt gott grönt bergste och stort utbud av kryddor.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-14, 20:27
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: 28 dagar kvar till Parga!

Oj oj !Vilken ovanlig form på en ost! Otroligt speciell bild. Har aldrig sett nåt liknande. Jag skall googla och ta reda på tillverknings processen. Nu blir jag nyfiken att bege mig till Metsovone. Absolut ett bra resmål en dag i juni innan hemfärd. Det gäller nog att ta med stora resväskan denna gång att packa sådan last. Ja ost är en trevlig last det gäller bara att orka att bära hem den till Svea.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-14, 21:40
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: 28 dagar kvar till Parga!

Kumquat frukten har jag ätit någon enstaka gång både i Grekland och hemma men jag har inte lärt mig hur jag skall använda den? Vill så klart veta mer om detta om någon vet recept eller till vad passar kumquat till? Tack Eva för likör förslaget. Skall så klart söka rätt på och testa denna dryck under min Parga resa.

Bergs te sorter kan jag också vara intresserad av. Alltid bra att ha hemma i hus apoteket om förkylningar känns av.

Vilka kryddor de odlar undrar jag över? Det finns ju höga berg så jag kan tänka mig det finns ganska många medicinal växter.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT